Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Getingmidjan (och Södertunneln) bilder 24 Juli

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Getingmidjan (och Södertunneln) bilder 24 Juli

Eftersom jag genom en god kamrat och fd kollega fick möjlighet till studiebesök på projektet Getingmidjan och särskilt delen genom Södertunneln så passade jag på att ta lite bilder. Som någon uttryckte det tidigare så pågår det stora arbeten i det fördolda.

All kontaktledning är nedtagen, berget och betongen undersökt samt delvis bortbilat och skrotat varefter betongsprutning har gjorts.

Lite längre in vid övergången från gjuten till sprutad tunnelkropp jobbade en spårgående Manitou runtomsvängande gaffeltruck. Mycket smidigt fordon.

Framme vid Södra Station, längre än så här fick vi inte gå.

På återvägen ännu ett fordon i arbete i den äldre delen (1950 talet) av tunneln.

Ute i solljuset igen stod tåget som sköter bergsskrotning och betonggjutning.

Även en spårriktare var på plats för att justera spåret som bytts vid riddarholmen

Till sist en bonusbild från jobbet på Söderströmsbron. I bakgrunden ses bergståget från Södertunneln och observera också Messerschmit (tror jag) karossen på släpkärran bakom bilen på Centralbron.

//Viking

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Getingmidjan (och Södertunneln) bilder 24 Juli

Tack! Insides-reportage som detta är guld värda. Postvagnen när den är som bäst!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Tack! Insides-reportage som detta är guld värda. Postvagnen när den är som bäst!
    Instämmer!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, ytterligare några pedagogiska bilder för den PV-skribent som för en tid sedan förespråkade nattarbeten på Getingmidjan istället för en total avstängning under sommaren.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Viking Visa inlägg

Till sist en bonusbild från jobbet på Söderströmsbron.
    Här ser man tydligt en av de nya brobalkarna av rostfritt stål. Vilka strax ska spårläggas så att "Gröna linjen" kommer igång igen; då på det spår där maskinen står.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Någon som vet om fordonsprofil SEc (lastprofil C) är infört på sträckan? Det vore ju annars en möjlighet när man stänger av trafiken, tror jag till en ganska låg marginalkostnad jämfört A.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Här ser man tydligt en av de nya brobalkarna av rostfritt stål.
    Som skattebetalare måste jag protestera mot ett sådant slöseri. Om det nu är rostfritt stål.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Som skattebetalare måste jag protestera mot ett sådant slöseri. Om det nu är rostfritt stål.
    Har du räknat på vad det kostar att periodiskt frigöra balkarna för målning?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Någon som vet om fordonsprofil SEc (lastprofil C) är infört på sträckan? Det vore ju annars en möjlighet när man stänger av trafiken, tror jag till en ganska låg marginalkostnad jämfört A.
    Tror inte det är så billigt. Problemet är betongkonstruktionen i övre delen av tunneln. Den lär vara väldigt dyrbar att göra om. Att sänka spåret låter sig inte heller göras så lätt. Billigast vore förmodligen att minska spåravståndet, något som tidigare fallit på att det ligger kopiöst många kablar mellan spåren.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    De som har ansvaret anser att detta är en billigare lösning än periodiskt återkommande underhåll och därmed förenade avstängningar av trafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Instämmer!
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Tack för positiv respons! det värmer!

//Viking

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är det som ligger på marken på första bilden? Någon slags duk?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Vad är det som ligger på marken på första bilden? Någon slags duk?
    Precis, det är en plastduk som skyddar (i alla fall delvis) mot att sprutbetongsrester går ner i ballasten.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •