Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Nedlagd järnväg utanför Härnösand

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Nedlagd järnväg utanför Härnösand

Är f n och reser i mellannorrland. Idag åkte jag runt utanför Härnösand och hittade en övergiven järnväg.
    Men jag undrar vilken bana det är (eller rättare sagt var).

Namn:  IMG_0501.jpg
Visningar: 1564
Storlek:  426,3 KB
    Namn:  IMG_0502.jpg
Visningar: 1443
Storlek:  358,7 KB

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nedlagd järnväg utanför Härnösand

Är det söder om staden? Kan vara en del av OKB som fått en ny sträckning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Borde vara Härnösand-Älandsbro, delen Älandsbro och Utansjö är väl riven tror jag

Senast redigerat av jorgen3 den 2018-07-20 klockan 06:57:31.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Är det söder om staden? Kan vara en del av OKB som fått en ny sträckning.
    Om det är OKB (dvsr Ådalsbanans) nya sträckning så är det norr om Härnösand, och det är det väl antagligen.
    Det hade underlättat om det hade funnits med en lite bättre platsangivelse i trådstarten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om det är OKB (dvsr Ådalsbanans) nya sträckning så är det norr om Härnösand, och det är det väl antagligen.
    Det hade underlättat om det hade funnits med en lite bättre platsangivelse i trådstarten.
    För ca 30 a' 40 år sedan las OKB om söder om Härnösand. Om inte den gamla delen då revs kan det var den delen.
    OKB norra slutpunkt var Härnösand. Norr därom HdSJ.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Ja, norr om Härnösand

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Ja, norr om Härnösand
    Om du tittar på https://www.openrailwaymap.org/ och söker på Härnösand (i rutan i vänsterkanten ganska högt upp, och man klickar på det den lilla vänsterhaken i vänstra delen av inmatningsfältet), så kan du sen scrolla norrut och i orange ser du den raka nybyggda delen (öppnades väl samtidigt som Botniabanan) och i grått den gamla delen, som slingrar mycket mera.
    Det tar en liten stund innan färgerna på linjerna framträder, men de kommer (däremot är ju bakgrunden (som är openstreetmap) ständigt grå).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Ja, norr om Härnösand
    Om du tittar på https://www.openrailwaymap.org/ och söker på Härnösand (i rutan i vänsterkanten ganska högt upp, och man klickar på det den lilla vänsterhaken i vänstra delen av inmatningsfältet), så kan du sen scrolla norrut och i orange ser du den raka nybyggda delen (öppnades väl samtidigt som Botniabanan) och i grått den gamla delen, som slingrar mycket mera.
    Det tar en liten stund innan färgerna på linjerna framträder, men de kommer (däremot är ju bakgrunden (som är openstreetmap) ständigt grå).
    eniro.se kartbild ser man den nya sträckningen komma ur tunneln. Många tunnlar är där på den nya.
    Längs med vattnet slingrar sig den gamla banan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Borde vara Härnösand-Älandsbro, delen Älandsbro och Utansjö är väl riven tror jag
    Kan det vara spåret som gick till Dagab i Älandsbro?

https://objektvision.se/Beskriv/118136374

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för bilderna!Gamla Ådalsbanan som sagt - rälsen ligger kvar ungefär fram till Höga kusten bron - där har den tagits bort och höjer man blicken skymtar också den nya banvallen. Har funderat på om man avsiktligt låtit rälsen ligga kvar som industrispår fram till Älandsbro - någon som vet? I och med att E4 byggs om där nu så borde det tagits bort ännu mer räls inne i Älandsbro - den gamla järnvägsövergången över E4 (tunneln) har ju nu tagits bort vad jag vet

Senast redigerat av Rälsis den 2018-07-20 klockan 11:56:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja spåret är kapat i Älandsbro nu när ombyggnationen av E4 pågår. Jag åker förbi där nästan varje dag genom jobbet.
    Calle Björkman

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tack för bilderna!Gamla Ådalsbanan som sagt - rälsen ligger kvar ungefär fram till Höga kusten bron - där har den tagits bort och höjer man blicken skymtar också den nya banvallen. Har funderat på om man avsiktligt låtit rälsen ligga kvar som industrispår fram till Älandsbro - någon som vet? I och med att E4 byggs om där nu så borde det tagits bort ännu mer räls inne i Älandsbro - den gamla järnvägsövergången över E4 (tunneln) har ju nu tagits bort vad jag vet

Det var så lite, synd bara att det blev dubletter men uppladdningen verkade inte ha funkat så bra igår när jag försökte. Ska vid tillfälle försöka få upp resten av bilderna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Calle Björkman Visa inlägg
    Ja spåret är kapat i Älandsbro nu när ombyggnationen av E4 pågår. Jag åker förbi där nästan varje dag genom jobbet.
    Calle Björkman
    Älandsbro nu i nyhetssändningarna. Skogsbrand på Möckelsjöberget
    En stunds förvirring om det även påverkar järnvägen förbi där. Den gamla sträckningen är ju fortfarande utsatt på kartor.
    Möckelsjöberget

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •