Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vagnbrist i MTR pendeltågstrafik

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    292

    Vagnbrist i MTR pendeltågstrafik

    Nu har det varit några veckor utan vagnbrist i SL-områdets pendeltågstrafik, men på sl.se har man i dag kunnat läsa "Korta tåg förekommer mellan Västerhaninge/Bålsta samt Södertälje hamn/Uppsala i båda riktningar pga vagnbrist. Det kan bli trångt ombord.".

    Anmärkningsvärt att tillräckligt antal vagnar inte finns tillgängliga ens nu under sommaren när trafiken är inställd Stockholm - Jakobsberg och Södertälje hamn - Södertälje C. Dessutom färre tåg mellan Älvsjö och Tumba, och minskad trafik på lördagar och söndagar. Många av de vagnar som faktiskt rullar är för övrigt kraftigt nedklottrade, något som dock generellt blivit vanligare sedan MTR tog över trafiken.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 156

    Sv: Vagnbrist i MTR pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Nu har det varit några veckor utan vagnbrist i SL-områdets pendeltågstrafik, men på sl.se har man i dag kunnat läsa "Korta tåg förekommer mellan Västerhaninge/Bålsta samt Södertälje hamn/Uppsala i båda riktningar pga vagnbrist. Det kan bli trångt ombord.".

    Anmärkningsvärt att tillräckligt antal vagnar inte finns tillgängliga ens nu under sommaren när trafiken är inställd Stockholm - Jakobsberg och Södertälje hamn - Södertälje C. Dessutom färre tåg mellan Älvsjö och Tumba, och minskad
    trafik på lördagar och söndagar. Många av de vagnar som faktiskt rullar är för övrigt kraftigt nedklottrade, något som dock generellt blivit vanligare sedan MTR tog över trafiken.
    Förmodligen ligger det problem i att man inte hinner med underhållet av vagnarna. Det har varit ett konstant problem under nu lång tid. Detta kan också vara skäl till att klottrade tåg får rulla, är det brist på fordon så får man väl accptera detta även om det inte är bra. T-banetrafiken verkar dock MTR sköta mycket bra.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 194

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Finns det något specifikt som säger att det skulle vara MTR:s fel att det är vagnbrist på pendeln eller är det mest en förmodan?


  4. #4
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Först sparkar man mekanikerna, sen försöker man få dom som är kvar att jobba häcken av sig. Någonting säger mig att det är taktik som inte funkar så bra i Sverige.


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 044

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Gissar att fordonen i Bro-depån inte heller är så lätt att utnyttja, pga lång omväg för att hämta och lämna dessa, om det ens går.


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Finns det något specifikt som säger att det skulle vara MTR:s fel att det är vagnbrist på pendeln eller är det mest en förmodan?
    Tja, på något sätt är det väl alltid utförarens fel? Sedan kan förstås förutsättningarna skifta. Man kan ju också se det som en fråga som kan sättas i förhållande till de viteskrav som finns för att köra med korta tåg. Det vill säga vilken beredskap som är ekonomiskt rationell att ha.

    Att det står vagnbrist som förklaring behöver ju inte heller innebära att det är vagnbrist i egentlig mening. Som sagt står ju en rad tåg uppställda i Brodepån. Men de tar förstås tid att flytta dem via Eskilstuna eller Hallsberg p.g.a. spåravstängningar. Frågan är ju då om man valt att ha tillräckligt med vagnar i Älvsjö/Södertälje, exempelvis.

    Om det alltså är vagnbrist det handlar om. Om det blir fel på en av vagnarna i ett tågsätt, så kopplar man förstås ifrån den vagnen, förrän att man ställer in turen, eller delar på ett tågsätt om helt tåg måste ställas in. Att plocka ut nya vagnar från exempelvis Södertälje (ifall ingen skulle finnas tillgänglig i Älvsjö) för att sätta in på Västerhaninge tar ju ett par timmar och är knappast värt det om det ändå ska vara frånkoppling efter rusningstid. Då kan man ju diskutera om man har tillräckligt med stand-by tåg tillgängliga? Men då kommer ju ytterligare frågan om det är SL:s krav på att ha stand-by tåg tillgängliga som är för lågt satt, eller om MTR inte uppfyller sin del av avtalet i detta avseende? Det kan ju också vara så att man inte har personal att bemanna stand-by tågen.

    Tar man på den här nivån kan man ju diskutera utifrån om man uppfyller den nivå på tågkilometer som SL satt upp och gränsvärdena för icke utförd trafik. Det handlar ju någonstans i avtalskonstruktioner om att leverera önskad kvalitet.

    Men under sommaren generellt får man ju ändå säga att det ligger ett större ansvar på MTR att kunna ha vagnar i trafik, än under vintern, då trafiken är dimensionerande. Här är det ju också lätt att det blir en diskussion om förutsättningarna. Dessa kan förstås se annorlunda ut än vad man trodde när man tecknat avtalet (exempelvis större felfrekvens på fordonen). Men då kommer ju frågan om MTR gjort allt som står i deras makt för att klara utsättningen, eller om man skyller på förutsättningarna (exempelvis trångheten i Älvsjödepån).

    Vad som kommit fram i andra sammanhang är ju dock att man fortfarande har problem med reservdelar (kan ju då också vara tillverkaren förstås som inte levererar) och luckor i bemanning på depån. Här har ju förstås MTR onekligen ett större ansvar (må vara att det sköts via ett dotterbolag).

    Så visst får man säga att det är MTR:s fel. Det är ju ändå det som avtalen grundar sig på att trafik ska utföras. Därmed inte sagt att denna vagnbrist därmed behöver generera kritik från huvudmannen, eftersom man ändå kanske har den beredskap som anses rimlig utifrån förutsättningarna.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 446

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    "Som vanligt"står det flera enheter avställda p g av fel på AC anläggingarna både ute i vagnarna samt i hytterna.
    Har funnits enheter som har körts med 38 grader inne i kupeerna t ex och denna sommar har det varit få avgångar där långa tåg har behövts(egentligen)...
    Det har inte alls varit så många res t/fr Flemingsberg t ex som hade befarats...
    Dom stora problemen kan börja märkas om någon vecka igen/Ulf


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Vagnbrist i MTR pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Många av de vagnar som faktiskt rullar är för övrigt kraftigt nedklottrade, något som dock generellt blivit vanligare sedan MTR tog över trafiken.
    Detsamma gäller under de senaste veckorna även t ex TiB och till del SJ. Vilket tyder på att det inte beror på MTR, utan på den defekta del av befolkningen som inte kan skilja på mitt och ditt.


  9. #9
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg

    Att det står vagnbrist som förklaring behöver ju inte heller innebära att det är vagnbrist i egentlig mening. Som sagt står ju en rad tåg uppställda i Brodepån. Men de tar förstås tid att flytta dem via Eskilstuna eller Hallsberg p.g.a. spåravstängningar. Frågan är ju då om man valt att ha tillräckligt med vagnar i Älvsjö/Södertälje, exempelvis.
    Måste man använda Brodepån då? Kan man inte flytta både personal och vagnpark till annan depå som är mer lättillgänglig under tiden för banarbetena?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Måste man använda Brodepån då? Kan man inte flytta både personal och vagnpark till annan depå som är mer lättillgänglig under tiden för banarbetena?
    Är inte övriga depåer upptagna av andra tågsätt?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 156

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Är inte övriga depåer upptagna av andra tågsätt?
    Det bör dom vara ja, i och för sig kan man väl flytta personal tillfälligt men det finns ju begränsningar i den tekniska utrustningen i depåerna som lyftanordningar, inspektionsgravar m.m
    Problemet är nog att man verkar ha fört en ryckig och dålig personalpolitik. Att säga upp folk när man utökar vagnparken och sedan ta tillbaks samma petsona imponerar inte. Fordonsmekaniker är en bristvara på arbetsmarknaden och kan bli en hämsko på tågtrafiken i Sverige.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-07-26 klockan 17:55:12.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Vagnbrist i MTR pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Detsamma gäller under de senaste veckorna även t ex TiB och till del SJ. Vilket tyder på att det inte beror på MTR, utan på den defekta del av befolkningen som inte kan skilja på mitt och ditt.
    Naturligtvis är det i grunden "den defekta delen av befolkningen" som är orsaken till klottret, men det ingår ändå i operatörens ansvar att i görligaste mån skydda och vårda vagnparken. Så jag ser inte lika lätt som herr Bengtsson på ansvarsfrågan - men vi har förmodligen diametralt olika uppfattning om det lämpliga i att låta MTR köra stockholmarnas pendeltåg. Och väljer därför olika förklaringsmodeller!


    /TKO


  13. #13
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 044

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Måste man använda Brodepån då? Kan man inte flytta både personal och vagnpark till annan depå som är mer lättillgänglig under tiden för banarbetena?
    Visst kan man göra det, allt sådant är fullt möjligt. Men, det måste ju då finnas tillgänglig spårkapcitet för uppställning, vilket det förmodligen inte gör. Nattetid brukar depåernas uppställningsspår vara tämligen fulla, även i normalläget.
    Skulle tex Brodepåns vagnar få plats i Älvsjö och Södertälje, fanns ju ingen orsak till att Brodepån skulle finnas. Då kunde man ju spara en väldig massa pengar på att lägga ner den.
    Utöver uppställningsspår, krävs ju också större kapacitet på personallokaler av olika slag.

    Senast redigerat av Leif D den 2018-07-26 klockan 17:06:40.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 194

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Tja, på något sätt är det väl alltid utförarens fel?
    En enkel men inte helt korrekt ståndpunkt. Beställaren är ju i vissa avseenden leverantör gentemot utföraren och kan inte avtala bort sitt eget ansvar för att tillhandahålla tillräckligt antal fordon. Normalt bör detta inte vara något problem men när man har en helt nylevererad vagnpark från en och samma tillverkare där det säkert är en massa garantijobb och andra oplockade gäss som det står vagnar för, så kan jag mycket väl tänka mig att antalet fordon som operatören i verkligheten kan disponera samtidigt blir mindre än vad som åtgår för trafik och löpande underhåll.

    Sen finns det ju såklart oändliga möjligheter för en operatör att strula till det för sig själv också!


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 156

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Det är väl inte helt självklart att allt är MTR fel. Man har ju fått nylevererade X60B och det sägs att dom har en den problem. Det är ju SL som beställt fordonen och tillhandahåller dem i entreprenaden. MTR har ansvar för underhåll vilket man gör med underleverantör.


  16. #16
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    En enkel men inte helt korrekt ståndpunkt. Beställaren är ju i vissa avseenden leverantör gentemot utföraren och kan inte avtala bort sitt eget ansvar för att tillhandahålla tillräckligt antal fordon. Normalt bör detta inte vara något problem men när man har en helt nylevererad vagnpark från en och samma tillverkare där det säkert är en massa garantijobb och andra oplockade gäss som det står vagnar för, så kan jag mycket väl tänka mig att antalet fordon som operatören i verkligheten kan disponera samtidigt blir mindre än vad som åtgår för trafik och löpande underhåll.

    Sen finns det ju såklart oändliga möjligheter för en operatör att strula till det för sig själv också!
    Visst har garantifrågan på de nya fordonen betydelse. Här står onekligen ord mot ord. När man hör från de som verkar arbeta på depåerna och från förare verkar detta vara ett mindre problem, medan man från MTR verkar skylla nästan allt på det. Nu har ju dock MTR ett funktionsansvar, där man ska ha ett helhetsansvar för trafiken. Man kan naturligtvis inte då under en lång tid skylla på garantiåtagandena, särskilt som man ju kör mycket mindre trafik än som var tänkt att man skulle göra i upphandlingen. För trafiken nu under juli krävs det väl ca 57 fordon i trafik + standby av 129, varav 83 vagnar ju inte alls kan ha något problem med garantiåtaganden eftersom de levererats tidigare. Dessutom har ju Arriva rätt att plocka ut tåg som är inne på garantifel, om det är så att de behövs i trafiken (och förstås inte felet är av trafiksäkerhetsmässig betydelse).

    Jag tvivlar inte på att garantiåtagandena har betydelse för vagnsutsättningen, men det känns ju rätt mycket som man döljer sina egna tillkortakommanden också på detta, då vagnreserven ändå är så pass stor. Men som jag varit inne på har väl denna tillfälliga vagnbrist mer med logistik att göra än faktiskt vagnbrist. Men tåg placerade lite varstans i linjenätet, och med låg turtäthet på vissa ställen, samt relativt långa avstånd, kommer det ju alltid förekomma vagnbrist i pendeltågstrafiken, även om det kanske inte är det i egentlig mening (det vill säga att det inte finns vagnar som kan plockas ut i trafik).

    Detta går ju exempelvis inte att jämföra med Arrivas problem på Saltsjöbanan när man byggt om depån och inte haft tillgång till hjulsvarv.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Jag noterade att det även i dag var en del korta tåg som skulle varit långa. Dock i dag ingen varning för korta tåg på sl.se, så det kanske bara var enstaka enheter som t ex drabbats av vagnfel och behövt ställas av längs linjen.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Vagnbrist i MTR pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Naturligtvis är det i grunden "den defekta delen av befolkningen" som är orsaken till klottret, men det ingår ändå i operatörens ansvar att i görligaste mån skydda och vårda vagnparken. Så jag ser inte lika lätt som herr Bengtsson på ansvarsfrågan - men vi har förmodligen diametralt olika uppfattning om det lämpliga i att låta MTR köra stockholmarnas pendeltåg. Och väljer därför olika förklaringsmodeller!
    Mitt inlägg avsåg bara att klotterplågan drabbar inte bara MTR. Vad jag anser om ansvar m m vet hr TKO inget om.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 194

    Sv: Vagnbrist i SL pendeltågstrafik

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    För trafiken nu under juli krävs det väl ca 57 fordon i trafik + standby av 129, varav 83 vagnar ju inte alls kan ha något problem med garantiåtaganden eftersom de levererats tidigare. Dessutom har ju Arriva rätt att plocka ut tåg som är inne på garantifel, om det är så att de behövs i trafiken (och förstås inte felet är av trafiksäkerhetsmässig betydelse).
    Jag antar att du menar MTR och 57 av 129 fordon borde man ju förstås klara av att tursätta, dock känner jag mig inom parentes långt ifrån säker på att de där 83 första vagnarna skulle vara helt fria från sådana fel som inte är MTR:s ansvar.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •