Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Getingmidjan, bilder från 22 juli

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Getingmidjan, bilder från 22 juli

Eftersom det i en annan tråd undrats om det inte finns några Postvagnsresenärer kvar i Stockholm som kan visa bilder från Getingmidjan, så tog jag strax före 16.00 idag en omväg på väg till dagens öl- och matställe Zumen, och tog några mobilbilder, som försök till en ren dokumentation.

Här ovan står jag på bron från Södermalm till Riddarholmen (det är så klurigt med namn så jag försöker inte benämna den) och tittar norrut.
    Detta var vad som syntes där, och jag såg inga personer.

Och här vände jag och blickade söderut. Jag tyckte jag anade några ljus på ett fordon långt inne i tunneln, men kan inte säga säkert.

Sen besökte jag matstället och på vägen hem gick jag till Riddarholmen men kunde inte enkelt följa gångvägen utmed järnvägsspåren utan fick ta en sväng in på Riddarholmen, för arbeten pågick i husen mot järnvägen med att bullerskydda dem, och då behövdes gångvägen.
    Här är jag i alla fall strax norr om Riddarholmen och tittar söderut. Det har jobbats, det framgår.

Och sen vände jag mig och blickade norrut.

Här är jag vid Tegelbacken (ångbåtarnas kajplats), och blickar österut, och på skylten stod det mer finstilt att man gjorde betongarbeten på bron, och min gissning är att man lättare kan göra det när det inte är någon trafik ovanpå.

Min slutsats är att en av förklaringarna till att det visats så få bilder från Stockholm här i PV är att där allmänheten enkelt har tillträde så ser man inte mycket av arbetena, och det man ser är inte speciellt spektakulärt. Gissningsvis pågår arbetena, åtminstone vardagar, men att de inte syns så mycket.

När jag ändå passerade tog jag också en bild av T-banans getingmidja, där det högra av de 4 spåren i framkanten, och de två högra av de 5 spår man ser längst bort, är avstängda i några veckor och det bara är röda linjen som trafikerar T-centralen - Slussen, dvs nu används bara 2 spår för normala tåg över broarna. Jag noterade också att tågen på gröna linjen från Slussen bara gick till Gullmarsplan, så pga arbeten vid Gullmarsplan får man tydligen alltid byta där också. Vill man t.ex. åka från Hötorget till Hammarbyhöjden, som normalt är utan byte och tar 13 minuter så föreslår SL 4 byten och minst 45 minuter (i flera fall föreslås bussar för delsträckor).
    Det syns inte så bra men i bortkanten nära Gamla stan så var det 8-10 man och 1-2 maskiner i arbete.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Getingmidjan, bilder från 22 juli

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    ...
    Jag noterade också att tågen på gröna linjen från Slussen bara gick till Gullmarsplan, så pga arbeten vid Gullmarsplan får man tydligen alltid byta där också.
    ...
    Då såg du fel, vanligen går vartannat tåg till Gullmarsplan, vartannat till Hagsätra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Då såg du fel, vanligen går vartannat tåg till Gullmarsplan, vartannat till Hagsätra.
    Men det är också så att vartannat tåg vänder vid plattformsdel 4 och vartannat vid plattformsdel 1. Så om man står en stund på ena sidan så ser man bara ena "linjesträckningen".

Tack för bilderna förresten. Ser att B-spåret (det som normalt är tunnelbana 2 söderut) verkar vara mer eller mindre färdiginkopplat till bana 1 i den här änden, men man kan ju hoppas att signal 013 hinner flyttas till en något bättre placering under den vecka som återstår av avstängningen!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Nu tittade jag på de elektroniska skyltarna på det spår vid Slussen där det normalt går tåg mot Gullmarsplan, och där gick det tåg var 10:e minut mot Gullmarsplan, och vid sökning på tidtabell till Hammarbyhöjden såg jag bara byten vid Gullmarsplan.
    Men, när jag kollar mot Hagsätra så ser jag att de går från Slussen, så du har (förstås) rätt. Vänder de då på det spår där tåg söderifrån normalt ankommer?

I vilket fall, de tågen som går Slussen-Gullmarsplan måste väl vara en av de kortare "linjesträckningar" som funnits i tunnelbanan, eller?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I vilket fall, de tågen som går Slussen-Gullmarsplan måste väl vara en av de kortare "linjesträckningar" som funnits i tunnelbanan, eller?
    Kan väl nästan bara tävla med tunnelbanans kortaste sträckning, Slussen-Medborgarplatsen (som på den tiden väl benämndes Södra Bantorget), fast då kördes där spårvagnar och dessa hade längre sträckning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Ulf Broman;23005]
    Men, när jag kollar mot Hagsätra så ser jag att de går från Slussen, så du har (förstås) rätt. Vänder de då på det spår där tåg söderifrån normalt ankommer?
    /QUOTE]

Precis så. Men jag har hittills varit för lat för att på väg hem byta plattform vids Slussen och har det visat sig har jag inte förlorat något på det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan väl nästan bara tävla med tunnelbanans kortaste sträckning, Slussen-Medborgarplatsen (som på den tiden väl benämndes Södra Bantorget), fast då kördes där spårvagnar och dessa hade längre sträckning.
    Spårvagnarna gick i tunnel hela vägen Slussen-Skanstull.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tänkte inte på banans sträckning, utan "turens" sträckning, och spårvagnarna fortsatte ju som du påpekat.
    Förmodligen kan det ha funnits pendelvagnar på kortare sträckor, t.ex. vid växelfel i Akalla brukar man köra en pendelvagn Akalla-Hallonbergen, men det är ju nästan aldrig planerat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

"I en annan tråd undrats om det inte finns några Postvagnsresenärer kvar i Stockholm som kan visa bilder från Getingmidjan, så tog jag strax före 16.00 idag en omväg på väg till dagens öl- och matställe Zumen, och tog några mobilbilder, som försök till en ren dokumentation.

Min slutsats är att en av förklaringarna till att det visats så få bilder från Stockholm här i PV är att där allmänheten enkelt har tillträde så ser man inte mycket av arbetena, och det man ser är inte speciellt spektakulärt. Gissningsvis pågår arbetena, åtminstone vardagar, men att de inte syns så mycket".

Jag har visat en del bilder från Getingmidjan, senast för några dagar sedan men gjorde kanske misstaget att jag la in dem under Järnvägsfoto.

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-07-28 klockan 10:37:00.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag har visat en del bilder från Getingmidjan, senast för några dagar sedan men gjorde kanske misstaget att jag la in dem under Järnvägsfoto.
    Jag tror inte alls att du lagt dem fel, utan det var en person som skrev ett par inlägg 21 juli och 22 juli (länkar) och efterlyste rapporter. Redan då länkade någon till tidigare inlägg, och efteråt har fler inlägg gjorts.

Sen är det förstås ett problem att det inte är tydligt beskrivet var skall man lägga (och hitta!!) inlägg med Fotografier på vad som händer med Banan när ovanliga Järnvägsfordon gör något.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast Akalla - Hallonbergen är väl längre än Slussen - Gullmarsplan (om vi räknar i antal meter och inte stationsuppehåll)?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •