I veckan som gick var jag med och hjälpte till att köra för Nässjö Järnvägsmuseum som hade en charter för PTG Tours i norra Sverige. Jag knäppte en hel del bilder med mobilen, och tänkte bjuda på några av dem.
Min resa började med ett flyg från Arlanda till Umeå. Ett jordbrukslandskap inte så långt söder om Umeå ses på bilden.
En kvällspromenad utmed älven och en råbiff på Köksbaren senare anlände tåget, som hade kommit från Luleå via Piteå och Skelleftehamn till centralstationen. Ett Da från Malmbanans Vänner stod för dragkraften hitintills. Efter lite snack gick jag vidare till mitt hotell för en god natts sömn inför vad som komma skulle.
Det blev morgon, och det var dags att skrida till verket. Vi hade fått låna uppställningskapacitet av SJ i höjd med godsbangården, och här syns en brokig skara under klargöringen av T43'an som skulle dra tåget under resten av veckan.
Det är mycket med det logistiska, och en sak som måste lösas är tankning. Vår första tankning löstes genom att gå in på sidan i Brattby, där en tankbil mötte upp.
Vindelälven passeras strax söder om Vindeln.
Här passeras Umeälven i utkanten av Lycksele.
I Lycksele blev det ett längre uppehåll, och här syns vårt tåg inifrån Tågex. Det finns definitivt en stor charm i att kunna gå in och prata med tkl ansikte mot ansikte och att kunna kvittera blanketter på samma sätt. Jag och de flesta andra lokförare är rätt vana vid att kontakten med fjtkl är en väldigt opersonlig och formell historia över telefon.
Lycksele Station från framsidan. Några resenärer som väntar på den ordinarie rälsbussen mot Umeå kan anas till vänster.
Färden fortsatte västerut. Den här bilden bör vara tagen mellan Betsele och Umgransele.
Till sist nåddes Storuman, där vi vände idag.
En vackert belägen banvaktarstuga precis invid Umeälven i Åskilje.
Det blev kväll och en ny dag. Vi skulle ha kört till Mellansel och tagit natt där, men saker och ting blir inte alltid riktigt som man har tänkt sig. Skogsbränderna gjorde att vi stötte på patrull, och resenärerna fick fortsätta med SJ's tåg 91 från Tvärålund till sitt hotell i Örnsköldsvik. Själva gjorde vi natt med vårt tåg i Vännäs, och hade större delen av dagen ledig där. Ett svalkande bad i Umeälven hanns bland annat med.
Mäktiga nipor invid älven...
Sent på eftermiddagen hade det blivit dags att göra sig klar för avfärd, och här står tåget klargjort och väntar på att få växla ut.
Vi skulle ha fått köra raka vägen till Långsele, men skogsbränderna runt Högbränna orsakade fortfarande stopp på stambanan. Lösningen blev att ta den nätta lilla omvägen via Hällnäs, Storuman, Hoting, Forsmo och slutligen Långsele.
Det blev många repriser av vyer, men med ett helt annat ljus. Magiskt...
Efter rundgång i Storuman och Hoting var vi åter på väg ner mot stambanan.
Gryning över Ådalen.
Världens bästa kontorsutsikt.
Nästa eftermiddag var det dags att fortsätta söderut från Långsele. Här passeras Indalsälven i mellan Bispgården och Ragunda.
Tågmöte på oklar plats, men det skulle kunna vara Roback.
Några timmar senare var vi i vackra Hälsingland, och här har Järvsö just passeras. Man förstår varför Lill-Babs så gärna återkom hit.
I Ljusdal steg dagens avbyte ombord i restaurangvagnen, och någonstans mellan Bollnäs och Ockelbo gjorde vi en rockad. Nu var det rätt skönt att få sätta sig ned med en skaldjurspaj och alkoholfri öl, medan landskapet passerade förbi.
Nattuppställningen av tåget gjordes på en plats som nog inte kräver någon närmare beskrivning.
Dagen därpå inleddes med att backa upp till Gävle Godsbangård, och därefter växla ut på hamnspåret mot Fredriksskans, något som enligt många av britterna verkade vara dagens höjdpunkt...
Så småningom hamnade vi i Ängelsberg, där resenärerna fick åka med ENJ's rälsbussar till Kärrgruvan. Vi som jobbade ombord passade på att gå runt, tanka loket och ta igen oss i restaurangvagnen.
Resenärerna återkommer efter utflykten till Kärrgruvan. Själv körde jag upp till Avesta-Krylbo, där jag fick avbyte och slutligen mönstrade av i Sala för hemresa till Göteborg med ordinarie SJ-tåg.