Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Klassisk vy i Storuman

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Klassisk vy i Storuman

Ungefär så här skulle man kanske kunna tänka sig att det såg ut i Storuman för sisådär 40 år sedan. Just den här bilden är dock tagen igår, och det är Nässjö Järnvägsmuseum som är ute med charter för PTG Tours.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Klassisk vy i Storuman

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Ungefär så här skulle man kanske kunna tänka sig att det såg ut i Storuman för sisådär 40 år sedan. Just den här bilden är dock tagen igår, och det är Nässjö Järnvägsmuseum som är ute med charter för PTG Tours.

Stiligt! Men för 40 år sedan var det väl mest Y7/8 där. Något år innan Y1:orna kom...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: PTG Sweden bildlänk

Många bilder från PTG Sweden resa på länken.

PTG Sweden

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: PTG Sweden bildlänk

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Många bilder från PTG Sweden resa på länken.

PTG Sweden
    Följdfråga till bilderna från "PTG Sweden". Vad är tanken med alla T21-orna. Användas eller till skrotdoktorn?

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg

Har du fotat T43 238 och även kör detta lok?

Jag har en liten tråd om SJ T43 238 under Järnvägsfoto.
    Skulle du eller annan fotograf kunna ta en bra bild på loket
    och lägga in bilden i den tråden?

Vore kul att ha en nytagen bild där som visar att loket
    fortfarande har kvar den något annorlunda lackeringen

Förklaring på detta finns i den tråden. Vänligen /WS/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Förklaring på detta finns i den tråden. Vänligen /WS/
    Letade rätt på den tråden.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...0168#post20168

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Stiligt! Men för 40 år sedan var det väl mest Y7/8 där. Något år innan Y1:orna kom...
    Ja, T43 är helt rätt i Storuman även om det nog mest var originalmålning som gällde. Loktåg med personvagnar var mycket ovanligt och A2 i Storuman - i stort sett aldrig skådad.
    Man testade direkta sov- och liggvagnar på 60 och 70-talet från Stockholm men så mycket mer loktåg blev det aldrig men som sagt T43 med godståg var det alla dagar i veckan! ☺

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, T43 är helt rätt i Storuman även om det nog mest var originalmålning som gällde. Loktåg med personvagnar var mycket ovanligt och A2 i Storuman - i stort sett aldrig skådad.
    Man testade direkta sov- och liggvagnar på 60 och 70-talet från Stockholm men så mycket mer loktåg blev det aldrig men som sagt T43 med godståg var det alla dagar i veckan! ☺

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Ja T43 är givetvis en klassiker i Storuman! Min kommentar avsåg givetvis personvagnar bakom denna som ju inte var direkt vanligt, precis som du skriver. I persontågen var det Y7/8 som gällde.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    En T44 i Storuman 1981 - hade T43 kanske försvunnit då?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    En T44 i Storuman 1981 - hade T43 kanske försvunnit då?

Ja de hade nog börjat försvinna från Inlandsbanan då. Den enda T43 jag minns att jag såg vad min första resa där något år senare var en i Arvidsjaur. I övrigt T44.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En intressant läsning om lok historiken runt Storuman, som jag följt med stort intresse.
    A Eriksson annotationsbok http://www.freewebs.com/jockehund/ae...nslokresor.htm

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack Anders.k. Numera är allt flyttat till https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home Dock är ännu inte redigeringen klar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja T43 är givetvis en klassiker i Storuman! Min kommentar avsåg givetvis personvagnar bakom denna som ju inte var direkt vanligt, precis som du skriver. I persontågen var det Y7/8 som gällde.
    Det var så jag uppfattade ditt inlägg också. Noterade att någon länkade till lokförare A. Erikssons annotationsbok som jag följt med stort intresse genom åren. Bifogar ett urklipp från vintern 1967.

30 januari 1967.*Temp -40/-36*
    tåg*9778
    Hoting 25 min sen, 38 ax, 331/203 ton, knr Hedkvist, lok*T43 229
    Dorotea, 14 min/24 min sen, 24 ax, 210/103 ton
    Meselefors, /33 min sen
    Vilhelmina, 20 min/22 min sen, 14 ax, 103/77 ton
    - Storuman

Senast redigerat av Alex den 2018-07-24 klockan 00:06:13.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •