Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: NJ-körning för PTG Tours

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

NJ-körning för PTG Tours

I veckan som gick var jag med och hjälpte till att köra för Nässjö Järnvägsmuseum som hade en charter för PTG Tours i norra Sverige. Jag knäppte en hel del bilder med mobilen, och tänkte bjuda på några av dem.

Min resa började med ett flyg från Arlanda till Umeå. Ett jordbrukslandskap inte så långt söder om Umeå ses på bilden.

En kvällspromenad utmed älven och en råbiff på Köksbaren senare anlände tåget, som hade kommit från Luleå via Piteå och Skelleftehamn till centralstationen. Ett Da från Malmbanans Vänner stod för dragkraften hitintills. Efter lite snack gick jag vidare till mitt hotell för en god natts sömn inför vad som komma skulle.

Det blev morgon, och det var dags att skrida till verket. Vi hade fått låna uppställningskapacitet av SJ i höjd med godsbangården, och här syns en brokig skara under klargöringen av T43'an som skulle dra tåget under resten av veckan.

Det är mycket med det logistiska, och en sak som måste lösas är tankning. Vår första tankning löstes genom att gå in på sidan i Brattby, där en tankbil mötte upp.

Vindelälven passeras strax söder om Vindeln.

Här passeras Umeälven i utkanten av Lycksele.

I Lycksele blev det ett längre uppehåll, och här syns vårt tåg inifrån Tågex. Det finns definitivt en stor charm i att kunna gå in och prata med tkl ansikte mot ansikte och att kunna kvittera blanketter på samma sätt. Jag och de flesta andra lokförare är rätt vana vid att kontakten med fjtkl är en väldigt opersonlig och formell historia över telefon.

Lycksele Station från framsidan. Några resenärer som väntar på den ordinarie rälsbussen mot Umeå kan anas till vänster.

Färden fortsatte västerut. Den här bilden bör vara tagen mellan Betsele och Umgransele.

Till sist nåddes Storuman, där vi vände idag.

En vackert belägen banvaktarstuga precis invid Umeälven i Åskilje.

Det blev kväll och en ny dag. Vi skulle ha kört till Mellansel och tagit natt där, men saker och ting blir inte alltid riktigt som man har tänkt sig. Skogsbränderna gjorde att vi stötte på patrull, och resenärerna fick fortsätta med SJ's tåg 91 från Tvärålund till sitt hotell i Örnsköldsvik. Själva gjorde vi natt med vårt tåg i Vännäs, och hade större delen av dagen ledig där. Ett svalkande bad i Umeälven hanns bland annat med.

Mäktiga nipor invid älven...

Sent på eftermiddagen hade det blivit dags att göra sig klar för avfärd, och här står tåget klargjort och väntar på att få växla ut.

Vi skulle ha fått köra raka vägen till Långsele, men skogsbränderna runt Högbränna orsakade fortfarande stopp på stambanan. Lösningen blev att ta den nätta lilla omvägen via Hällnäs, Storuman, Hoting, Forsmo och slutligen Långsele.

Det blev många repriser av vyer, men med ett helt annat ljus. Magiskt...

Efter rundgång i Storuman och Hoting var vi åter på väg ner mot stambanan.

Gryning över Ådalen.

Världens bästa kontorsutsikt.

Nästa eftermiddag var det dags att fortsätta söderut från Långsele. Här passeras Indalsälven i mellan Bispgården och Ragunda.

Tågmöte på oklar plats, men det skulle kunna vara Roback.

Några timmar senare var vi i vackra Hälsingland, och här har Järvsö just passeras. Man förstår varför Lill-Babs så gärna återkom hit.

I Ljusdal steg dagens avbyte ombord i restaurangvagnen, och någonstans mellan Bollnäs och Ockelbo gjorde vi en rockad. Nu var det rätt skönt att få sätta sig ned med en skaldjurspaj och alkoholfri öl, medan landskapet passerade förbi.

Nattuppställningen av tåget gjordes på en plats som nog inte kräver någon närmare beskrivning.

Dagen därpå inleddes med att backa upp till Gävle Godsbangård, och därefter växla ut på hamnspåret mot Fredriksskans, något som enligt många av britterna verkade vara dagens höjdpunkt...

Så småningom hamnade vi i Ängelsberg, där resenärerna fick åka med ENJ's rälsbussar till Kärrgruvan. Vi som jobbade ombord passade på att gå runt, tanka loket och ta igen oss i restaurangvagnen.

Resenärerna återkommer efter utflykten till Kärrgruvan. Själv körde jag upp till Avesta-Krylbo, där jag fick avbyte och slutligen mönstrade av i Sala för hemresa till Göteborg med ordinarie SJ-tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: NJ-körning för PTG Tours

Ja vad ska jag säga? 10 av 10 - helt enkelt urtjusiga bilder.
    Och råbiff på Köksbaren låter gott - är det att rekommendera?

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Tack!
    Köksbaren är den enda restaurangen du behöver när du är i Umeå. Nära till stationen med viss tågutsikt är det också. :)

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Instämmer till fullo! Köksbaren kan f ö alltid rekommenderas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Instämmer till fullo! Köksbaren kan f ö alltid rekommenderas.
    Med risk för OT-varning: Var ligger Köksbaren? (För några år sedan hade jag rätt bra koll på Umeå men jag inser att jag tappat greppet...)

/TKO

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Med risk för OT-varning: Var ligger Köksbaren? (För några år sedan hade jag rätt bra koll på Umeå men jag inser att jag tappat greppet...)

/TKO
    Adressen är Rådhusesplanaden 17. Du går under gatan från stationen mot centrum så ligger den direkt på höger sida på esplanaden.

Köksbaren

Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-07-23 klockan 23:06:56.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Adressen är Rådhusesplanaden 17. Du går under gatan från stationen mot centrum så ligger den direkt på höger sida på esplanaden.

Köksbaren
    Merci!
    (Ska kolla om den är med i WG - annars ska jag tipsa en mej närstående "krogtestare")

/TKO

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg

Tågmöte på oklar plats, men det skulle kunna vara Roback.
    Nära, men det är Övsjö.

Tack för många fina bilder från en som det verkar spännande resa!

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Nära, men det är Övsjö.

Tack för många fina bilder från en som det verkar spännande resa!
    Nu ringer det en liten klocka ja. Tack!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •