Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Så här kan man också numrera

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Så här kan man också numrera

I Tyskland, liksom Sverige, brukar man oftast numrera spåren med spår 1 närmast stationshuset. Icke så i Bullay på banan längs med Mosel. Jag står vid spår 1, till höger utanför bild finns spår 2 och sannolikt det plattformslösa spår 3.

Men sedan - närmare det pampiga stationshuset - har vi spår 5 och 7!? Spår 6 syntes vara ett stickspår i öster men av spår 4 såg jag inte ett spår så att säga...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Så här kan man också numrera

Säkert samma system som"spår 20"finns hemma?
    Spår 5/7 var säkert en privatbanas plattform tidigare?
    Ett stort mysterium är t ex Praha hl.n.:s mycket udda spårnumreringar som säkert har någon "bra"förklaring?
    https://slowtv.playtvak.cz/zive-sled...i-nadrazi_plap/Ulf

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    I Tyskland, liksom Sverige, brukar man oftast numrera spåren med spår 1 närmast stationshuset. Icke så i Bullay på banan längs med Mosel. Jag står vid spår 1, till höger utanför bild finns spår 2 och sannolikt det plattformslösa spår 3.

Men sedan - närmare det pampiga stationshuset - har vi spår 5 och 7!? Spår 6 syntes vara ett stickspår i öster men av spår 4 såg jag inte ett spår så att säga...
    Tack för fotot!

Spår 4 finns ej (PDF). Annars är spårnumren ganska konstiga.

@Ulf B: Saufbähnchen hade en egen station. Den låg nedanför statsbanan, väster om dess spår, mot Moselstranden. Stationshuset lär finnas kvar.
    Nástupiště är perrong, kolej är spåret. Men det finns säkert en förklaring för numren. Även i Tyskland har vi en del konstigheter till. I Wolfsburg är numren för perrongerna 8, 5, 4, 3, 1. Spår 8 vid stationshuset, spår 1 längst borta. Det tillkommer ett säckspår i öst, spår 9...

Mvh Sören

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-07-25 klockan 12:54:15. Anledning: Bildfil borttagen i citatet

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Även i Tyskland har vi en del konstigheter till. I Wolfsburg är numren för perrongerna 8, 5, 4, 3, 1. Spår 8 vid stationshuset, spår 1 längst borta. Det tillkommer ett säckspår i öst, spår 9...

Mvh Sören
    Sådant förekommer även i Sverige. I Vislanda låg exempelvis stationshuset på banans östra sida tills det nuvarande stationshuset byggdes på västra sidan, gissningsvis kring 1960. Spåren är fortfarande numrerade med början i öster.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Säkert samma system som"spår 20"finns hemma?
    Spår 5/7 var säkert en privatbanas plattform tidigare?
    Ett stort mysterium är t ex Praha hl.n.:s mycket udda spårnumreringar som säkert har någon "bra"förklaring?
    https://slowtv.playtvak.cz/zive-sled...i-nadrazi_plap/Ulf
    En gång fick jag en förklaring av tjeckisk spårnumrering: huvudtågväg är spår 1 (och även spår 2, om dubbelspår). På ena sidan härom har spåren udda nummer, på andra sidan jämna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sådant förekommer även i Sverige. I Vislanda låg exempelvis stationshuset på banans östra sida tills det nuvarande stationshuset byggdes på västra sidan, gissningsvis kring 1960. Spåren är fortfarande numrerade med början i öster.
    Det tycks som att spårnumren är så besvärliga att ändra att man om möjligt tar till för att slippa framtida ändringar. Tänker nu på Flemingsberg som fick nytt plattformsspår med arbetsnamnet "spår 0". Det numrerades sedermera spår 2, och alla andra spårnummer höjdes med 2 steg. Men spår 1 då? Ett utrymme reserverat för ett framtida genomgångsspår utan plattform i händelse Grödingebanan behöver byggas ut, om t.ex höghastighetsbanan byggs.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg

Mosel! Ja den som ändå vore där...

Vad är det för text på motorvagnen på spår 7? Är det en vagn från "Mittelrheinbahn" som förirrat sej in längs bifloden? Eller står det nåt helt annat på vagnen?

undrar
    Thomas K Ohlsson

PS: Blev det ett glas "Bullayer Brautrock" eller en Bitburger Pils vid besöket?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Det tycks som att spårnumren är så besvärliga att ändra att man om möjligt tar till för att slippa framtida ändringar. Tänker nu på Flemingsberg som fick nytt plattformsspår med arbetsnamnet "spår 0". Det numrerades sedermera spår 2, och alla andra spårnummer höjdes med 2 steg. Men spår 1 då? Ett utrymme reserverat för ett framtida genomgångsspår utan plattform i händelse Grödingebanan behöver byggas ut, om t.ex höghastighetsbanan byggs.
    Det är inte så väldigt besvärligt, men det är en hel del dokumentation som behöver ändras, exempelvis ett stort antal signalritningar. Drar mig exempelvis till minnes när man i Karlskrona ville ändra plattformsspårens numrering från 1, 5, 6, 7 till 1, 2, 3, 4 medan de plattformsbefriade spåren följdändrades från 2, 3, 4 till 12, 13, 14.

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Vad är det för text på motorvagnen på spår 7? Är det en vagn från "Mittelrheinbahn" som förirrat sej in längs bifloden? Eller står det nåt helt annat på vagnen?
    Moselweinbahn. Skål!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Moselweinbahn. Skål!
    Tack! Den operatören - eller är det bara ett "marknadsföringsnamn"? - kände jag inte till, när jag senast var i trakterna tror jag DB Regio körde.

Zum Wohl!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Landskrona har ju fått något som kan kallas stationshus (innehåller väntsal och pressbyrå) och som ligger närmast spår 3. Spår 1 ligger närmast åkrarna (Men också närmast teknikhuset som innehåller ställverket)

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tack! Den operatören - eller är det bara ett "marknadsföringsnamn"? - kände jag inte till, när jag senast var i trakterna tror jag DB Regio körde.
    Operatören är Rhenus Veniro.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Moselweinbahn. Skål!
    Genau! Prost!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Den svenska grundprincipen för spårnummrering är, att börja med spår 1 närmast den plats en ev. lokaltågklarerare normalt ska befinna sig.
    Om anläggningen längre fram i tiden ändras, så lägger man till eller tar bort spår så som är lämpligast. Vad som är väldigt ovanligt, äre att man byter nummer på spår, utan att de ändras på något vis, men ändringar syns inte heller alltid, då det kan handla om ändringar i signalsäkerhetsanläggningen. Flemingsberg är ju en station som bytt spårnummrering, men där har ju även gjorts ganska stora ombyggnader, vilket kan gjort det motiverat att döpa om spåren. Flemingsberg avvek ju dessutom redan tidigare från principen spår 1 närmast tkl...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Senaste versionen av numreringsregler finns här: http://trvdokument.trafikverket.se/f...3-a3f8b58448ab

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •