Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Alpresa - förslag?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Alpresa - förslag?

Hej!

Jag hade tänkt mig en resa ner till alperna för stadsturism, lätt fotvandring och mycket tåg med fina vyer. Kanske flyga till en stad i/vid alperna och flyga hem från en annan och tåg däremellan.

Så har ni några allmänna tips på fina tåg och tågsträckor?

Eller tips på orter (som kan nås med tåg förstås ) för bensträckare, vandring dagsturer, övernattning? I mina intressen förutom berg, tåg, fina vyer och lätt vandring ingår konst, historia och läckra restaurangmåltider.

Finns det "interrailkort" eller liknande som lämpar sig väl i alpländerna?

Jag har fått för mig att orter som satsat stort på vinterturism inte är de trevligaste att besöka då bergen runt omkring myllrar av förfulande skidliftar, stämmer det?

Jag har fått för mig att Schweiz är betydligt dyrare än t ex Österrike i alla kategorier av inköp, stämmer det?

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2018-07-24 klockan 11:53:05.

Sv: Alpresa - förslag?

Buongiorno och Grüezi!

Schweiz är generellt dyrare än länderna omkring (bortsett kanske från Liechtenstein som man kan inte ta på allvar. I motsatsen till Monaco och Vatikanstaden finns ju persontåg som passerar utan uppehåll).
    Även Frankrike, Italien och Slovenien deltar i Alperna. Och Bayern.

Frågan är hur mycket du har redan sett, om du är ute efter kända orter och platser eller mindre kända. Innsbruck och Bozen som storstäder mitt i Alperna erbjuder en del sevärdheter, god mat och speciella banor (Hungerburgbahn, Stubaitalbahn och Igler Bahn här; Rittnerbahn där). Från Bozen kan du ta dig med tåget via Meran till Mals och sedan med buss till Graubünden, där Rhätische Bahn går. Langs banan Bozen - Meran - Mals finns en del att se på, bl. a. Laaser Marmorbahn som man kan följa till fots. Det är inte möjligt att åka med.

Generellt erbjuder Schweiz den största variationen. Med "Swiss Pass" finns en rad biljetter som är avsedda för turister. I andra regioner finns regionala biljetter, kanske till och med gratis för den som stannar över natten.

Mvh Sören

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Instämmer i att södra Tyrolen är ett gott val!
    (Egentligen tycker jag att det räcker med att vara där - men om man så önskar är en kombination med Innsbruck helt ok. Resan över Brennerpasset är det klassiska sättet att korsa Alperna tycker jag - och än så länge sker det mesta av resan i dagsljus...)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Buongiorno och Grüezi!

Schweiz är generellt dyrare än länderna omkring (bortsett kanske från Liechtenstein som man kan inte ta på allvar. I motsatsen till Monaco och Vatikanstaden finns ju persontåg som passerar utan uppehåll).
    Även Frankrike, Italien och Slovenien deltar i Alperna. Och Bayern.

Frågan är hur mycket du har redan sett, om du är ute efter kända orter och platser eller mindre kända. Innsbruck och Bozen som storstäder mitt i Alperna erbjuder en del sevärdheter, god mat och speciella banor (Hungerburgbahn, Stubaitalbahn och Igler Bahn här; Rittnerbahn där). Från Bozen kan du ta dig med tåget via Meran till Mals och sedan med buss till Graubünden, där Rhätische Bahn går. Langs banan Bozen - Meran - Mals finns en del att se på, bl. a. Laaser Marmorbahn som man kan följa till fots. Det är inte möjligt att åka med.

Generellt erbjuder Schweiz den största variationen. Med "Swiss Pass" finns en rad biljetter som är avsedda för turister. I andra regioner finns regionala biljetter, kanske till och med gratis för den som stannar över natten.

Mvh Sören
    Tack för fina tips.

Jag har varit mycket lite i alperna. Ett par skidresor till franska alperna förra årtusendet. Och något i de slovenska delarna av alperna sommarsäsong. Det enda jag gjort i termer av tåg i alpregionen är en läcker tågresa fram och tillbaka mellan Milano och Lausanne (och bergbanan i Lausanne). Hur kända orterna är nog inte så viktigt men sevärdheter uppskattas (typiskt kan det vara svårt och dyrt med boende på mycket kända orter). Generellt på en semesterresa brukar jag besöka några större städer och ha som bas för några dagars uppehåll och dagsutflykter.

Från din beskrivning verkar innsbruck eller Bozen vara lämplig som bas för mig några dagar.

Jag googlade fram Laaser Marmorbahn... häftig!

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2018-07-24 klockan 14:23:18.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Om Garderobstågnörd ska åka före 3 september 2018, varning för banarbete med bussersättning i Insbruck mot Brenner http://www.oebb.at/de/news/baustelle...innsbruck-sued
    Eurocitytåg mellan München och Italien kan omledas redan i Jenbach via en godstågstunnal, där tidigare all persontrafik var otillåten. Sök på detta i Hafas (DB hemsida)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Garderobstågnörd Visa inlägg
    Hej!

Jag hade tänkt mig en resa ner till alperna för stadsturism

Så har ni några allmänna tips på fina tåg och tågsträckor?

Eller tips på orter (som kan nås med tåg förstås ) för bensträckare, vandring dagsturer, övernattning? I mina intressen förutom berg, tåg, fina vyer och lätt vandring ingår konst, historia och läckra restaurangmåltider.

Jag har fått för mig att orter som satsat stort på vinterturism inte är de trevligaste att besöka då bergen runt omkring myllrar av förfulande skidliftar, stämmer det?

Jag har fått för mig att Schweiz är betydligt dyrare än t ex Österrike i alla kategorier av inköp, stämmer det?
    En del skidliftar, i första hand gondoler men även sittliftar, rullar även på sommaren. Då kan man komma upp i bergen utan samma ansträngning och få vackra utsikter.

Man bör komma upp på kalfjället, för att när det är skog blir det inte samma utsikt. Man kan ta sig upp med lift och gå lite högre upp och slippa se liftar.

Du skrev att du ville ha lätt vandring plus vyer.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-24 klockan 15:16:40.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för fina tips.

Jag har varit mycket lite i alperna. Ett par skidresor till franska alperna förra årtusendet. Och något i de slovenska delarna av alperna sommarsäsong. Det enda jag gjort i termer av tåg i alpregionen är en läcker tågresa fram och tillbaka mellan Milano och Lausanne (och bergbanan i Lausanne). Hur kända orterna är nog inte så viktigt men sevärdheter uppskattas (typiskt kan det vara svårt och dyrt med boende på mycket kända orter). Generellt på en semesterresa brukar jag besöka
    några större städer och ha som bas för några dagars uppehåll och dagsutflykter.
    Från din beskrivning verkar innsbruck eller Bozen vara lämplig som bas för mig några dagar.
    Vill du upleva Alperna så är nog Schweiz rätt, kommer du med flyg så kan Swisspass vara bäst, gäller på nästan allt tåg,båt, buss och ger rabatt på,de extrema bergbanorna. Åka tåg hela vägen så är det Interrail förstås och det gäller på de större banorna i Schweiz. Och Schweiz är lite dyrare än grannländerna men det får man ta. Särskilt boendet brukar bli den dyraste biten och där kan man göra research på nätet i förväg och välja och då kan man tänka på att även de billigaste hotellen och pensionaten i Schweiz är fortfarande
    oklanderligt rena och propra även om det inte är lyxigt. Större städer som Zürich, Luzerne, Geneve är dyrast men finns det bara järnvägsstation på orten så är man snabbt ute på tågnätet.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Om Garderobstågnörd ska åka före 3 september 2018, varning för banarbete med bussersättning i Insbruck mot Brenner http://www.oebb.at/de/news/baustelle...innsbruck-sued
    Eurocitytåg mellan München och Italien kan omledas redan i Jenbach via en godstågstunnal, där tidigare all persontrafik var otillåten. Sök på detta i Hafas (DB hemsida)
    Mycket tråkigt. Bussersättning är inte min grej.

Tack för värdefull info.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för fina tips.

Jag har varit mycket lite i alperna. Ett par skidresor till franska alperna förra årtusendet. Och något i de slovenska delarna av alperna sommarsäsong. Det enda jag gjort i termer av tåg i alpregionen är en läcker tågresa fram och tillbaka mellan Milano och Lausanne (och bergbanan i Lausanne). Hur kända orterna är nog inte så viktigt men sevärdheter uppskattas (typiskt kan det vara svårt och dyrt med boende på mycket kända orter). Generellt på en semesterresa brukar jag besöka
    några större städer och ha som bas för några dagars uppehåll och dagsutflykter.
    Vill du nu i stället göra varianten open-jaw , flyg till en ort och tillbaks från en annan så skulle ju Innsbruck vara något, och så resa Innsbruck-Buchs , Arlbergbahn, så Chur och Glacierexpressvägen till Brig och sedan Geneve för hemresa.
    En variant kan vara Buchs-Pfäffikon-Arth Goldau-Luzerne-Interlaken-Zweisimmen-Montreaux-Geneve. Mycket alper blir det..

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Från de här två kartorna får man uppfattningen att stora delar av de schweiziska och österrikiska järnvägsnäten nu är ersatta med buss pga banarbeten:

http://fahrplan.oebb.at/bin/help.exe...owmap_external
    http://fahrplan.sbb.ch/bin/help.exe/...rketingurl=166

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vill du nu i stället göra varianten open-jaw , flyg till en ort och tillbaks från en annan så skulle ju Innsbruck vara något, och så resa Innsbruck-Buchs , Arlbergbahn, så Chur och Glacierexpressvägen till Brig och sedan Geneve för hemresa.
    En variant kan vara Buchs-Pfäffikon-Arth Goldau-Luzerne-Interlaken-Zweisimmen-Montreaux-Geneve. Mycket alper blir det..
    Tack för tips.

Jag får kolla upp din föreslagna rutt. Men Glaciärexpressen har jag hört talas om. Vad rör det sig om? En sträcka mellan Genève och Innsbruck som man avnjuter på två/tre resdagar?Eller bör man/måste man dela upp det på flera resdagar?

Vad tror du om att göra resan mellan Genève och München, via Innsbruck (och Salzburg?), och för övrigt någon av de vägarna du föreslår?

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2018-07-24 klockan 18:19:12.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för tips.

Jag får kolla upp din föreslagna rutt. Men Glaciärexpressen har jag hört talas om. Vad rör det sig om? En sträcka mellan Genève och Innsbruck som man avnjuter på två/tre resdagar?Eller bör man/måste man dela upp det på flera resdagar?
    Vad tror du om att göra resan mellan Genève och München, via Innsbruck (och Salzburg?), och för övrigt någon av de
    vägarna du föreslår?
    Glacierexpress är egentligen ett tåg men ofta benämner man även de banor den köp på så. Chur-Brig är då en meterspårig förbindelse delvis med kuggstång som går i utpräglad alpmiljö . Och man behöver inte åka själva expresståget utan det
    går lika bra, eller bättre, med de vanliga reguljära tågen. Och ja München över Innsbruck är en bra väg , jag skulle nog föredra vägen över Mittenwald. Sen får du väl klura ut från tidtabellen var det behövs övernattning

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Från de här två kartorna får man uppfattningen att stora delar av de schweiziska och österrikiska järnvägsnäten nu är ersatta med buss pga banarbeten:

http://fahrplan.oebb.at/bin/help.exe...owmap_external
    http://fahrplan.sbb.ch/bin/help.exe/...rketingurl=166
    Jag kan bara svara för den schweiziska delen, men du läser nog kartan som f-n läser bibeln. Många av markeringarna gäller bara en viss dag, vissa tåg eller vissa tidpunkter. Själv åkte jag för bara en vecka sedan runt i Schweiz utan en enda bussersättning eller avstängning. Så just den kartan ska du nog inte ta så hårt på.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •