Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Elektrisk förregling vs elektriskt lås

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Elektrisk förregling vs elektriskt lås

Hej!

På planritningar finns olika symboler för om en växel är elektriskt låst resp. elektriskt förreglad (eller "kontrollbekräftad" som det heter i TTJ).

Men vad är skillnaden i praktiken? Ett elektriskt växellås (JEK) innehåller ju kontrollkontakter som kan användas i förreglingen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Elektrisk förregling vs elektriskt lås

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Hej!

På planritningar finns olika symboler för om en växel är elektriskt låst resp. elektriskt förreglad (eller "kontrollbekräftad" som det heter i TTJ).

Men vad är skillnaden i praktiken? Ett elektriskt växellås (JEK) innehåller ju kontrollkontakter som kan användas i förreglingen?
    Kan inte uttala mig om de planritningar du hänvisar till, men generellt är det så att en låst växel kan vara just enbart låst, dvs om den ändå rubbas ur sitt läge påverkar det inte signalanläggningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan inte uttala mig om de planritningar du hänvisar till, men generellt är det så att en låst växel kan vara just enbart låst, dvs om den ändå rubbas ur sitt läge påverkar det inte signalanläggningen.
    Nu vet jag inte riktigt vad du har tittar på för ritningar, men vevställverk har ofta elektriska lås utan någon kontroll för att förhindra omläggning då blockeringsspårledningen är belagd.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Hej!

Jag uppfattar det som att elektrisk förregling avser JEK 10, och elektriskt växeltunglås avser JEK 40. Den förra var avsedd att kunna användas för att förregla tågvägsskiljande växlar och har fler kontakter än den senare som främst är avsedd för att låsa växlar som ansluter permanenta lokalfrigivningsområden. JEK 40 kan dock byggas om så att den kan låsas även i minusläge.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •