Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: [Tyskland] Ljus och skugga

  1. #1

    [Tyskland] Ljus och skugga

    Ibland ligger ljus och skugga ganska nära varandra. Men jag är nöjd med fotot.



    Sätt 2033 (472 033) ankommer Hochkamp som S 11 till Blankenese, 18 juli 2018.

    Mvh Sören


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    197

    Sv: [Tyskland] Ljus och skugga -- mekaniska signaler

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg



    Sätt 2033 (472 033) ankommer Hochkamp som S 11 till Blankenese, 18 juli 2018.

    Mvh Sören
    Intressant att se att mekaniska signaler fortfarande används vid S-bahn i Berlin.

    Huvudsignalen (semaforen, vingsignalen) visar "Halt" ("stopp"), med vingen vågrätt (och rött sken). På dess mast, något förskjuten åt vänster, sitter en s.k. Ersatzsignal (ersättningssignal). Den kan tågklareraren tända, med tre vita sken i form av ett A, för att lämna medgivande att passera huvudsignalen i "stopp", i stället för att diktera ett medgivande som ska skrivas ner på en blankett (eller överlämna en redan ifylld blankett).

    Försignalen (skivsignalen) som står omedelbart framför huvudsignalen visar "Halt erwarten" ("vänta stopp") med den gula skivan ställd lodrätt (och två gula sken 'snett höger'). Det är ett försignalbesked som avser den följande huvudsignalen. Nu när huvudsignalen visar "stopp" är det förstås ett alldeles onödigt signalbesked, men med mekaniska signaler är det ju svårt att dölja signalbesked som inte ska tillämpas för tillfället. Först sedan huvudsignalen har ställts till "Fahrt" ("kör"), blir det möjligt att ändra försignalen till "Fahrt erwarten" ("vänta kör") med skivan tippad så att den ligger lodrätt (och två gröna sken 'snett höger).

    Den vita tavlan vid försignalens fot är en s.k. Vorsignaltafel (försignaltavla). Dess uppgift var ursprungligen att uppmärksamma föraren på att det här står en försignal, eftersom den annars kan vara svår att uppfatta dagtid då den visar "vänta kör".

    Det är också intressant att se att skenet från lyktorna för nattsignaler syns tydligt, trots att det är fullt dagsljus. Det torde bero på att DB numera har ordnat LED-lampor i de flesta (i alla?) mekaniska signaler, i stället för de gaslampor som användes tidigare. LED-lamporna är ju energisnåla, och de energiförsörjs med solceller, så det kostar därför mindre att ha dem ständigt tända än att anordna någon anordning som tänder och släcker dem vid skymning resp. dagning.
    /up


  3. #3
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Sv: [Tyskland] Ljus och skugga -- mekaniska signaler

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Intressant att se att mekaniska signaler fortfarande används vid S-bahn i Berlin.
    Det är ju inte ofta man får den tveksamma äran att korrigera dig, men nog är det S-Bahn Hamburg på bilden.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  4. #4

    Sv: [Tyskland] Ljus och skugga -- mekaniska signaler

    Tack för kompletterande informationer, Ulf! Jag kunde inte ha sagt det bättre.

    Poänget med Hochkamp är att ställverket bemannas endast under rusningstiderna.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •