Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 744

    Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Länk

    Länk om det onödiga verket


    2018-07-12 // Onsdag den 18 juli är det dags för startsalvan. En högtidsdag för alla som är inblandade i detta fantastiska projekt.

    "Naturvårdsverket ansökt hos mark- och miljödomstolen om ett återkallande av miljötillståndet för gruvan. Och det är första gången en sådan ansökan sker i Sverige."

    SE LIVESÄNDNINGEN FRÅN STARTSALVAN den 18/7 HÄR!


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 567

    Sv: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Hur ska man klara sig den här gången? Järnmalmspriserna är långt ifrån rekordårens 180 USD. Dagspriset 62.23 USD.

    https://www.vafinans.se/ravaror/diag...nmalmspris/USD


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Inte en aning, men de fick ju en helt färdig gruva väldigt billigt från konkursförvaltaren. Det blir ju inte sämre då iallafall


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Inte en aning, men de fick ju en helt färdig gruva väldigt billigt från konkursförvaltaren. Det blir ju inte sämre då iallafall
    Det sägs vara vanligt vid större investeringar i glesbygd med konkurs och återstart med ny ägare. Varannan skidort verkar ha haft en sådan historia. När det gäller skidorter och turistanläggningar måste man bygga upp kännedom hos gästerna, vilket kan ta mer tid än man tror.

    För en gruva är det lättare att förutsäga försäljningen. I princip i alla fall.
    Priserna på järnmalm gick upp för att beslutade och påbörjade byggen i Kina med flera fortsattes trots stålbrist. Sedan gick de ner eftersom beslut om nya byggen hade mer tvekan pga höga priser, och för att flera nya gruvor (t.ex. Kaunisvaara) hade öppnats med tanke på höga priser.

    Det finns en eftersläpning på något eller några år från beslut om kundbehov (t.ex. järnvägsbygge) eller gruvproduktion till de faktiskt äger rum, vilket skapar instabilitet i priserna.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-17 klockan 19:46:37.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 744

    Sv: Snart smäller det

    SE LIVESÄNDNINGEN FRÅN STARTSALVAN den 18/7 HÄR!

    Första malmtåget går i augusti.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    951

    Sv: Snart smäller det

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    SE LIVESÄNDNINGEN FRÅN STARTSALVAN den 18/7 HÄR!

    Första malmtåget går i augusti.
    Vet du hvem som skal kjøre på Norsk side?

    Jeg finner ikke dokumenter verken hos Bane NOR eller Statens Jernbanetilsyn som tilsier st noen ny operstør hsr planer om å starte trafikk på Ofotbanen.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    7

    Sv: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det sägs vara vanligt vid större investeringar i glesbygd med konkurs och återstart med ny ägare. Varannan skidort verkar ha haft en sådan historia. När det gäller skidorter och turistanläggningar måste man bygga upp kännedom hos gästerna, vilket kan ta mer tid än man tror.

    För en gruva är det lättare att förutsäga försäljningen. I princip i alla fall.
    Priserna på järnmalm gick upp för att beslutade och påbörjade byggen i Kina med flera fortsattes trots stålbrist. Sedan gick de ner eftersom beslut om nya byggen hade mer tvekan pga höga priser, och för att flera nya gruvor (t.ex. Kaunisvaara) hade öppnats med tanke på höga priser.

    Det finns en eftersläpning på något eller några år från beslut om kundbehov (t.ex. järnvägsbygge) eller gruvproduktion till de faktiskt äger rum, vilket skapar instabilitet i priserna.
    Vad har du för källa på att konkurs och återstart har ett samband med befolkningstäthet?

    [Otrevliga uttryckssätt är inte tillåtna, delar borttagna / Mattias J / mod]

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-07-19 klockan 21:59:38.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Citat Ursprungligen postat av Infrastrukturministern Visa inlägg
    Vad har du för källa på att konkurs och återstart har ett samband med befolkningstäthet? [Borttaget av mod/MJ]
    Jag noterar att god ton och forumets regler verkar uppskattas.

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-07-19 klockan 22:01:59. Anledning: Ohyfsat språk i tidigare inlägg borttaget

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Kaunis Iron tas i drift i morgon onsdag.

    Om du vill bli på bättre humör kan du ju anta att skribenten använde ordet idiot i dess ursprungliga betydelse, d.v.s. en människa, som är allt i genom god (som i den svenska titeln på en av Dostojevskijs romaner).


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Snart smäller det

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Vet du hvem som skal kjøre på Norsk side?

    Jeg finner ikke dokumenter verken hos Bane NOR eller Statens Jernbanetilsyn som tilsier st noen ny operstør hsr planer om å starte trafikk på Ofotbanen.
    http://www.railcare.se/pressmeddelan...t-av-jarnmalm/ är pressmeddeladet från Railcare om att de skrivit kontrakt om transporter mellan Pitkäjärvi och Narvik. Det står inget om tillstånd i Norge. På denna länk står det skrivet om Railcares specialtransportavdelning som ska ansvara för malmtågen. Där står "med trafiktillstånd i Sverige".

    Jag skickar ett mail till kommunikationsansvarig i den första länken med denna fråga.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    951

    Sv: Snart smäller det

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    http://www.railcare.se/pressmeddelan...t-av-jarnmalm/ är pressmeddeladet från Railcare om att de skrivit kontrakt om transporter mellan Pitkäjärvi och Narvik. Det står inget om tillstånd i Norge. På denna länk står det skrivet om Railcares specialtransportavdelning som ska ansvara för malmtågen. Där står "med trafiktillstånd i Sverige".

    Jag skickar ett mail till kommunikationsansvarig i den första länken med denna fråga.
    Det er nok en lågoddsare å satse på at det blir Grenland Rail som kommer til å være operatør på norsk side.

    Jeg søkte i postjournaler på nytt nå i kveld og finner at Grenland har meldt om endring på fire stk TRAXX lokomotiver, samt søk om utvidet sikkerhetssertifikat.

    Grenland Rail var så vidt jeg husker operatør for Rush Rail sine tog i Norge før konkursen og de brukte da de TRAXX lokomotiv som Rush hadde. Dermed er det vel ikke nødvendig å søke på ny om å ta de i bruk. Nå melder de antagelig om endringen som nok består i montere sentralkoppel. Om de må gjøre andre endringer vet jeg ikke.

    Lokomotivene er gått til Skellefteå for ombygging mener jeg å huske.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 744

    Sv: Snart smäller det

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Nå melder de antagelig om endringen som nok består i montere sentralkoppel. Om de må gjøre andre endringer vet jeg ikke.

    Lokomotivene er gått til Skellefteå for ombygging mener jeg å huske.
    Samt montering av rör, armatur och slangar för tryckluft med reducerat tryck i den speciella matarledningen med blå kran för malmtåg.



  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    951

    Sv: Snart smäller det

    Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Det er nok en lågoddsare å satse på at det blir Grenland Rail som kommer til å være operatør på norsk side.

    Jeg søkte i postjournaler på nytt nå i kveld og finner at Grenland har meldt om endring på fire stk TRAXX lokomotiver, samt søk om utvidet sikkerhetssertifikat.

    Grenland Rail var så vidt jeg husker operatør for Rush Rail sine tog i Norge før konkursen og de brukte da de TRAXX lokomotiv som Rush hadde. Dermed er det vel ikke nødvendig å søke på ny om å ta de i bruk. Nå melder de antagelig om endringen som nok består i montere sentralkoppel. Om de må gjøre andre endringer vet jeg ikke.

    Lokomotivene er gått til Skellefteå for ombygging mener jeg å huske.
    Jeg ble nektet innsyn i dokumentene vedrørende sikkerhetssertifikat.

    Statens Jernbanetilsyn har i brev av 16. Juli gitt beskjed om at endringene på de fire TRAXX lokomotiver krever ny godkjenning i Norge. Så får vi se hvor lang tid den prosessen tar.

    Endringen består i montering av sentralkoppel av type SA3 via en adapterløsning.

    Transportstyrelsen har godkjent lokomotivene for bruk i ned til 35 minusgrader.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Snart smäller det (Var: Kaunis Iron tas i drift)

    Om det drar ut på tiden med norskt certifikat kanske man kan köra malmvagnarna som sannolikt är från Northland, plus koppelvagn och lok med vanliga koppel och halva tågvikten (2500 inte 5000 ton). Ett tag innan produktionen blivit så stor.
    Skulle norrmännen godkänna det?

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-24 klockan 17:08:30.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •