Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eksjö tidigare idag

  1. #1
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 160

    Eksjö tidigare idag

    När jag tidigare idag var och vände i Eksjö med tågen 7663 - 7664 stod Td 404 med fem godsvagnar i kroken inne. Det torde vara de vagnar som höll sig kvar på spåret i samband med måndagens urspårning längre österut på banan.

    <<<< Ogiltig bildlänk ******* raderad >>>

    Krösatåg 7664 mot Nässjö med Y32 1411 och Td 404 med fem vagnar som senare gick som spärrfärd vidare till Nässjö.

    Senast redigerat av X1000 den 2020-12-14 klockan 10:01:38. Anledning: Radering av ogiltig bildlänk

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    443

    Sv: Eksjö tidigare idag

    De där slutpunktsstopplyktorna satt tätt!

    Jag antar att man inte kan ha samtidig infart till dem. Undrar varför man delade ett spår på det sättet - det är nästan som i Igelboda.

    Edit:
    Jag försökte se efter på Google Maps hur bangården är anordnad, men det var ganska låg upplösning på flygfotona.
    Här är Street View från nplankorsningen: https://www.google.se/maps/@57.66359...7i13312!8i6656 Står godståget på spåret t.v. på denna bild och Y31:an på mittspåret, eller har jag missuppfattat saken?

    Senast redigerat av Anders_W den 2018-07-23 klockan 09:42:27.

  3. #3

    Sv: Eksjö tidigare idag

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    De där slutpunktsstopplyktorna satt tätt!
    Står godståget på spåret t.v. på denna bild och Y31:an på mittspåret, eller har jag missuppfattat saken?
    Godståget står väl på mittspåret och persontåget närmast stationshuset, spåret till vänster på Googlebilden. Vattentornet skymtar i bakgrunden på båda bilderna.

    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  4. #4
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 160

    Sv: Eksjö tidigare idag

    Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Godståget står väl på mittspåret och persontåget närmast stationshuset, spåret till vänster på Googlebilden. Vattentornet skymtar i bakgrunden på båda bilderna.
    Exakt så!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Eksjö tidigare idag

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    De där slutpunktsstopplyktorna satt tätt!

    Jag antar att man inte kan ha samtidig infart till dem. Undrar varför man delade ett spår på det sättet - det är nästan som i Igelboda.
    Det är ju motriktade signaler. En för varje riktning.
    Det korkade med detta är att när man hade persontågsmöte, valde man att ta in tåget mot Hultsfred/Oskarshamn på spår 2 (mitten) med stoplykta Ek 81 i stopp, vilket medförde att tåget inte kom fram till plattformen....

    Senast redigerat av Admin den 2018-07-25 klockan 00:25:44.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    220

    Sv: Eksjö -- slutpunktsstopplyktor och samtidig infart

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    De där slutpunktsstopplyktorna satt tätt!

    Jag antar att man inte kan ha samtidig infart till dem. Undrar varför man delade ett spår på det sättet - det är nästan som i Igelboda.
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Hållander Visa inlägg
    Det är ju motriktade signaler. En för varje riktning.
    Det korkade med detta är att när man hade persontågsmöte, valde man att ta in tåget mot Hultsfred/Oskarshamn på spår 2 (mitten) med stoplykta Ek 81 i stopp, vilket medförde att tåget inte kom fram till plattformen....

    Slutpunktsstopplykta 81 står ca 100 m före den följande mellansignalen 31 på spår 2 som skymtar i bakgrunden. På spår 1 finns ingen motsvarande slutpunktsstopplykta ("83"), för bortom mellansignal 33 på spår 1 mot Hjältevad finns en skyddsväxel som används som skydd vid samtidig infart.

    I motsatt riktning ser vi baksidan av slutpunktsstopplykta 84 på spår 2, den som godståget har stannat vid. Det finns en motsvarande slutpunktsstopplykta 82 på spår 1, dold bakom motorvagnen. 82 och 84 står båda 100 m före mellansignalerna 32 och 34, på spår 1 resp. spår 2.

    Det är ingen "Igelbodalösning" med möjlighet till infart från båda håll till spår 2, utan det är Eksjös synnerligen korta hinderfria spårlängd, bara 180 m på spår 2, som har lett till 81 och 84 står "om lott" med varandra jämfört med en vanlig mötesstation med samtidig infart.

    Ett "korkat" persontågsmöte blir det, som du skriver Lasse Hållander, om man har "högertrafik" vid möte med samtidig infart, eftersom tåget från Nässjö då inte kommer längre än till stopplykta 81 på spår 2. Men konstruktören har uppenbarligen förutsatt att man ska "vänstermöte", för då kan tåget från Nässjö tas in ända fram till mellansignal 33 på spår 1 (p.g.a. skyddsväxeln bakom) samtidigt som tåget från Hultsfred tas in till stopplykta 84 på spår 2.

    Är det någon som blir förvirrad av signalbeteckningarna? Inte konstigt. Normalt används 81, 31, 82 och 32 som beteckningar på signaler på normalhuvudspåret, medan 83, 33, 84 och 34 normalt används på avvikande huvudspår. I Eksjö är spår 2 normalhuvudspåret, men av obegriplig anledning har man i riktning mot Nässjö kastat om numreringen så att 82 och 32 finns på avvikande huvudspåret medan 84 och 34 finns på normalhuvudspåret. Mycket förvirrande!
    /up

    Senast redigerat av Admin den 2018-07-25 klockan 00:35:11.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    86

    Sv: Eksjö -- slutpunktsstopplyktor och samtidig infart

    Citat Ursprungligen postat av Lasse Hållander Visa inlägg

    Slutpunktsstopplykta 81 står ca 100 m före den följande mellansignalen 31 på spår 2 som skymtar i bakgrunden. På spår 1 finns ingen motsvarande slutpunktsstopplykta ("83"), för bortom mellansignal 33 på spår 1 mot Hjältevad finns en skyddsväxel som används som skydd vid samtidig infart.

    I motsatt riktning ser vi baksidan av slutpunktsstopplykta 84 på spår 2, den som godståget har stannat vid. Det finns en motsvarande slutpunktsstopplykta 82 på spår 1, dold bakom motorvagnen. 82 och 84 står båda 100 m före mellansignalerna 32 och 34, på spår 1 resp. spår 2.

    Det är ingen "Igelbodalösning" med möjlighet till infart från båda håll till spår 2, utan det är Eksjös synnerligen korta hinderfria spårlängd, bara 180 m på spår 2, som har lett till 81 och 84 står "om lott" med varandra jämfört med en vanlig mötesstation med samtidig infart.

    Ett "korkat" persontågsmöte blir det, som du skriver Lasse Hållander, om man har "högertrafik" vid möte med samtidig infart, eftersom tåget från Nässjö då inte kommer längre än till stopplykta 81 på spår 2. Men konstruktören har uppenbarligen förutsatt att man ska "vänstermöte", för då kan tåget från Nässjö tas in ända fram till mellansignal 33 på spår 1 (p.g.a. skyddsväxeln bakom) samtidigt som tåget från Hultsfred tas in till stopplykta 84 på spår 2.

    Är det någon som blir förvirrad av signalbeteckningarna? Inte konstigt. Normalt används 81, 31, 82 och 32 som beteckningar på signaler på normalhuvudspåret, medan 83, 33, 84 och 34 normalt används på avvikande huvudspår. I Eksjö är spår 2 normalhuvudspåret, men av obegriplig anledning har man i riktning mot Nässjö kastat om numreringen så att 82 och 32 finns på avvikande huvudspåret medan 84 och 34 finns på normalhuvudspåret. Mycket förvirrande!
    /up
    Tack för grym förklaring!

    Senast redigerat av Admin den 2018-07-25 klockan 00:28:08.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    859

    Sv: Eksjö tidigare idag

    Citat Ursprungligen postat av Lasse Hållander Visa inlägg
    Det är ju motriktade signaler. En för varje riktning.
    Det korkade med detta är att när man hade persontågsmöte, valde man att ta in tåget mot Hultsfred/Oskarshamn på spår 2 (mitten) med stoplykta Ek 81 i stopp, vilket medförde att tåget inte kom fram till plattformen....
    Jag vet att det förekommit för det var uppe på en fortbildning, men hur vanligt var det? Jag har varit tkl i Eksjö till och från sedan 2009 och planen vid möten har alltid varit att köra vänstertrafik.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •