Hejsan,
skulla vara tacksam om någon vet, vid vilka av dessa stationer man kan skaffa Interrailbiljetter:
København H
Kastrup (eller vad den nu heter; tror inte på den hursomhelst)
Malmö C
Hejsan,
skulla vara tacksam om någon vet, vid vilka av dessa stationer man kan skaffa Interrailbiljetter:
København H
Kastrup (eller vad den nu heter; tror inte på den hursomhelst)
Malmö C
God service på DSB Hovedbanegården Köpenhamn, men köerna kan vara timslånga. Titta även på alternativ via SJ.se utlandsresor. Annars flyg ner till Europa där de större stationerna säljer Interrailkort.
På Københavns Lufthavn finns ö h t ingen manuell biljettförsäljning längre![]()
Det är ju för att undvika flygandet att jag vill skaffa IR. (Från den järnvägslösa ön jag befinner mig på just nu går det knappast annars, men sedan ska det bli hederliga förflyttningssätt igen.) Jag ska nog satsa på att vara på plats när de öppnar. Kl 7, om uppgifterna på nätet stämmer. i
Det går, om man vet tidigt hur man ska resa. Men nu bor väl den gode Turmantas i Österrike och är ute och flaxar, en ö utan järnväg ? Och ibland kan det bli snabba och spontana beslut. Exempel såg annons om ett biligt flyg till Prag samma dag. Kunde vara kul att då åka hem med Interrail men det var knepigt på en lördag när SJ utland var stängt men inrikes fixade saken
Hur är det med resande i det land man köper Interrailbiljetten i?
Köpt i Sverige ger 1 dags resande på ut- resp. hemresa men inte mer.
-Per
I det land där man varit permanent bosatt de senaste 6månaderna är vad som officiellt räknas och det ska vara ett europeiskt land. Men normalt betraktas passet som bevis på hemvisst, bor man i annat land får man visa något intyg på detta. I hemvisstlandet får man göra en utresa och en hemresa på max varadera ett dygn. Utresan kan ske till valfri gräns , inte bara för tåg utan även buss (Haparanda) färjehamn eller flygplats (giltigt på AEX) så i praktiken kan man nästan alltid hävda att man är på väg mot en gräns på detta dygn.
Ja, det gör han, bo i Österrike alltså, men det är för att resa hem från den där ön varifrån man rimligtvis flyger till Kastrup. (Keflavík eller Reykjavík vore också mögliga, teoretiskt). Posten kommer då nog inte i fråga, eller skickas biljetterna även till flygplatser? (Hemma skulle jag bara gå till stationen, och om ÖBB skulle visa sig ovilliga finns också en DB-biljettlucka.)
Nu har saken löst sig på annat sätt, men tack till alla som försörjde mig med information. Det är ju ändå bra att veta hur det står till med eventuella möjligheter.
Sitter nu på ett förvånansvärt fullt tåg mot Fredericia (har danskarna inga sänger?) med en DB-biljett som ordnats åt mig. Somliga kan, verkar det som. (När jag försökte stod det att biljetten måste skickas med posten.)
Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-08-08 klockan 07:48:55.
BIG Travel i Mölndal säljer internetbiljetter över disk. Fort och lätt. Inga köer. Trevlig och kunnig personal.
Beställde ett Interrail från Interrail.eu i söndags för en resa i oktober, beräknad leverans 14/8