Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: [Tyskland] Förr och nu: Gera Ost och Gera-Liebschwitz

[Tyskland] Förr och nu: Gera Ost och Gera-Liebschwitz

Moin.

Detta inlägg är ett sammanarbete mellan Christoph Arndt och mig. Av och till bidrar jag till hans inlägg med aktuella bilder. I dag är det tvärtom: Det är hans bilder som visar den aktuella situationen.
    Vi besöker Gera. Staden ligger i nordöstra Thüringen, söder om Leipzig. Resan mellan städerna tar runt 65 minuter.

------------

Gera är en järnvägsknutpunkt med banor i fem riktningar. I nord-sydväst-riktning går stambanan Leipzig - Gera - Saalfeld, i nordväst-öst-riktning stambanan från Erfurt till Chemnitz. Mot syd lämnar Elstertalbahn staden. Banans norra avsnitt fram till Greiz öppnades 17 juli 1875, fram till Wolfsgefärth gick tågen på stambanan till Saalfeld. 8 september förlängdes linjen till Plauen Unterer Bahnhof och 20 september till Weischlitz där man anslutar till stambanan mellan Plauen Oberer Bahnhof och Eger (Cheb). Banan drevs av Sachsen men började i Geras preussisk station. Därför byggde Sachsen en egen järnväg fram till Gera som invigdes 1 december 1892. Det innebär en viss ironi att det är just på detta avsnitt att en stor bro är i dålig skick så att man stängde det nybynnda avsnittet och låtar tågen mot Greiz gå igen på stambanan fram till Wolfsgefärth och sedan via en kort ny sträcka till Elstertalbahn. 20 oktober 2016 stängdes avsnittet, sedan 24 oktober används den första linjeförningen som var i drift 1875 - 1892 igen. Den gamla stationen Wolfsgefärth finns dock inte kvar, den nya består endast av en växel och några signaler.

------------

När banan öppnades hette den senare stationen Gera Ost (sedan första delen av 1970-talet endast en hållplats) Zwötzen. 1 maj 1905 blev den till en egen station som hade ett namntillägg för att skilja den från den preussiska stationen Zwötzen väster om byn. Tillägget sade att det var stationen av Königlich Sächsische Staatseisenbahnen. 1920 ändrades namnet till Zwötzen Ost, 1931 till Gera Ost. För länge sedan förgrenade sig banan mot norr: Gera Süd hade en person- och en godsstation.
    Också stationen Gera-Liebschwitz (i början Liebschwitz, från 1918 Liebschwitz (Elster) och sedan 17 maj 1953 Gera-Liebschwitz) togs i drift tillsammans med den nya linjeförningen. I början fanns två spår, med banans dubbelspårsutbyggnad tillkom ett tredje. Våren 1974 togs ljussignaler i drift, 1998 stängdes och revs spår 1. Gera-Liebschwitz var det sista lokalbevakde ställverket i staden Gera.

------------

Christoph var på plats 4 juli 2018, jag redan 10 oktober 2016. Då sken solen inte. Han hade andra fotomöjligheter än jag, spårspring är ju inte så bra på trafikerade banor. För enkelthetens skull följer vi vägen som jag gick. Vi börjar i Gera Ost och tar sedan en promenad langs banan till Liebschwitz, med en stopp vid en plankorsning. Och det kommer redan att ha varit allt.

------------

01UGOT by Sören Heise, auf Flickr

1 Förr i tiden hade en riktig järnvägsstation även ett godsmagasin. Under skyltet gömmer sig en gammal påskrift som börjar med Zwötzen.

02UGOT by Sören Heise, auf Flickr

2 Plankorsningen Kaimberger Straße. Rakt fram kommer man till Zwötzen och spårvägens vändslinga, till höger leder vägen till Ostbahnhof.

03UGOT by Sören Heise, auf Flickr

3 Men först tittar vi mot Liebschwitz (med försignal)...

04UGOT by Sören Heise, auf Flickr

4 ...och Gera.

05UGOT by Christoph Arndt, auf Flickr

5 Östra stationens stationshus står där sidovägen slutar. En bild som Christoph tog, men den grå pick-up finns även på min.

06UGOT by Sören Heise, auf Flickr

6 Vägen till perrongen gick förbi stationshuset. Tyvärr körde ett tåg in i motivet.

07UGOT by Sören Heise, auf Flickr

7 Stationshuset.

08UGOT by Christoph Arndt, auf Flickr

8 Christoph valde en fotoplats som var inte tillgängligt för mig.

09UGOT by Sören Heise, auf Flickr

9 Söderut. 2016...

10UGOT by Christoph Arndt, auf Flickr

10 ...och 2018.

11UGOT by Christoph Arndt, auf Flickr

11 2018 mot Gera.

12UGOT by Sören Heise, auf Flickr

12 Och 2016. lägg märke till att skylten som markerar perrongens officiella slut är borta.

13UGOT by Christoph Arndt, auf Flickr

13 Snart kommer försignalen till Liebschwitz.

14UGOT by Sören Heise, auf Flickr

14 „Zwötzen Sächs. Stb.”. Eller „Sächs. St.E.”? Det spelar ingen roll, namnet har nu varit ogiltigt sedan 98 år. Man kan även läsa Gera Ost.

15UGOT by Sören Heise, auf Flickr

15 Utgången.

16UGOT by Sören Heise, auf Flickr

16 På södra fasaden är det klart: „Zwötzen Sächs. Stb.”.
    Och det i huvudstaden av yngre Reußen. Furstendömet Reuß jüngerer Linie grundades 1848 när Reuß-Schleiz, Reuß-Gera, Reuß-Lobenstein och Reuß-Ebersdorf sammangick. Den första furste var Heinrich den sextioandra, den sista Heinrich de tjugosjunde. Men börjarde ju varje århundrade på nytt med ett. En sidolinje av Reußen finns som enda kvar i dagn. Men där lever traditionen och för sönerna finns precis ett förenamn.

---------------

17UGLW by Sören Heise, auf Flickr

17 Strax efter km 3,6 korsade en liten väg järnvägslinjen. Mot norr ser man infartssignalen till Liebschwitz.

18UGLW by Sören Heise, auf Flickr

18 Mot syd ser man stationen.

19UGLW by Sören Heise, auf Flickr

19 Samma position, annan brännvidd.

20UGLW by Sören Heise, auf Flickr

20 Galleret byggdes under DDR-tiden.

------------

21UGLW by Sören Heise, auf Flickr

21 Plankorsningen Scherperstraße hade en kort- och en lång-ringlad bom.

22UGLW by Sören Heise, auf Flickr

22 Det var bron över Weiße Elster som var anledningen till banans stängning. Som man ser låg var 10 km per timme den tillåtna hastigheten.

23UGLW by Sören Heise, auf Flickr

23 Stationen låg i en kurva.

24UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

24 Den före detta stationen ligger i en kurva.

25UGLW by Sören Heise, auf Flickr

25 Vid stationen ett tillbyggt godsmagasin ur DDR-tiden.

26UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

26 Stationshuset.

27UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

27 Och från norr.

28UGLW by Sören Heise, auf Flickr

28 Under mitt besök pågick det arbeten för att omvandla tomten till ett bostadshus. Vi tar nu den sista officiella vägen till perrongen.

29UGLW by Sören Heise, auf Flickr

29 Framsidan.

30UGLW by Sören Heise, auf Flickr

30 „Anlage DR/DB
    Eingeschränkter Winterdienst”, säger skyltet. Men en ny vinter skulle det inte bli.

31UGLW by Sören Heise, auf Flickr

31 Det var vägen.

32UGLW by Sören Heise, auf Flickr

32 Tidtabellen från baksidan.

33UGLW by Sören Heise, auf Flickr

33 Den sista tidtabellen gällde sedan 4 september 2016.

34UGLW by Sören Heise, auf Flickr

34 Sett från norr.

35UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

35 Christoph valde perspektivet från mellanperrongen. En gammal låda har rivits och vattnet leds nu borta från den egna fastigheten.

36UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

36 Mot norr.

37UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

37 Och från spår 2.

38UGLW by Sören Heise, auf Flickr

38 I början av oktober 2016 var signalerna kvar i drift.

39UGLW by Sören Heise, auf Flickr

39 Det fanns inget behov så VT 53 gjorde inget behovsuppehåll på stationen utan fortsatte utan stopp.

40UGLW by Sören Heise, auf Flickr

40 Vid stationshuset.

41UGLW by Sören Heise, auf Flickr

41 Mot Weischlitz.

42UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

42 Mot Weischlitz.

43UGLW by Christoph Arndt, auf Flickr

43 Man ser var spår 1 låg.

44UGLW by Sören Heise, auf Flickr

44 Mindre än två år tidigare.

45UGLW by Sören Heise, auf Flickr

45 Staketet med utgången har rivits.

------------

För dagen slutar jag med ett rort tack till Christoph. Nu sommarstänger vi igen. Det är ovisst när ett nytt porträtt kommer. Men inte att det kommer. Vi ses!

Viele Grüße
    Sören

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: [Tyskland] Förr och nu: Gera Ost och Gera-Liebschwitz

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    ... Därför byggde Sachsen en egen järnväg fram till Gera som invigdes 1 december 1892. Det innebär en viss ironi att det är just på detta avsnitt att en stor bro är i dålig skick så att man stängde det nybynnda avsnittet och låtar tågen mot Greiz gå igen på stambanan fram till Wolfsgefärth och sedan via en kort ny sträcka till Elstertalbahn. 20 oktober 2016 stängdes avsnittet,...
    Jag hade lite svårt att förstå texten (den "nybyggda" sträckan var alltså byggd 1892), jag trodde länge vi var på den sträcka som trafikeras idag, för på openstreetmap var det bara ett streck (ej järnväg tolkar jag det som) och inga stationsnamn, och på openrailwaymap fanns det bara ett brunt streck.
    Men, visst är det väl det bruna strecket du varit vid? Och en del av dina bilder är tagna 10 dagar innan trafiken lades ned, medan andra bilder är tagna nyligen, och man kan då se att det verkar nedlagt, men att rälsen tydligt ligger kvar?

Det hade varit roligt att se en bild från sidan på själva bron som förorsakat stängningen, även om jag kan förstå att behovet inte var så stort att ha denna parallella järnväg, i ett område där det dessutom går flera spårvägslinjer.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men, visst är det väl det bruna strecket du varit vid? Och en del av dina bilder är tagna 10 dagar innan trafiken lades ned, medan andra bilder är tagna nyligen, och man kan då se att det verkar nedlagt, men att rälsen tydligt ligger kvar?
    Jag beklagar att jag glömde igen korrekturläsningen.
    Precis, den nybyggda banan byggdes 1892. Det med besöksdagarna är helt rätt.
    Just det, det bruna strecket i https://www.openrailwaymap.org/?lat=...style=standard.

Det hade varit roligt att se en bild från sidan på själva bron som förorsakat stängningen, även om jag kan förstå att behovet inte var så stort att ha denna parallella järnväg, i ett område där det dessutom går flera spårvägslinjer.
    Jag hann inte dit av tidsskäl. Tre bilder finns i Drehscheibe-Galerie:
    https://www.drehscheibe-online.de/ga...d=1868184&rv=0
    https://www.drehscheibe-online.de/ga...d=1840380&rv=0
    https://www.drehscheibe-online.de/ga...d=1652819&rv=0

Mvh Sören

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Jag beklagar att jag glömde igen korrekturläsningen.
    Precis, den nybyggda banan byggdes 1892. Det med besöksdagarna är helt rätt.
    Just det, det bruna strecket i https://www.openrailwaymap.org/?lat=...style=standard.

Jag hann inte dit av tidsskäl. Tre bilder finns i Drehscheibe-Galerie:
    https://www.drehscheibe-online.de/ga...d=1868184&rv=0
    https://www.drehscheibe-online.de/ga...d=1840380&rv=0
    https://www.drehscheibe-online.de/ga...d=1652819&rv=0

Din länk till openrailwaymap verkar peka någonstans i Nederländerna. Själv har jag aldrig lyckats skapa en bra länk till en karta i openrailwaymap, men till openstreetmap brukar det fungera, denna länk tror jag visar bron över floden.

Tack för de fina bildlänkarna till bron! Det var ju ingen stor murad bro, men som sagt: Inte värt pengarna att ha två parallella banor.

Din länk till openrailwaymap verkar peka någonstans i Nederländerna. Själv har jag aldrig lyckats skapa en bra länk till en karta i openrailwaymap, men till openstreetmap brukar det fungera [...]
    Varsagod. Ja, länken till OSM visar den nämnda bron.
    I Openrailwaymap syntes sidan som jag fick när jag öppnade den. Jag trodde att adressen var flexibelt som i OSM. Men sådant är det inte. Du måste gå till "Permanent länk", sedan får du den aktuella positionen: https://www.openrailwaymap.org/?lang...style=standard.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har en bekant dom varit lokförare stationerad i Gera under DDR tiden. Han har berättat en hel del om hur stor trafiken var inte minst godstrafiken i området med långa tunga tåg ofta dragna av "Rysslok ". Gera var för övrigt den till trafiken största järnvägsorten helt utan elektrifierade banor. Så för 30 år sedan måste staden varit ett Mecka för diesellok. Hur det är nu vet jag ej men enligt min bekant är det mesta nerlagt eller ersatt av små motorvagnar....Även Gera Süd var en stor och viktig station på DDR tiden nu är det väl bara ett spår förbi....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag har en bekant dom varit lokförare stationerad i Gera under DDR tiden. Han har berättat en hel del om hur stor trafiken var inte minst godstrafiken i området med långa tunga tåg ofta dragna av "Rysslok ". Gera var för övrigt den till trafiken största järnvägsorten helt utan elektrifierade banor. Så för 30 år sedan måste staden varit ett Mecka för diesellok. Hur det är nu vet jag ej men enligt min bekant är det mesta nerlagt eller ersatt av små motorvagnar....Även Gera Süd var en stor och viktig station på DDR tiden nu är det väl bara ett spår förbi....
    Ja,det var verkligen mumma under 90 talet att stå på gångbron över(f d)lokstallet och se rangeringen och avställningen av 219 loken(då)/Ulf

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Trevligt reportage!

Den där pickupen verkar stå där även på flygfotona på google maps :)

Under vilken tid användes formuleringen "DR/DB"? Det måste varit en kort övergångsperiod.

Den nya "stationen" Wolfsgefärth verkar ligga rätt långt från själva orten Wolfsgefärth. På google maps flygbilder syns den nya växeln men den nybyggda snutten bana har inte anslutits till den gamla banan när fotona togs.

Tack!

Ja, det var mera intressant trafik förr i Gera, men så många tåg gick inte förr i tiden.

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Under vilken tid användes formuleringen "DR/DB"? Det måste varit en kort övergångsperiod.
    Runt 1990/1991, där banorna fick en gemensam styrelse, fram till 1993. Sedan 1994 är det DB AG.

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Den nya "stationen" Wolfsgefärth verkar ligga rätt långt från själva orten Wolfsgefärth. På google maps flygbilder syns den nya växeln men den nybyggda snutten bana har inte anslutits till den gamla banan när fotona togs.
    Det är endast förgreningen utanför orten. Det finns nu en ny hållplats nära byn.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •