Är f n och reser i mellannorrland. Idag åkte jag runt utanför Härnösand och hittade en övergiven järnväg.
Men jag undrar vilken bana det är (eller rättare sagt var).
![]()
Är f n och reser i mellannorrland. Idag åkte jag runt utanför Härnösand och hittade en övergiven järnväg.
Men jag undrar vilken bana det är (eller rättare sagt var).
![]()
Är det söder om staden? Kan vara en del av OKB som fått en ny sträckning.
Borde vara Härnösand-Älandsbro, delen Älandsbro och Utansjö är väl riven tror jag
Senast redigerat av jorgen3 den 2018-07-20 klockan 06:57:31.
Om du tittar på https://www.openrailwaymap.org/ och söker på Härnösand (i rutan i vänsterkanten ganska högt upp, och man klickar på det den lilla vänsterhaken i vänstra delen av inmatningsfältet), så kan du sen scrolla norrut och i orange ser du den raka nybyggda delen (öppnades väl samtidigt som Botniabanan) och i grått den gamla delen, som slingrar mycket mera.
Det tar en liten stund innan färgerna på linjerna framträder, men de kommer (däremot är ju bakgrunden (som är openstreetmap) ständigt grå).
På eniro.se kartbild ser man den nya sträckningen komma ur tunneln. Många tunnlar är där på den nya.
Längs med vattnet slingrar sig den gamla banan.
Kan det vara spåret som gick till Dagab i Älandsbro?
https://objektvision.se/Beskriv/118136374
Tack för bilderna!Gamla Ådalsbanan som sagt - rälsen ligger kvar ungefär fram till Höga kusten bron - där har den tagits bort och höjer man blicken skymtar också den nya banvallen. Har funderat på om man avsiktligt låtit rälsen ligga kvar som industrispår fram till Älandsbro - någon som vet? I och med att E4 byggs om där nu så borde det tagits bort ännu mer räls inne i Älandsbro - den gamla järnvägsövergången över E4 (tunneln) har ju nu tagits bort vad jag vet
Senast redigerat av Rälsis den 2018-07-20 klockan 11:56:08.
Ja spåret är kapat i Älandsbro nu när ombyggnationen av E4 pågår. Jag åker förbi där nästan varje dag genom jobbet.
Calle Björkman
Älandsbro nu i nyhetssändningarna. Skogsbrand på Möckelsjöberget
En stunds förvirring om det även påverkar järnvägen förbi där. Den gamla sträckningen är ju fortfarande utsatt på kartor.
Möckelsjöberget