Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Frågor om tågen på Dalabanan

Avställd
    Medlem
    jul 2018

Frågor om tågen på Dalabanan

Hej!

Under helgen åkte jag med tåg 36 till Mora samt med 39 hem till Stockholm igen fredag/söndag.

Några observationer jag gjorde under resan:
    Alla Moratåg hade följande tågasammansättning från Stockholm: lok-B11-B11-B7-BFS9-B7-A11. Undran är då varför använder man inte RB11 eller RB7 istället som bistrovagn? Måste vara mycket fräschare samt mer utbud på dessa vagnar.

Inte säker på om det är innan eller efter Brunna från Uppsalahållet men både 36 och 39 körde extremt sakta en lite bit efter/innan Uppsala. Finns det en planerad hastighetssänkning där i närheten?

Sen måste jag säga att lokförarna gjorde ett bra jobb där tåg 36 blev 15 min försenad från Borlänge pga brand och körde in 8 min in till Mora. Och där tåg 39 var tvungen att vänta vid infart Säter pga att ett godståg behövde komma in före innan vi kunde komma in dit. Blev 10 min sena från Säter och var bara 1 min sen in till Sala!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Frågor om tågen på Dalabanan

Citat Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
    Hej!

Under helgen åkte jag med tåg 36 till Mora samt med 39 hem till Stockholm igen fredag/söndag.

Alla Moratåg hade följande tågasammansättning från Stockholm: lok-B11-B11-B7-BFS9-B7-A11. Undran är då varför använder man inte RB11 eller RB7 istället som bistrovagn? Måste vara mycket fräschare samt mer utbud på dessa vagnar.

Inte säker på om det är innan eller efter Brunna från Uppsalahållet men både 36 och 39 körde extremt sakta en lite bit efter/innan Uppsala. Finns det en planerad hastighetssänkning där i närheten?

Sen måste jag säga att lokförarna gjorde ett bra jobb där tåg 36 blev 15 min försenad från Borlänge pga brand och körde in 8 min in till Mora. Och där tåg 39 var tvungen att vänta vid infart Säter pga att ett godståg behövde komma in före innan vi kunde komma in dit. Blev 10 min sena från Säter och var bara 1 min sen in till Sala!
    Inte för att jag är expert på ämnet, men...
    Jag skulle nästan vilja påstå att RB11 är standard i dom lite längre tågen (ofta runt helger och det som övernattar i Mora), men vagnstypen är ju inte en dussinprodukt och service och reparationer nog gör att den trista sunkiga BFS9 dyker upp nu och då.
    Sen finns det några "vardagståg" som oftast är 4 vagnar långa, som jag uppfattar som att dom utrustas med RB7.
    Men den är ju inte heller någon dussinprodukt, så jag vill inte lova eller ta gift på det jag skrivit. Det finns nog folk som jobbar med detta och vet exakt vilka ambitioner man har..
    Med varma hälsningar från en som bor längs siljansbanan. 🤓

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Jag skulle nästan vilja påstå att RB11 är standard i dom lite längre tågen (ofta runt helger och det som övernattar i Mora), men vagnstypen är ju inte en dussinprodukt och service och reparationer nog gör att den trista sunkiga BFS9 dyker upp nu och då.
    Sen finns det några "vardagståg" som oftast är 4 vagnar långa, som jag uppfattar som att dom utrustas med RB7.
    Men den är ju inte heller någon dussinprodukt, så jag vill inte lova eller ta gift på det jag skrivit. Det finns nog folk som jobbar med detta och vet exakt vilka ambitioner man har..
    Med varma hälsningar från en som bor längs siljansbanan.
    Det är väldigt sällan det passerar ett 4-vagnarståg i Säter.
    Hänger man av någon vagn i Borlänge?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Med varma hälsningar från en som bor längs siljansbanan. 🤓

Robert
    Ej längre aktiv

Hej!

1400 meter STH40 pga "Infrafel". Det är dock inte bara där spåret är uselt, man kastas runt som en vante på spåret känns det som och just nu är det väl värmens och torkans fel. Snart kommer löven...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av soren60 Visa inlägg
    Koppla av och på vagnar var länge sedan som det skedde på Dalabanan. Typ 80-talets början - kursvagnar.
    Det jag syftade på kanske gäller utanför sommarsäsongen. Då har jag åtskilliga gånger sett fyravagnars tåg. Men det kanske inte går några sådana mitt i turistsäsongen.

Senast redigerat av Mats Gudmundson den 2018-07-23 klockan 13:47:39.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Koppla av och på vagnar var länge sedan som det skedde på Dalabanan. Typ 80-talets början - kursvagnar.
    Det jag syftade på kanske gäller utanför sommarsäsongen. Då har jag åtskilliga gånger sett fyravagnars tåg. Men det kanske inte går några sådana mitt i turistsäsongen.
    Under sommaren är tågen längre men precis som Mats skriver förekommer det 4-vagnarståg under vinterperioden.
    RB11 och RB7 är standard men det finns ingen uppsjö av dom. B11 ersätts av samma skäl ofta av B7.
    Skriver en som är uppväxt i Säter där mitt tågnörderi grundlades.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

På 1970-talet var det på söndagar och en del storhelger mycket långa tåg söder om Borlänge. I allmänhet kopplades tågdelen från Falun ihop med tågdelen från Mora i Borlänge. Bilden visar ett sådant tåg en söndag i början av 1970-talet. Loket och de första vagnarna kommer från Falun och resten från Mora. I Moradelen fanns en kafé-vagn typ Bo8cs(B7S) och troligen fanns även en ambulerande servering med boy-vagn i tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Hej!

Flera har redan gett bra svar, men som daglig resenär på Dalabanan uppfattar jag det som att det oftast är den svala sköna RB7 och att (tyvärr) BFS9 förekommer i nästan lika hög grad. RB11 är det mer sällan. Och en R4 förgyllde resan för någon månad sedan!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Någon RB11 är på ombyggnad, någon är hos tågdoktorn, då blir det BFS9. Samma med RB7, dom är ju ständigt krånglande sedan ombyggnaden, så då blir det BFS9 istället.
    Vi får väl hoppas att dom BFS9 som är kvar, kanske får stanna lite längre innan skrot. För annars blir det ingen servering alls... :(
    Men det ligger ingen BFS9 enligt plan, utan dom är bara reserver.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Hej,

//R
    Gäller detta endast Dalabanan eller för BFS9 generellt?

/Måns

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dock är vagn 52 i rst 95 och 96 planenligt SSRT BFS9.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Någon RB11 är på ombyggnad, någon är hos tågdoktorn, då blir det BFS9. Samma med RB7, dom är ju ständigt krånglande sedan ombyggnaden, så då blir det BFS9 istället.
    Vi får väl hoppas att dom BFS9 som är kvar, kanske får stanna lite längre innan skrot. För annars blir det ingen servering alls... :(

//R
    Ett tag i vintras/våras gick det även BFS9 då och då i regionaltågen Stockholm-Katrineholm-Hallsberg och Stockholm-Nyköping-Norrköping. Inte för serveringsändamål utan för att personalen skulle ha tillgång till tjänstekupé vid brist på BF7 och BF8.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Dock är vagn 52 i rst 95 och 96 planenligt SSRT BFS9.
    Men SSRT BFS9 har nog en något ljusare framtid än SJ:s egna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •