Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Trasigt lok

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trasigt lok

På beta.railit.se ser man ibland litet märkliga förklaringar till förseningar. Jag vet inte var och hur dessa genereras med troligen är det inte her Thomas T. som gör det manuellt. Ett aktuellt exempel är tåg 91 (https://beta.railit.se/#/train/91/2018-07-24) där förseningen förklaras med "trasig lok". Det passar säkert bra om det det hänt något med "tågbanan" men annars tycker jag "lokfel" är en bättre benämning. Det finns många fler konstiga förklaringar. Kanske andra har bättre exempel.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Trasigt lok

Går det bara att få fram info på persontåg (Annonserade tåg) på den där sidan?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Det är faktiskt jag som har gjort det manuellt, alltså skrivit om förklaringarna något. De tjänster jag testar där är inte till för proffs eller entusiaster utan för den stora massan, så jag har försökt förenkla beskrivningarna så de ska vara lättare att förstå för utomstående. Men jag använder fortfarande korrekta ord och inte tågräls, tågstation och tågbana.

"Trasigt lok" tror jag är lättare att förstå än lokskada, men man kanske skulle kunna ha lokfel i analogi med signalfel och växelfel. Jag har också medvetet minskat detaljrikedomen i vissa fall. Här är listan och synpunkter är välkomna! Den ursprungliga texten står först och därefter min förenkling.

Bromsfel => Broms lossar ej
    Påkörda djur/djur i spåret => Djur
    Operativa stödsystem => Driftledningens datorsystem
    ATC-fel => Fel på tågövervakningssystem
    Avvikande sammansättning => För långt eller för tungt tåg
    Uppkörd växel => Förstörd växel
    Spårhalka => Halt på spåret
    JF önskemål => Inväntar enligt tågoperatörens önskemål
    Plankorsning => Järnvägsövergång
    Avsyning => Kontroll
    Avsyning av järnvägen => Kontroll av järnvägen
    Furnering => Lastning av mat
    Nyutrustning => Nya vagnar
    Påkörd person/olycka tåg/urspårning/kollision/plankorsningsolycka => Olycka
    Förbigång => Omkörning
    Omstart av fordonssystem => Omstart av lokets datorsystem
    Rangering/växling utöver plan => Oplanerad förflyttning av vagnar
    Förare saknas/Ombordpersonal saknas => Personal saknas
    Polis/sjukdom => Polis eller ambulans tillkallad
    Sabotage/hot => Sabotage
    Signal => Signalfel
    Positioneringssystem/signalställverk, radioblock, linjeblock/tågledningssystem => Signalsystem
    Obehörig stoppsignalpassage => Stoppsignalpassage
    Vagn => Tekniskt fel på vagn
    Uppkörd växel => Trasig växel
    Möte eller korsande tågväg => Tågmöte eller korsande väg
    Ingen uppgift från JF => Tågoperatören har ej berättat orsak
    Personalbrist driftledning/felaktig ställverksmanöver => Tågtrafikledning
    Balisgrupp => Tågövervakningssystem
    Terminal/Plattformshantering => Uppehållet tog för lång tid
    Växlingsrörelse i vägen => Vagnar i vägen
    Självavkoppling/lastförskjutning/fellastning/vagnsyn => Vagnsfel
    Spårväxel => Växelfel

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fel i växel förekommer tre gånger med olika ”översättningar”. Kanske kunde samma förklaring duga i alla tre fallen?

...
    ...
    ...
    Spårväxel => Växelfel

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Jo, jag ska nog sätta växelfel på samtliga. När jag översatte dem så tog jag beskrivningarna en och en, så jag har faktiskt inte tittat på dem tillsammans förrän nu.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Jag tycker inte att ursprungskoder ska förenklas eller slås samman. Det finns redan alldeles för många funktioner, t ex presskommunikatörer, som gör det, och en hel del av den detaljerade och värdefulla ursprungsinformationen går i så fall förlorad. Och de koder som används har manglats i många år till vad de är idag. Det vore dumt att infantilisera mottagarna till att inte förstå.

T ex vad gäller växel så bör de ursprungliga koderna användas. För det ger en hel del information för den mer kunnige att bedöma hur länge felet kommer att vara och vad som var orsaken till felet.

Uppkörd växel bör heta så om den är uppkörd. Den behöver inte alls vara förstörd, för om man säger förstörd kan man tro att växeln måste bytas ut för att fungera igen.

Obehörig stoppsignalpassage bör heta så om det är sådan. Försening kan även uppstå vid (behörig) stoppsignalpassage, pga siktfart osv. Bör skiljas åt.

Lokskada ytterligare ett exempel på etablerat uttryck som inte för förvanskas.

Information ska förädlas, inte förenklas eller förvanskas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Hoppas du inte missförstod mitt inlägg. Du gör ett jättejobb med dina olika websidor. Som järnvägare på 60-talet samt även nu på gamla dar (tbfh på Lennakatten) såg jag termerna med litet mera professionella ögon och tänkte inte på den breda allmännheten som också ska förstå vad står.

Hälsningar

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Jag tycker inte att ursprungskoder ska förenklas eller slås samman.
    Jag kan tycka att informationen borde finnas där för den som vill ha den, men i nuläget är jag tvungen att förenkla och slå ihop dem eftersom Trafikverket inte anser att det är publik information.

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    T ex vad gäller växel så bör de ursprungliga koderna användas. För det ger en hel del information för den mer kunnige att bedöma hur länge felet kommer att vara och vad som var orsaken till felet.
    Fast jag riktar mig inte primärt till den mer kunnige, utan jag vill lyfta upp de andra till den mer kunniges nivå. Jag har cirka fem års statistik med inträffade problem på järnvägen, vad det var för fel och hur lång tid det tog att åtgärda. Jag tänkte prova att visa det, så alla kan få en uppfattning om hur lång tid det kan ta respektive brukar ta.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Hoppas du inte missförstod mitt inlägg. Du gör ett jättejobb med dina olika websidor.
    Det är lugnt, men jag är väldigt intresserad av att höra vad folk tycker, för det är genom att lyssna på andra och ständigt förbättra sidorna som de blir användbara.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

En alternativ variant är att köra med ursprungskoderna och lägga till ett (i) eller liknande och ha en förklaring. Det ställer förstås krav på att få till förklaringarna och kan kanske flytta förståelsen hos den ej insatte ett steg bort, men å andra sidan kan det ju vara en folkbildande variant som ger utrymme för lite mer än enbart byta ett ord mot ett annat o dyl.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    En alternativ variant är att köra med ursprungskoderna och lägga till ett (i) eller liknande och ha en förklaring. Det ställer förstås krav på att få till förklaringarna och kan kanske flytta förståelsen hos den ej insatte ett steg bort, men å andra sidan kan det ju vara en folkbildande variant som ger utrymme för lite mer än enbart byta ett ord mot ett annat o dyl.
    Eller tvärtom: Visa de översättningar Thomas T har gjort (ev efter några förbättringar), och sen möjligheten att klicka för att se originaltexten (=ursprungskoderna).
    DOCK, detta är ju under förutsättning att originaltexten får visas publikt. Om jag tolkar Thomas rätt får vissa texter inte visas publikt, utan Thomas T får bara lägga in dessa just i operatörs-unika appar, och då går det ju inte att ändra mycket i beta.railit.se.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Det är faktiskt jag som har gjort det manuellt, alltså skrivit om förklaringarna något. De tjänster jag testar där är inte till för proffs eller entusiaster utan för den stora massan, så jag har försökt förenkla beskrivningarna så de ska vara lättare att förstå för utomstående. Men jag använder fortfarande korrekta ord och inte tågräls, tågstation och tågbana.

"Trasigt lok" tror jag är lättare att förstå än lokskada, men man kanske skulle kunna ha lokfel i analogi med signalfel och växelfel. Jag har också medvetet minskat detaljrikedomen i vissa fall. Här är listan och synpunkter är välkomna! Den ursprungliga texten står först och därefter min förenkling.

Bromsfel => Broms lossar ej
    Påkörda djur/djur i spåret => Djur
    Operativa stödsystem => Driftledningens datorsystem
    ATC-fel => Fel på tågövervakningssystem
    Avvikande sammansättning => För långt eller för tungt tåg
    Spårhalka => Halt på spåret
    JF önskemål => Inväntar enligt tågoperatörens önskemål
    Plankorsning => Järnvägsövergång
    Avsyning => Kontroll
    Avsyning av järnvägen => Kontroll av järnvägen
    Furnering => Lastning av mat
    Nyutrustning => Nya vagnar
    Påkörd person/olycka tåg/urspårning/kollision/plankorsningsolycka => Olycka
    Förbigång => Omkörning
    Omstart av fordonssystem => Omstart av lokets datorsystem
    Rangering/växling utöver plan => Oplanerad förflyttning av vagnar
    Förare saknas/Ombordpersonal saknas => Personal saknas
    Polis/sjukdom => Polis eller ambulans tillkallad
    Sabotage/hot => Sabotage
    Signal => Signalfel
    Positioneringssystem/signalställverk, radioblock, linjeblock/tågledningssystem => Signalsystem
    Obehörig stoppsignalpassage => Stoppsignalpassage
    Vagn => Tekniskt fel på vagn
    Möte eller korsande tågväg => Tågmöte eller korsande väg
    Ingen uppgift från JF => Tågoperatören har ej berättat orsak
    Personalbrist driftledning/felaktig ställverksmanöver => Tågtrafikledning
    Balisgrupp => Tågövervakningssystem
    Terminal/Plattformshantering => Uppehållet tog för lång tid
    Växlingsrörelse i vägen => Vagnar i vägen
    Självavkoppling/lastförskjutning/fellastning/vagnsyn => Vagnsfel
    Spårväxel => Växelfel
    Nu blir jag lite besviken. Jag har nog levat i tron att man här kan finna omanipulerad information. All sådan här "förenkling" menar jag är av ondo. Visst finns det andra typer av bromsfel än broms lossar ej? Och är korsande väg verkligen tydligare än korsande tågväg? Ifall man tror att "den gemene mannen" (som det heter i Grönköping) inte förstår ingen uppgift så kan man ju separat publicera ovanstående översättningslista (omvänd) så får man veta att det betyder ej berättat orsak. Mycket kan man kommentera: En uppkörd växel är (oftast) trasig, men en en trasig växel är inte alltid uppkörd, osv. Nej, fram för oförstörd information!

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    Nu blir jag lite besviken. Jag har nog levat i tron att man här kan finna omanipulerad information.
    Nej, tyvärr är det inte tillåtet att visa omanipulerad information än. Men jag jobbar på det. Jag jobbar på det genom att pressa gränserna och visa att det faktiskt går att göra användbara tjänster. För några år sedan var det inte tillåtet att visa tågen befann sig. På ett möte med Trafikverket visade jag några funktioner med det datat och de undrade varför inte allmänheten kunde använda de tjänsterna. "Men det är ju för att ni inte har gjort datat tillgängligt för allmänheten", sa jag, och några månader senare så blev det tillgängligt som öppen data.

All sådan här "förenkling" menar jag är av ondo.
    Alternativet hade varit att inte visa någon information alls. Det tycker jag vore sämre, för då kommer man inte framåt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej, tyvärr är det inte tillåtet att visa omanipulerad information än. Men jag jobbar på det. Jag jobbar på det genom att pressa gränserna och visa att det faktiskt går att göra användbara tjänster. För några år sedan var det inte tillåtet att visa tågen befann sig. På ett möte med Trafikverket visade jag några funktioner med det datat och de undrade varför inte allmänheten kunde använda de tjänsterna. "Men det är ju för att ni inte har gjort datat tillgängligt för allmänheten", sa jag, och några månader senare så blev det tillgängligt som öppen data.

Alternativet hade varit att inte visa någon information alls. Det tycker jag vore sämre, för då kommer man inte framåt.
    Instämmer i det sista. Visst är det väl så att beta.railit.se är den enda sajten som visar dessa förklaringar. Jag hittar det inte på SJ:s och inte på Trafikverkets, och inte heller på avgång.nu eller jvgfoto. Eller har jag tittat dåligt, eller finns det något mer sajt?

Så, Tack Thomas för att du jobbar för att det skall bli bättre och bättre!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej, tyvärr är det inte tillåtet att visa omanipulerad information än. Men jag jobbar på det. Jag jobbar på det genom att pressa gränserna och visa att det faktiskt går att göra användbara tjänster. För några år sedan var det inte tillåtet att visa tågen befann sig. På ett möte med Trafikverket visade jag några funktioner med det datat och de undrade varför inte allmänheten kunde använda de tjänsterna. "Men det är ju för att ni inte har gjort datat tillgängligt för allmänheten", sa jag, och några månader senare så blev det tillgängligt som öppen data. Alternativet hade varit att inte visa någon information alls. Det tycker jag vore sämre, för då kommer man inte framåt.
    Då förstår jag bättre. Tack för klargörande! Dock är det svårt för en stackars lekman att ta till sig att man får visa Halt på spåret men inte Spårhalka. Men man kan ju inte förstå allt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Instämmer i det sista. Visst är det väl så att beta.railit.se är den enda sajten som visar dessa förklaringar. Jag hittar det inte på SJ:s och inte på Trafikverkets, och inte heller på avgång.nu eller jvgfoto. Eller har jag tittat dåligt, eller finns det något mer sajt?

Så, Tack Thomas för att du jobbar för att det skall bli bättre och bättre!
    Det öppna API:t innehåller nog samma begränsade info på den här punkten som TrV:s egen "pöbeltrafikinformation", så det finns nog ingen som kan visa detta. Tydal/Railit har ju tillgång till betydligt mer, men det blir ju en fråga om vad som får visas för aktörer utanför järnvägen.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Dock är det svårt för en stackars lekman att ta till sig att man får visa Halt på spåret men inte Spårhalka.
    Spårhalka är den interna texten som inte är tillgänglig för allmänheten. Jag vet inte om man får berätta att det är halt på spåren, men jag chansar på att det är okej. Mitt mål är ju att höja förtroendet för järnvägen hos allmänheten och då behöver man göra mer information tillgänglig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Lite förvillande kan det dock vara att "trasigt lok" kan förekomma även för motorvagnar eftersom samma kod används för alla drivfordonsproblem.

Som svar till din orsakslista kan jag bidra med Banverkets motsvarande interna från 2003 (eller möjligen tidigare), här står annonserad orsak först:
    Annonseras som Orsak internt
    Elektriskt fel Kraftmatning tåg
    Elektriskt fel Nedriven kontaktledning
    Extra uph för resande Av/på
    Extra uppehåll Uteblivet uppehåll
    Framförvarande tåg Korsande tågväg
    Framförvarande tåg Spårbrist
    Framförvarande tåg Tåg före
    Inväntad förbindelse Sen anslutning
    Lokfel Atc-fel
    Lokfel Lokskada
    Lokfel Strömavtagarfel