Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inlandsbanan - Fordonstyper i godståg

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Inlandsbanan - Fordonstyper i godståg

I grafen för vintern 1960-1961 anges de flesta av godstågen på Inlandsbanan norr om Storuman upp till Gällivare som ”Z”. Alltså som lokomotordragna. På särskild order gick fortfarande ånglok på banan vid denna tid. Men har någon koll på vilka lokomotorer som kan ha använts i godstågen? Mina teorier: T2 var väl ingen lokomotor? Kan det vara Z43 möjligen? Någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inlandsbanan - Fordonstyper i godståg

Citat Ursprungligen postat av Boxcarwillie Visa inlägg
    I grafen för vintern 1960-1961 anges de flesta av godstågen på Inlandsbanan norr om Storuman upp till Gällivare som ”Z”. Alltså som lokomotordragna. På särskild order gick fortfarande ånglok på banan vid denna tid. Men har någon koll på vilka lokomotorer som kan ha använts i godstågen? Mina teorier: T2 var väl ingen lokomotor? Kan det vara Z43 möjligen? Någon som kan bekräfta eller dementera mina teorier?
    T2 var det ursprungliga litterat på T21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett hett tips för sträckan Gällivare-Jokkmokk-Arvidsjaur är Z61. Helt säker på Gällivare-Jokkmokk. Jokkmokk-Arvidsjaur mindre säker på. Z61 var placerade i det som senare blev Luleå driftdistrikt. Alltså nordligaste Sverige. Mellan Storuman-Arvidsjaur gick det väl lokdragna lokalgodståg långt in på 70-talet. Ånglok till början av 60-talet och sedan T43.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag inte minns fel så fotograferade jag Z3 281 i Storuman 1958 så den skulle väl vara en kandidat. För övrigt blev jag erbjuden att vid samma tillfälle få åka med ett S1 ånglok från stallet till stationen.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tackar för info! Enligt grafen vintern 1960-1961 gick det lokdraget lokalgodståg Storuman-Sorsele-Storuman vardagar. En dag i veckan gick tåget vidare till Slagnäs och retur till Sorsele. Den förbindelsen är märkt som dragen av "Z". Arvidsjaur-Slagnäs-Arvidsjaur trafikerades av ett lokalgodståg vardagar som var lokdraget. Jag antar att det var gruvan i Lailsvall som motiverade ett vardagsgodståg på sträckan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Z3 loken, som fanns i Vilhelmina Storuman, Lycksele och ev Arvidsjaur var väl Inga linjelok? Klena maskiner.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Z61 368 stod i Jockmock den 10.8.1968 och skulle enligt uppgift användas Arvidsjaur-Gällivare.
    Ulf Diehl

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Boxcarwillie Visa inlägg
    Tackar för info! Enligt grafen vintern 1960-1961 gick det lokdraget lokalgodståg Storuman-Sorsele-Storuman vardagar. En dag i veckan gick tåget vidare till Slagnäs och retur till Sorsele. Den förbindelsen är märkt som dragen av "Z". Arvidsjaur-Slagnäs-Arvidsjaur trafikerades av ett lokalgodståg vardagar som var lokdraget. Jag antar att det var gruvan i Lailsvall som motiverade ett vardagsgodståg på sträckan.
    De första T43:orna kom till Storuman/Vännäs 1961/1962.
    1963 vet jag att de gick i godstågen Storuman-Sorsele och Storuman-Vännäs.
    Däremot gick T21 i godstågen Östersund-Storuman.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Z3 loken, som fanns i Vilhelmina Storuman, Lycksele och ev Arvidsjaur var väl Inga linjelok? Klena maskiner.
    Jo, en lokomotor är förstås svagare än ett linjelok (som T21 eller T43).
    Men, behovet var kanske inte större, utan det var bara några få vagnar i varje tåg. Det var ju inga långa systemtåg på den tiden, utan enstaka godsvagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Min farbror, AE, var lokförare i Storuman den här tiden. Jag har alla hans annotationsböcker och avskrift finns på: https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home

Av detta kan jag utläsa:

Sommaren 1957 slutar han köra godståget till Sorsele och Slagnäs. Det är möjligt att körningen då övertogs av den Z3 som fanns i Storuman. Det rörde sig inte om några tunga tåg, dessutom kunde lokomotorn framföras av speciellt utbildad personal som inte var lokförare.
    Under 1962 kan man se att vissa turer till Sorsele körs med T21, något som kräver ”riktig” lokförare.
    Kan t ex bero på trasig lokomotor.

Januari 1959 börjar T2 (T21) köras i tåget från/till Östersund. Tåget körs mån-, ons-, fredag till Östersund, och tis-, tor-, lördag till Storuman. Dock hade Dorotea behov av att skicka fyllda spånvagnar även tis-, och torsdag. Dessa drogs då av lokomotorn till Hoting.

Maj 1962 börjar T21 köras från/till Vännäs tidvis med vändning i Umgransele. Antagligen går T43 Vännäs - Umgransele och vänder där.

Två veckor i oktober 1962 körs T43 i tåget Storuman – Sorsele för utbildning av personal.
    November 1963 tar T43 över på både Vännäs och Sorsele.
    Först i maj 1967 börjar T43 köras i Östersundståget.

Sommaren 1968 körs med T21 på Sorsele.

Ånglok fanns hela denna tid, huvudsakligen som reserv och för arbetståg.
    September 1968 kördes sista tur med ånglok på Storuman – Sorsele och Storuman – Hoting.

Juli 1970 börjar man använda Tb i Vännäståget.
    Augusti 1974 dyker T44 upp i Vännäståget.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •