Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Reversing station at Bhore-Ghat incline

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Reversing station at Bhore-Ghat incline

Har just läst "Från Brittiska Indien till Huseby bruk", som handlar om Joseph Stephens som i Indien jobbade ihop pengar för att senare köpa Huseby bruk.

Bokens omslag pryds av denna bild. Framförallt om man klickar på zoom-verktyget kan man iaktta detaljer. Exempelvis verkar de två spår som finns till vänster om mannen ha urspåringsräl, men inte på den höga banken!

Indiska järnvägar verkar generellt intressant, men tyvärr har jag inte ännu haft tid att djupdyka i ämnet. Det verkar dock som att bilden egentligen inte har någon närmare koppling till de sträckor som Joseph Stephens jobbade på, men det gör ju inte så mycket.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Reversing station at Bhore-Ghat incline

Indiska järnvägar ÄR intressanta!
    Indian Railways var - och kanske fortfarande är - världens största arbetsgivare. Min dåvarande hustru som besökte landet tog hem en hel del intressant litteratur, det som stack ut mest var en rätt tunn bok med titeln "Careers in Indian Railways". Den gav tips om hur man klarar det anställningsprov som alla aspiranter måste gå igenom, med exempel på frågor som varit med i tidigare års prov. Frågorna var inte av den art jag hade förväntat mej!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Har just läst "Från Brittiska Indien till Huseby bruk", som handlar om Joseph Stephens som i Indien jobbade ihop pengar för att senare köpa Huseby bruk.

Bokens omslag pryds av denna bild. Framförallt om man klickar på zoom-verktyget kan man iaktta detaljer. Exempelvis verkar de två spår som finns till vänster om mannen ha urspåringsräl, men inte på den höga banken!

Indiska järnvägar verkar generellt intressant, men tyvärr har jag inte ännu haft tid att djupdyka i ämnet. Det verkar dock som att bilden egentligen inte har någon närmare koppling till de sträckor som Joseph Stephens jobbade på, men det gör ju inte så mycket.
    Då vill man ju veta mera om bilden.. Spåret på kullen leder ju inte till något. Är det kanske för ett skenande tåg att leddes in på?

Ja, på den här kartan ser man ett schutzgleis markerat vid reversing station på den gamla sträckan. Wikimedia

Googles map kan man leta sig fram i kringelikrokarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Omkastningsstationens rester är delvis utraderade pga motorvägen.
    Undrar om den vägen som kallas 'gamla Mombai-Pune Hwy' byggdes efter att järnvägens sträckning gjordes om 1928 ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •