Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Röda bokslut för TKAB och Hector

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Röda bokslut för TKAB och Hector

    Boksluten för 2017 börjar nu bli tillgängliga. Både Tågkompaniet och Hector Rail redovisar betydande förluster.

    Tågkompaniets resultat efter finansnetto blev en förlust på 54,5 miljoner (2016: vinst 2,1 miljoner). Det motsvarar mer än det egna kapitalet och situationen klarades med hjälp av koncernbidrag från diverse bolag i Nettbuss-sfären. Den stora förlusten förklaras med kostnader relaterade till avvecklingen av Tåg i Bergslagen samt uppstarten av Norrtåg. Kostnader som rimligen borde ha varit kända redan 2016 och därmed belastat det året. Åtminstone vad gäller Tåg i Bergslagen. Det är tydligt att det uppstår kännbara kostnader vid operatörsbyten.

    Hector Rail redovisar en förlust efter finansnetto på 99,9 miljoner (2016: förlust 62,5 miljoner). I fallet Hector så finns fortfarande gamla vinster som täcker förlusterna. Koncernmodern Hector Rail Holding som även innefattar den engelska verksamheten (två tredjedelar av omsättningen ligger i GB Railfreight) redovisar en förlust efter finansnetto på 135,6 miljoner på koncernnivå (2016: förlust 58,3 miljoner). Vad gäller den svenska verksamheten så sägs att resultatet under första halvåret 2018 drabbats av ökade kostnader pga bland annat fordonsproblem. Samtidigt så har intäkterna minskat till följd av minskade leveranser till följd av dessa problem.

    Senast redigerat av Anders Jansson den 2018-07-25 klockan 17:56:45.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 366

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Tågkompaniets resultat efter finansnetto blev en förlust på 54,5 miljoner (2016: vinst 2,1 miljoner). Det motsvarar mer än det egna kapitalet och situationen klarades med hjälp av koncernbidrag från diverse bolag i Nettbuss-sfären. Den stora förlusten förklaras med kostnader relaterade till avvecklingen av Tåg i Bergslagen samt uppstarten av Norrtåg. Kostnader som rimligen borde ha varit kända redan 2016 och därmed belastat det året. Åtminstone vad gäller Tåg i Bergslagen. Det är tydligt att det uppstår kännbara kostnader vid operatörsbyten.
    Det låter ju intressant (men inte så bra) med detta om kännbara kostnader vid operatörsbyten.
    Visserligen borde det gynna den som redan kör trafiken att den inte behöver ta höjd för kostnader för att starta trafiken, och kostnaden för avveckling borde man ju tagit med redan i den tidigare budgivningen.
    Å andra sidan har jag (från fåtöljen, så jag är inte insatt) förstått att den som kört trafiken vet de verkliga kostnaderna och problemen och därför sällan lägger det lägsta budet (eller ens ett lågt bud), så det är inte alltid den vinner.

    I vilket fall:
    Har någon någon uppfattning om vem drar fördel av dessa kostnader (dvs vart går pengarna)?
    Är det uniformstillverkarna, eller webbdesigners? På järnvägen behöver man ju inte måla om fordonen eller fixa egna (som ofta i busstrafiken)?
    Är det åkande personal som får lite betald lugn och ro, i fall de inte väljer att följa med till nästa JF (eller som signar på ett tag i förväg innan trafikstart)?
    Håller man mycket kurser vid starten, där en del personal redan kan det, men de måste få papper på att de gått kursen (oavsett om det är trafiksäkerhet eller "Kunden har alltid rätt-kurs")?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Särskilt kring TiB är det nog intressant varifrån kostnaderna härrör. Det hävdades att fordonen inte var i det skick de borde vara vid SJ:s övertagande, vilket i så fall skulle innebära att Tågkompaniet inte tagit de kostnader för underhåll de borde ha gjort tidigare. I så fall kan det ju tänkas att de har fått utge ersättning för detta och i så fall kan förlusten i den delen knappast skylla på övergång av avtalet i sig. Sådana kostnader kan då tänkas belasta året efter att trafiken lämnades över, men det beror ju på vad avtalet säger och om saken blir tvistig eller inte.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    64

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Särskilt kring TiB är det nog intressant varifrån kostnaderna härrör. Det hävdades att fordonen inte var i det skick de borde vara vid SJ:s övertagande, vilket i så fall skulle innebära att Tågkompaniet inte tagit de kostnader för underhåll de borde ha gjort tidigare.
    Är inte det en lite typisk Tågkompaniet-grej i upphandlingssammanhang att vara dåliga förlorare och lämna ifrån sig materialet (och personalen) nedkört enligt "brända jordens taktik"...?


  5. #5
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Lustigt att Tågkompaniet är så åtråvärda i Krösatrafiken då... Man kan ju tycka att det är lite väl äventyrligt att byta operatör för en tillfällig upphandling och sedan riskera byta operatör igen efter ett till fyra år. Men dom är väl helt säkra på att Tågkompaniet kommer vinna den trafiken igen...


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Det som är mest anmärkningsvärt tycket jag är att Hector som godsopetatör går så dåligt trots högkonjunktur för industrin och därmed stora volymer. Då även Sveriges andra stora godsopetatör Greencargo har problem med lönsamheten måste det ligga något systemfel i avgifter och kostnader samt möjlighet att ta ut priser för godstransporter!


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Har någon någon uppfattning om vem drar fördel av dessa kostnader (dvs vart går pengarna)?
    Är det uniformstillverkarna, eller webbdesigners? På järnvägen behöver man ju inte måla om fordonen eller fixa egna (som ofta i busstrafiken)?
    Är det åkande personal som får lite betald lugn och ro, i fall de inte väljer att följa med till nästa JF (eller som signar på ett tag i förväg innan trafikstart)?
    Håller man mycket kurser vid starten, där en del personal redan kan det, men de måste få papper på att de gått kursen (oavsett om det är trafiksäkerhet eller "Kunden har alltid rätt-kurs")?
    Detta är en intressant aspekt som sällan lyfts fram när någon beklagar sig över höga kostnader. Vilka får ta del av pengarna?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 512

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det som är mest anmärkningsvärt tycket jag är att Hector som godsopetatör går så dåligt trots högkonjunktur för industrin och därmed stora volymer. Då även Sveriges andra stora godsopetatör Greencargo har problem med lönsamheten måste det ligga något systemfel i avgifter och kostnader samt möjlighet att ta ut priser för godstransporter!
    Konkurrensens baksida. Botemedlet heter oligopol men det är inte tillåtet.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Konkurrensens baksida. Botemedlet heter oligopol men det är inte tillåtet.
    Botemedlet? Så enligt dig är "sjukdomen" att ett företag inte kan leverera tillräckligt med efterfrågade tjänster och din lösning är att höja priset? Om man inte kan ta tillräckligt betalt för att gå med vinst får man försöka sälja något. Det finns inget bra med oligopol.


  10. #10
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det som är mest anmärkningsvärt tycket jag är att Hector som godsopetatör går så dåligt trots högkonjunktur för industrin och därmed stora volymer. Då även Sveriges andra stora godsopetatör Greencargo har problem med lönsamheten måste det ligga något systemfel i avgifter och kostnader samt möjlighet att ta ut priser för godstransporter!
    Banavgifterna har ju höjts markant den senaste tiden.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Banavgifterna har ju höjts markant den senaste tiden.
    Visst gnäller godsbolagen, men...

    "2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa"

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...a-banavgifter/

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-26 klockan 12:05:22.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 755

    Sv: Rött bokslut för Hector. Vari har fordonsproblemen bestått?

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Vad gäller den svenska verksamheten så sägs att resultatet under första halvåret 2018 drabbats av ökade kostnader pga bland annat fordonsproblem.
    Vari har de problemen bestått?


  13. #13
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Visst gnäller godsbolagen, men...

    "2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa"

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...a-banavgifter/
    Alltså är det bästa för ekonomin att lägga ner järnvägen och köra allt på lastbil med lastbilar registrerade i Makedonien och med förare från Filippinerna.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 755

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Alltså är det bästa för ekonomin att lägga ner järnvägen och köra allt på lastbil med lastbilar registrerade i Makedonien och med förare från Filippinerna.
    Men då kan ju lastbilarna köra på spåren. Kanske rent av utan förare.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 512

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Botemedlet? Så enligt dig är "sjukdomen" att ett företag inte kan leverera tillräckligt med efterfrågade tjänster och din lösning är att höja priset? Om man inte kan ta tillräckligt betalt för att gå med vinst får man försöka sälja något. Det finns inget bra med oligopol.
    Sjukdomen är att för att få ett kontrakt på järnvägen gäller det att lägga sig så lågt att lönsamheten blir dålig, ibland rentav förlustbringande. En del företag gör detta avsiktligt för att få jobb. Resultatet kan du se ovan i länken. När kontraktet väl är påskrivet går det inte att göra så mycket, mer än att gå i konkurs. Det hela är osunt.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    46

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Om jag räknar rätt är Hector Rail nu inne på sin fjärde VD på två år....


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Med andra ord erbjuder du en tjänst som kunderna inte vill betala för. Ditt svar är att se till att kunderna inte har något alternativ. Är det inte bättre att erbjuda en tjänst som kunderna vill ha och vill betala förr?


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Frågan är väl om konkurrenterna i detta fallet åkerierna från Östeuropa är seriösa och betalar skatter och avgifter? Mycket talar för att så inte är fallet och då är det inte lätt för seriösa järnvägsföretag eller svenska åkerier att konkurrera. Sänker man priser blir det röda siffror och kräver man betalt vad det kostar väljer kunderna att låta östeuropeiska åkerier att ta över.


  19. #19
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Frågan är väl om konkurrenterna i detta fallet åkerierna från Östeuropa är seriösa och betalar skatter och avgifter? Mycket talar för att så inte är fallet och då är det inte lätt för seriösa järnvägsföretag eller svenska åkerier att konkurrera. Sänker man priser blir det röda siffror och kräver man betalt vad det kostar väljer kunderna att låta östeuropeiska åkerier att ta över.
    Ännu bättre är att Sveriges trafikpoliser är ett minne blott. Sverige är ett laglöst land!

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...liser-pa-25-ar


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Röda bokslut för TKAB och Hector

    Med skjutningar och bilbränder nästan dagligen finns naturligtvis inte längre resurser för sådana småsaker som att se till att regler och lagar i trafiken efterlevs..... Trafikpolisen fungerar enligt vad jag hört som en pool vars resurser tas till allt annat.

    Senast redigerat av Henke den 2018-07-27 klockan 08:58:49.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •