Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: BM70 och SLMP

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

BM70 och SLMP

Jag fick leta lite innan jag hittade uppgifter om detta tåg i SLMP. Finns i utgåva 2015 men inte i 2013 eller 2017. Låter lite underligt, vet någon varför? Övriga norska besökare finns med.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: BM70 och SLMP

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag fick leta lite innan jag hittade uppgifter om detta tåg i SLMP. Finns i utgåva 2015 men inte i 2013 eller 2017. Låter lite underligt, vet någon varför? Övriga norska besökare finns med.
    Inte alls konstigt. BM70 hade ingen planenlig tjänstgöring i Sverige 2013 och 2017 men väl 2015.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Kan nog bero på att de normalt inte ska trafikera Sverige längre. Den tillfälliga planenliga användningen upphörde i december 2016 om jag minns rätt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Kan nog bero på att de normalt inte ska trafikera Sverige längre. Den tillfälliga planenliga användningen upphörde i december 2016 om jag minns rätt.
    Upphörde? BM70 var i Göteborg häromdagen.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Upphörde? BM70 var i Göteborg häromdagen.
    Jag vet inte riktigt om körningen med dem nu ska kallas planenlig. Men under en ganska kort period (två tågplaner?) kördes BM70 i ett tågpar Oslo-Göteborg och åter efter att tidigare inte haft planenlig tjänstgöring till Göteborg på några år. Denna period tog slut i december 2016. SLMP presenterar ju fordon som normalt kan ses i Sverige just då.

Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-07-17 klockan 20:49:15.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt om körningen med dem nu ska kallas planenlig. Men under en ganska kort period (två tågplaner?) kördes BM70 i ett tågpar Oslo-Göteborg och åter efter att tidigare inte haft planenlig tjänstgöring till Göteborg på några år. Denna period tog slut i december 2016. SLMP presenterar ju fordon som normalt kan ses i Sverige just då.
    BM70 gick planenligt till Göteborg i två tidtabellsperioder: T14 och T15. Den användning som används nu kan knappast anses som planenligt. Det är nödlösning man tagit till i samband med banarbeten på Østfoldbanen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är som både Bernt och Staffan skriver.
    Som framgått av Längs spåret 2016 kördes med BM70 i T15 och T16. Måndag-fredag förlängde NSB ett regiontåg från Halden till Göteborg för att skapa en förbindelse för de många pendlare som jobbade bland annat på Regionsjukhuset i Fredriksstad och bodde i Sverige. Sista BM70 gick den 9 december 2016 och återvände som tjänstetåg. Det fanns således inga BM70 i trafik i Sverige när det var dags att göra SLMP 2017.
    Nu är det snart dags att göra SLMP 2019 och då ställer sig redaktionen frågan om BM70 skall vara med eller ej.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Nilsson Visa inlägg
    Det är som både Bernt och Staffan skriver.
    Som framgått av Längs spåret 2016 kördes med BM70 i T15 och T16. Måndag-fredag förlängde NSB ett regiontåg från Halden till Göteborg för att skapa en förbindelse för de många pendlare som jobbade bland annat på Regionsjukhuset i Fredriksstad och bodde i Sverige. Sista BM70 gick den 9 december 2016 och återvände som tjänstetåg. Det fanns således inga BM70 i trafik i Sverige när det var dags att göra SLMP 2017.
    Nu är det snart dags att göra SLMP 2019 och då ställer sig redaktionen frågan om BM70 skall vara med eller ej.
    Förbindelsen lades ned mycket beroende på att Regionsjukhuset i Fredrikstad flyttade en bra bit från stationen. I stället började SJ köra loktåg i motsvarande tåglägen.

Jag betvivlar att BM70 kommer att få några planenliga turer till Sverige i T19. Men den kan som nu åter komma att rycka in vid fordonsbrist. BM70 är godkänd för gång i Sverige och alla de NSB-förare som normalt kör BM73 har också utbildning på BM70. Jag överlåter åt redaktionen att bedöma om den skall tas med under de premisserna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att vara eller inte vara med är frågan. Tack för svaren. Mitt minne är så dåligt att jag kan aldrig komma ihåg när och var. Men gick det inte BM70 i en sen förbindelse senare, i vintras?

Medlem
    sep 2017

Att vara eller inte vara med är frågan. Tack för svaren. Mitt minne är så dåligt att jag kan aldrig komma ihåg när och var. Men gick det inte BM70 i en sen förbindelse senare, i vintras?
    I så fall bara ett högst tillfälligt inhopp och en akutlösning för ett ersätta en trasig BM73.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jag betvivlar att BM70 kommer att få några planenliga turer till Sverige i T19. Men den kan som nu åter komma att rycka in vid fordonsbrist. BM70 är godkänd för gång i Sverige och alla de NSB-förare som normalt kör BM73 har också utbildning på BM70. Jag överlåter åt redaktionen att bedöma om den skall tas med under de premisserna.
    Kan redaktionen kanske använda detta med att BM70 är godkänd för Sverige som ett skäl att ta med den?
    Eller finns det massor med norska (och danska och tyska) fordon som är godkända för trafik i Sverige men som aldrig används i Sverige (så boken skulle fyllas)?

Den ovane tågskådaren som ser en BM70 och inte riktigt förstår vad det är kan ju vara glad om den går att hitta i SLMP.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •