Eftersom det i en annan tråd undrats om det inte finns några Postvagnsresenärer kvar i Stockholm som kan visa bilder från Getingmidjan, så tog jag strax före 16.00 idag en omväg på väg till dagens öl- och matställe Zumen, och tog några mobilbilder, som försök till en ren dokumentation.
Här ovan står jag på bron från Södermalm till Riddarholmen (det är så klurigt med namn så jag försöker inte benämna den) och tittar norrut.
Detta var vad som syntes där, och jag såg inga personer.
Och här vände jag och blickade söderut. Jag tyckte jag anade några ljus på ett fordon långt inne i tunneln, men kan inte säga säkert.
Sen besökte jag matstället och på vägen hem gick jag till Riddarholmen men kunde inte enkelt följa gångvägen utmed järnvägsspåren utan fick ta en sväng in på Riddarholmen, för arbeten pågick i husen mot järnvägen med att bullerskydda dem, och då behövdes gångvägen.
Här är jag i alla fall strax norr om Riddarholmen och tittar söderut. Det har jobbats, det framgår.
Och sen vände jag mig och blickade norrut.
Här är jag vid Tegelbacken (ångbåtarnas kajplats), och blickar österut, och på skylten stod det mer finstilt att man gjorde betongarbeten på bron, och min gissning är att man lättare kan göra det när det inte är någon trafik ovanpå.
Min slutsats är att en av förklaringarna till att det visats så få bilder från Stockholm här i PV är att där allmänheten enkelt har tillträde så ser man inte mycket av arbetena, och det man ser är inte speciellt spektakulärt. Gissningsvis pågår arbetena, åtminstone vardagar, men att de inte syns så mycket.
När jag ändå passerade tog jag också en bild av T-banans getingmidja, där det högra av de 4 spåren i framkanten, och de två högra av de 5 spår man ser längst bort, är avstängda i några veckor och det bara är röda linjen som trafikerar T-centralen - Slussen, dvs nu används bara 2 spår för normala tåg över broarna. Jag noterade också att tågen på gröna linjen från Slussen bara gick till Gullmarsplan, så pga arbeten vid Gullmarsplan får man tydligen alltid byta där också. Vill man t.ex. åka från Hötorget till Hammarbyhöjden, som normalt är utan byte och tar 13 minuter så föreslår SL 4 byten och minst 45 minuter (i flera fall föreslås bussar för delsträckor).
Det syns inte så bra men i bortkanten nära Gamla stan så var det 8-10 man och 1-2 maskiner i arbete.