Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Godståget i Mariannelund bärgas

  1. #1

    Godståget i Mariannelund bärgas

    SR Jönköping har bra bilder från bärgningen strax utanför Mariannelund:

    sverigesradio.se

    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    SR Jönköping har bra bilder från bärgningen strax utanför Mariannelund:

    sverigesradio.se

    Lindman
    Bärgat men ännu stopp ett tag.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7003977


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 919

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Och Corshammar är framme och hävdar att solkurvan berodde på sliten räl och dåligt fästa rälsspik. Sanningen är den att man borde gjort rälsreglering, något som varken påverkas av hur sliten rälen är eller hur spikarna sitter. Däremot kan man montera rälsvandringshinder som minskar risken för solkurva.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 595

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Vimmerby Tidning - artikel. De har dock missat det väsentliga, ingen bild loklyftet.
    Fyra kranar skriver tidningen att det behövdes för det.


  5. #5
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 132

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Göran, när du menar rälsreglering, menar du då att man ska gå ut och neutralisera spåret för en högre temperatur? Eller vad är en rälsreglering?

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 919

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Göran, när du menar rälsreglering, menar du då att man ska gå ut och neutralisera spåret för en högre temperatur? Eller vad är en rälsreglering?
    Nja, ett skarvspår kan inte neutraliseras, men rälsreglering kan väl anses vara motsvarigheten. I ett skarvspår är rälerna rörligare i längsled, speciellt stort blir detta problem om man har en sth-nedsättning i en svacka, då kommer tågen att bromsa, både för att det är utför och för att få ned hastigheten, därmed drar de med sig rälerna mot svackan, ytterligare förstärkt av tyngdkraften.

    Traditionellt gjorde man rälsreglering, om inte årligen så i vart fall med jämna intervall beroende på problemets storlek, baserat på skarvöppningarnas storlek tidig vår. Självklart kunde man minska problemet genom användning av rälsvandringshinder.

    Läs gärna mer i TDOK 2014:0756

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-23 klockan 21:32:41.

  7. #7
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 132

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Tack för svaret!

    Här är TDOKen om någon annan vill läsa
    http://trvdokument.trafikverket.se/f...9-e835272ccfa5

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vimmerby Tidning - artikel. De har dock missat det väsentliga, ingen bild loklyftet.
    Fyra kranar skriver tidningen att det behövdes för det.
    Jojo, och det skulle ju gå så himla bra med en spårgående kran, skrev ju någon på urspårningsdagen.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nja, ett skarvspår kan inte neutraliseras, men rälsreglering kan väl anses vara motsvarigheten. I ett skarvspår är rälerna rörligare i längsled, speciellt stort blir detta problem om man har en sth-nedsättning i en svacka, då kommer tågen att bromsa, både för att det är utför och för att få ned hastigheten, därmed drar de med sig rälerna mot svackan, ytterligare förstärkt av tyngdkraften.

    Traditionellt gjorde man rälsreglering, om inte årligen så i vart fall med jämna intervall beroende på problemets storlek, baserat på skarvöppningarnas storlek tidig vår. Självklart kunde man minska problemet genom användning av rälsvandringshinder.

    Läs gärna mer i TDOK 2014:0756
    Det fanns rälsvandringshinder på den aktuella platsen.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 515

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Jojo, och det skulle ju gå så himla bra med en spårgående kran, skrev ju någon på urspårningsdagen.
    En kran av typen Kirow 1200, varav en finns i Sverige, lyfter ENSAM 125 ton. Vad väger en T44?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 758

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    En kran av typen Kirow 1200, varav en finns i Sverige, lyfter ENSAM 125 ton. Vad väger en T44?
    Vid vilken utliggning klaras 76 ton?

    Senast redigerat av BD den 2018-07-24 klockan 09:23:26.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 515

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Vid vilken utliggning klaras 76 ton?
    Ingen aning men eftersom T44:an låg delvis uppe på spåret torde behövlig utliggning vara minimal. <10m?


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 595

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas - Är det bärgat?

    Kranägaren har lagt ut en film på Facebook. Jobbiga facebook, klicka bort första blaffan med Inte nu sedan går det att ta sig till inlägget.
    Frågan är om bärgningen är avslutad? Hur får man tag på ett T44 som ligger på sidan? Det går ju knappast att lyfta i ramen.


  14. #14
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 132

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Vid vilken utliggning klaras 76 ton?
    När vi skulle lägga växlarna i Skabersjö så var ett av problemen just att kranen inte skulle nå/orka lyfts i växeldelarna från lastbil som stod på servicevägen 5 meter bort. Hade det gått med spårgående kran här hade dom självklart använt den.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    238

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Om slipersen inte är rutten funkar kanske rälsvandringshindret.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas - Är det bärgat?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Kranägaren har lagt ut en film på Facebook. Jobbiga facebook, klicka bort första blaffan med Inte nu sedan går det att ta sig till inlägget.
    Frågan är om bärgningen är avslutad? Hur får man tag på ett T44 som ligger på sidan? Det går ju knappast att lyfta i ramen.
    Och ni som har FB märker att det är 4 kranar som lyfter loket, T44 eller Td vilket är svårt att se på filmen.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 919

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Om slipersen inte är rutten funkar kanske rälsvandringshindret.
    Om slipersen är så rutten att den inte stoppar rälsvandringshinder lär man redan ha haft problem med spårvidden under en lång tid.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    238

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas

    Så var det!
    Det är nu ett antal år sedan, slipersbeståndet var så dåligt att 1) Banan inspekterades per motortralla före tågpassage, 2) Banan inspekterades per motortralla efter tågpassage. 3) Sth 10 km/tim på en dryg halvmil av banan. 4) Sliprarna hade övertagits som bostäder av stora myror (hästmyror?)
    Kommer inte ihåg om vi körde med 2 eller 3 T44:or och dvs 40-44 Lnps vagnar.
    Då hade ett och annat rälsvandringshinder tom passerat slipersen.
    Efter denna banunderhållsbottenkänning och diverse kontakter med olika myndigheter startade en vändning beträffande banunderhållet. Allt från slipersbyten till rälspumpning (skarvreglering).


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 595

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas - Är det bärgat?

    Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Och ni som har FB märker att det är 4 kranar som lyfter loket, T44 eller Td vilket är svårt att se på filmen.
    Ett Td. Ser på strålkastarna och anordningen på gångbryggan. Frågan är var loket är nu och varför ingen bild på det lyckade lyftet?


  20. #20
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    975

    Sv: Godståget i Mariannelund bärgas - Är det bärgat?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ett Td. Ser på strålkastarna och anordningen på gångbryggan. Frågan är var loket är nu och varför ingen bild på det lyckade lyftet?
    Td 396 närmare bestämt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •