Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

    Ja, det finns risker med att åka i undermåliga rulltrappor och ja, rulltrappor i drift krävs av utrymmningsskäl! Men: Varför kan man inte låta hälften av rulltrapporna stå stilla och upplåtas för gående upp- och ner emedan man låter hälften av rulltrapporna rulla uppåt med en avspärrning under? Sedan ställer man en väktare under varje avspärrad rulltrappa och om det, mot förmodan, skulle inträffa en brand eller liknande där stationen behöver utrymma skyndsamt, så avlägsnar väktaren avspärrningen och låter folk åka... Sannolikheten för att brand och ett nytt rulltrappshaveri ska inträffa samtidigt, torde ju trots allt vara begränsad...


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Ja, det finns risker med att åka i undermåliga rulltrappor och ja, rulltrappor i drift krävs av utrymmningsskäl! Men: Varför kan man inte låta hälften av rulltrapporna stå stilla och upplåtas för gående upp- och ner emedan man låter hälften av rulltrapporna rulla uppåt med en avspärrning under? Sedan ställer man en väktare under varje avspärrad rulltrappa och om det, mot förmodan, skulle inträffa en brand eller liknande där stationen behöver utrymma skyndsamt, så avlägsnar väktaren avspärrningen och låter folk åka... Sannolikheten för att brand och ett nytt rulltrappshaveri ska inträffa samtidigt, torde ju trots allt vara begränsad...
    I första hand gör man inte så eftersom man inte visste vilka rulltrappor som var användbara. När alla rulltrappor har undersökts finns underlag för hur man ska göra.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Ja, det finns risker med att åka i undermåliga rulltrappor och ja, rulltrappor i drift krävs av utrymmningsskäl! Men: Varför kan man inte låta hälften av rulltrapporna stå stilla och upplåtas för gående upp- och ner emedan man låter hälften av rulltrapporna rulla uppåt med en avspärrning under? Sedan ställer man en väktare under varje avspärrad rulltrappa och om det, mot förmodan, skulle inträffa en brand eller liknande där stationen behöver utrymma skyndsamt, så avlägsnar väktaren avspärrningen och låter folk åka... Sannolikheten för att brand och ett nytt rulltrappshaveri ska inträffa samtidigt, torde ju trots allt vara begränsad...
    Jo, eftersom det inte handlar om två oberoende sannolikheter är de inte så väldigt begränsade. Vid en utrymning blir det rimligen maximal trängsel i rulltrappan och har inte rulltrappan havererat förr kommer den säkerligen att göra det just då.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 656

    Sv: Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

    Som jag förstått problemet rent mekaniskt, så bör det vara ungefär lika farligt att en massa folk går i trappan om den står stilla som att åka med den?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Som jag förstått problemet rent mekaniskt, så bör det vara ungefär lika farligt att en massa folk går i trappan om den står stilla som att åka med den?
    Där har du också en poäng. Det skulle i och för sig kunna finnas en möjlighet att mekaniskt låsa fast en stillastående rulltrappa, en möjlighet som därmed inte verkar via växellådan men inte heller kan användas för att bromsa rulltrappan i rörelse.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: Varför inte en annan lösning på rulltrappsproblemet?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Där har du också en poäng. Det skulle i och för sig kunna finnas en möjlighet att mekaniskt låsa fast en stillastående rulltrappa, en möjlighet som därmed inte verkar via växellådan men inte heller kan användas för att bromsa rulltrappan i rörelse.
    Så fort ett arbete på en rulltrappa skalll utföras så säkrar man den vilket i Stockholm City sker med spännband eftersom man delar själva rulltrappan ungefär som man delar banden på en bandmaskin vid rep/service (schakt, gräv mm). Jag har sett delarna som felar på nära håll (har t.o.m bilder) och det är ingen rolig syn.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •