Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Saga Rail

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Saga Rail

På Saga Rails hemsida kan man läsa
    "vi arbetar just nu intensivt med att inom kort kunna presentera ett utvecklat erbjudande inför höstens trafik"

Samtidigt på samma sida står det även:
    "Det är helt omöjligt att etablera och driva trafik på den Svenska tågmarknaden utan tillgång till den superdominerande säljkanalen SJ online"
    Någon som är insatt och vet vad som gäller för framtiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Saga Rail

Så samtidigt som det är "Det är helt omöjligt att etablera och driva trafik på den Svenska tågmarknaden utan tillgång till den superdominerande säljkanalen SJ online" så ska man "presentera ett utvecklat erbjudande inför höstens trafik" . Känns mer som man vill skylla en dålig affärsidé på SJ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Så samtidigt som det är "Det är helt omöjligt att etablera och driva trafik på den Svenska tågmarknaden utan tillgång till den superdominerande säljkanalen SJ online" så ska man "presentera ett utvecklat erbjudande inför höstens trafik" . Känns mer som man vill skylla en dålig affärsidé på SJ.
    Ja att försöka köra persontrafik i Sverige utan att säkra upp att man finns med på SJ:s hemsida från början är verkligen en dålig äffärsidé. Det hade väl redan MTR bevisat innan Saga Rail körde igång?
    Har svårt att se Saga Rail köra särskilt många tåg till så länge SJ säger nej.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Majkey Visa inlägg
    Ja att försöka köra persontrafik i Sverige utan att säkra upp att man finns med på SJ:s hemsida från början är verkligen en dålig äffärsidé. Det hade väl redan MTR bevisat innan Saga Rail körde igång?
    Kunderna vill ha en enda sökfunktion för att hitta avgångar. Om det finns fyra operatörer (SJ, Saga, Snälltåget, MÄLAB) så blir det jobbigt att söka. Nu har SJ med Snälltåget, MÄLAB, men lämnar Saga utanför.

Själv använder jag resrobot för att söka och sedan köper jag biljett på lämpligt sätt. SJ-app, annan app, hemsida, kort ombord, automat, specialkort eller vad som passar.

Jag reste runt i södra Sverige för några dagar sedan, mest för att se banor och städer jag inte sett eller bara lite. Göteborg-Helsingborg-Helsingör(båt)-Gilleleje-Hilleröd-Köpenhamn-Karlskrona(hotell)-Kalmar(buss)-Linköping-StockholmS/Mariatorget-Tcentralen/StockholmC-Uppsala(hotell)-Sala-Katrineholm-Karlstad-Göteborg.

Där hade jag jättenytta av resrobot och rejseplanens appar för planering, medan köp gjordes på alla möjliga sätt (krångligast var Uppsala stadsbussar, krävde nedladdning av app och särskild registrering. Öresundstågen köptes i automat med mitt Hallandskort med rabatt, i övrigt mest SJ-appen)

Tyvärr marknadsförs inte Resrobot, inte ens av de som vill ha en sajt/app med alla operatörer med. De föredrar egna system.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-26 klockan 09:54:25.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Majkey Visa inlägg
    Ett alternativ är att tydligt marknadsföra var och när tågen går. Och att ha tid och ork att vänta på att kunderna kommer.

PS: Jag kommer osökt att tänka på det råd Petter Stordalen fick av sin far: "Sälj de jordgubbar du har! För du kommer inte att få några andra."

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-07-26 klockan 11:45:38. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Biljett till/i Uppsala Stadstrafik gå t.ex. att köpa via sj.se till från "Uppsala tätortszon". Finns f.ö. till ett antal andra tätorter...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Monty Visa inlägg
    Biljett till/i Uppsala Stadstrafik gå t.ex. att köpa via sj.se till från "Uppsala tätortszon". Finns f.ö. till ett antal andra tätorter...
    Det går att betala med kort på stadsbussarna i Uppsala, så det går att åka helt utan förköp. Dessutom finns det ju UL-automater på Uppsala C, dit man rimligen kommer om man åker tåg. Det förra alternativet är något dyrare.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-26 klockan 12:13:10.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Tyvärr marknadsförs inte Resrobot, inte ens av de som vill ha en sajt/app med alla operatörer med. De föredrar egna system.
    Nej, varför görs inte detta egentligen? Det kan man fundera mycket på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Många som reser i tjänsten har ju arbetsgivare med SJavtal och är därmed tvingade att boka via SJ. Nu gäller väl detta i och för sig inte Saga som ju först och främst vänder sig till studenter.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Många som reser i tjänsten har ju arbetsgivare med SJavtal och är därmed tvingade att boka via SJ. Nu gäller väl detta i och för sig inte Saga som ju först och främst vänder sig till studenter.
    SJ får väl inte i sina avtal förbjuda köp av MTR express biljett ? Det vore väl brott mot konkurrensregler?

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jasså? Dom jag känner som reser i tjänsten har avtal med någon obskyr resebyrå man aldrig hört talas om.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jasså? Dom jag känner som reser i tjänsten har avtal med någon obskyr resebyrå man aldrig hört talas om.
    Det är förstås också ett alternativ, men att via faktura kunna boka själv direkt via SJ's säljkanaler är åtminstone för mig markant mycket enklare än att ta kontakt med en resebyrå vareviga gång. Det funkar utmärkt för i princip alla inrikesresor som inte involverar flyg eller taxi. Nackdelen är som sagt att de operatörer som SJ har valt att inte sälja utesluts. I gengäld har jag tillgång till hela Resplusnätet och kan boka en enkel bussresa i Knäckebröhult utan att behöva ligga ute med pengar.

Senast redigerat av Simon B den 2018-07-27 klockan 01:03:53.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SJ får väl inte i sina avtal förbjuda köp av MTR express biljett ? Det vore väl brott mot konkurrensregler?
    Självklart kan dom inte det , och SJ får ju knappast någon information om vad som bokas med andra företag. Men vad som avses här är väl att den enskilde anställde normalt är hänvisad till företagets avtal om det nu är med SJ. Vill man resa på annat sätt får man väl ta ett snack med den som är ansvarig för resor , det kan fungera lite olika på företagen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vi använder CTM och verktyget Concur. Inte något för privatpersoner direkt men absolut inte obskyrt.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Först trodde jag att det var flippereffekten som var problemet med Resrobot, men den delen fanns inte på Köpa Resa.

Å andra sidan så verkar det dyrare att köpa biljett på Resrobot. Jag jämförde ett tåg på lördag, 07:40 från Norrköping till Stockholm.

SJs sida: Till Flemingsberg: Från 225 kr. Till Stockholm C (via SL): 274 kr.
    Resrobot: Till Flemingsberg: Lägsta pris 246 kr. Till Stockholm C (via SL): Lägsta pris 320(!) kronor. Regional 214 1:35, SL tåg 2922 19 min.

Antingen ett räknefel, eller så är Resrobot rejält mycket dyrare på resor där det ingår länstrafik.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ett alternativ är att tydligt marknadsföra var och när tågen går. Och att ha tid och ork att vänta på att kunderna kommer.

PS: Jag kommer osökt att tänka på det råd Petter Stordalen fick av sin far: "Sälj de jordgubbar du har! För du kommer inte att få några andra."
    Men det är ju precis vad Mats Nyblom och hans Saga Rail säger:
    Det går inte att marknadsföra sig om man inte får tillgång till SJ:s kanaler.
    Utveckla gärna dina ideér här hur han skall göra!
    Eller har jag totalt missförstått hemsidans budskap?

Senast redigerat av 1524 den 2018-07-27 klockan 09:10:20.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Men det är ju precis vad Mats Nyblom och hans Saga Rail säger:
    Det går inte att marknadsföra sig om man inte får tillgång till SJ:s kanaler.
    Utveckla gärna dina ideér här hur han skall göra!
    Eller har jag totalt missförstått hemsidans budskap?
    Om verksamheten förutsätter tillgång till bokning via SJ borde den aldrig ha påbörjats eftersom det t v inte är möjligt.

Återstår att förlita sig på annan marknadsföring. Men man har ju, vilket jag har påpekat tidigare, inte ens på sin egen webbplats tydligt berättat var och när tågen gick.

Klagan över att bokning via SJ inte medges kan fungera som gratis marknadsföring under viss tid. Men kommer på sikt inte att fungera för vare sig MTR Express eller Saga Rail.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-07-27 klockan 09:18:08.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Först trodde jag att det var flippereffekten som var problemet med Resrobot, men den delen fanns inte på Köpa Resa.

Å andra sidan så verkar det dyrare att köpa biljett på Resrobot. Jag jämförde ett tåg på lördag, 07:40 från Norrköping till Stockholm.

SJs sida: Till Flemingsberg: Från 225 kr. Till Stockholm C (via SL): 274 kr.
    Resrobot: Till Flemingsberg: Lägsta pris 246 kr. Till Stockholm C (via SL): Lägsta pris 320(!) kronor. Regional 214 1:35, SL tåg 2922 19 min.

Antingen ett räknefel, eller så är Resrobot rejält mycket dyrare på resor där det ingår länstrafik.
    Eftersom nettopriset, dvs själva resans pris tillika den intäkt som producenterna erhåller, alltid ska vara detsamma så borde det innebär att Resrobots bokningsavgift i detta fallet är 46 kr högre än på sj.se. Det kanske är det som krävs för att en bokningssajt med gissningsvis en bråkdel av SJs försäljningsvolymer ska bära sig ekonomiskt?
    Jag kan för övrigt se en brist i att Resrobot inte särredovisar bokningsavgiften förrän efter att man har betalat.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, det är förstås vanligt, och i arbetsgivarens avtal med resebyrån kan det ingå att resebyrån skall företrädesvis boka vissa transportsätt och vissa leverantörer (arbetsgivaren kan t.ex. säga att för hyrbil skall Avis användas och för tåg SJ).
    Eller det står i arbetsgivarens rese-reglemente för de anställda vilken resebyrå som skall användas och vilka leverantörer individen skall använda, och varför.

Men, det är alltså inte SJ eller Avis som tvingar resenären till något, utan det är ytterst arbetsgivaren.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Kan du förtydliga vad du menar med flippereffekten?
    Jag har störts av att Resrobot Reseplanerare envisas med att lägga ut en karta som jag inte bett om att få se, och att det tar tid. Någon gång svarade Samtrafiken att de skulle snabba upp kartan, men jag tycker nog att första sidan tar tid att ladda. Eller tänker du på något annat?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •