Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Namn och så.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Namn och så.

Efter att ha hört utropen på pendeln om att tågen inte stannar vid Stockholm City:
    Jag tycker det visar fördelen med att pendeltågsstationen har ett eget namn, alltså inte Stockholms Central.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Namn och så.- Stockholm City

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Efter att ha hört utropen på pendeln om att tågen inte stannar vid Stockholm City:
    Jag tycker det visar fördelen med att pendeltågsstationen har ett eget namn, alltså inte Stockholms Central.
    Vad är fördelen? Om allt hade hetat Stockholms central hade motsvarande utrop klargjort att pendeltåget varken stannar vid den övre eller nedre delen. Nu är utropet tydligt avseende att det inte stannar vid den nedre delen, den som inbillar sig att det istället kommer att stanna vid den övre delen kan kvarstå i den inbillningen.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-17 klockan 08:27:30.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jo, det ger inte intrycket av att det är stopp i fjärrtrafiken.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vad är fördelen? Om allt hade hetat Stockholms central hade motsvarande utrop klargjort att pendeltåget varken stannar vid den övre eller nedre delen. Nu är utropet tydligt avseende att det inte stannar vid den nedre delen, den som inbillar sig att det istället kommer att stanna vid den övre delen kan kvarstå i den inbillningen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om allt hetat Centralen hade det blivit mycket krångligare att förklara . Nu har informationen varit mycket tydlig och lätt att förstå : det är Stockholm City med pendeltågen som är stängt, inte T-centralen , inte Centralen. Och det är ju intressant hur stationsnamnet Stockholm City , eller bara City, har anammats av journalister och den resande allmänheten . Inte i något fall har jag sett något som tyder på förvirring av vad som är drabbat utan det är hur tydligt som helst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om allt hetat Centralen hade det blivit mycket krångligare att förklara . Nu har informationen varit mycket tydlig och lätt att förstå : det är Stockholm City med pendeltågen som är stängt, inte T-centralen , inte Centralen. Och det är ju intressant hur stationsnamnet Stockholm City , eller bara City, har anammats av journalister och den resande allmänheten . Inte i något fall har jag sett något som tyder på förvirring av vad som är drabbat utan det är hur tydligt som helst.
    Förstår inte vad som skulle vara svårt. I Danmark just nu har Øresundstågen Østerport som slutstation. Ska man vidare får man ta S-tog till Hellerup och sen byta till Togbus mot Helsingør.

De behöver inte ha två namn på Hellerup för att man ska förstå att man kan åka S-tog men inga andra tåg dit. Precis som det inte hade varit problem att säga att inga pendeltåg stannar på Stockholm C.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Förstår inte vad som skulle vara svårt. I Danmark just nu har Øresundstågen Østerport som slutstation. Ska man vidare får man ta S-tog till Hellerup och sen byta till Togbus mot Helsingør.

De behöver inte ha två namn på Hellerup för att man ska förstå att man kan åka S-tog men inga andra tåg dit. Precis som det inte hade varit problem att säga att inga pendeltåg stannar på Stockholm C.
    Men nu har vi tre namn på tre stationer som är väl avskiljda från varandra och med olika funktioner. Det har visat sig fungera mycket väl och har uppenbarligen ammats väl av av den resande allmänheten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men nu har vi tre namn på tre stationer som är väl avskiljda från varandra och med olika funktioner. Det har visat sig fungera mycket väl och har uppenbarligen ammats väl av av den resande allmänheten.

Ja, fast den resande allmänheten som är van har ju inga problem oavsett vad man kallar stationerna. Det är ju turister och liknande som blir förvirrade av flera namn på samma plats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I lördags kväll tog jag T-banan till stan och då ropade man upp: Nästa t-centralen, byte till pendeltåg. Inte ett ord om att pendeltågsstationen var stängd. Följaktligen ingen information om hur man sedan skulle ta sig vidare om man skulle ut på landsbygden med pendeltågen. I motsats till många Stockholmare kände jag till att Södra stationen skulle ligga någonstans mellan Hornsgatan- Götgatan och tårthuset så jag lyckades med konsten att hitta Södra station "Händer lite då och då när jag kommer ut från Folkoperan att folk frågar mig var Södra station ligger" Förstår inte varför man gömt Södra stationen mellan en massa hus? Misstänkte nästan att folket på Sl inte känner till hur man tar sig från t-banan Medborgarplatsen till Södra stationen och därför inte kan informera om fotgåvägen!
    Var ute och nattsuddade i fredags och passerade genom Centralstationen vid 06,00 på lördag morgon. Kollade om det fanns någon Sl pendel från T-centralen till Uppsala men kunde inte hitta några uppgifter om hur man tar sig till Uppsala med Sl pendeln.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, fast den resande allmänheten som är van har ju inga problem oavsett vad man kallar stationerna. Det är ju turister och liknande som blir förvirrade av flera namn på samma plats.
    Det är inte fler förvirrade turister nu än innan Citybanan öppnade så det argumentet håller inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Kollade om det fanns någon Sl pendel från T-centralen till Uppsala men kunde inte hitta några uppgifter om hur man tar sig till Uppsala med Sl pendeln.
    Det stod ju iofs typ överst på startsidan att allt var stängt och gick man sedan in på pendeltåg så framgick det att man skulle ta tunnelbanan till Solna centrum och att det gick skyttelbussar därifrån till Solna station.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I lördags kväll tog jag T-banan till stan och då ropade man upp: Nästa t-centralen, byte till pendeltåg. Inte ett ord om att pendeltågsstationen var stängd. Följaktligen ingen information om hur man sedan skulle ta sig vidare om man skulle ut på landsbygden med pendeltågen. I motsats till många Stockholmare kände jag till att Södra stationen skulle ligga någonstans mellan Hornsgatan- Götgatan och tårthuset så jag lyckades med konsten att hitta Södra station "Händer lite då och då när jag kommer ut från Folkoperan att folk frågar mig var Södra station ligger" Förstår inte varför man gömt Södra stationen mellan en massa hus? Misstänkte nästan att folket på Sl inte känner till hur man tar sig från t-banan Medborgarplatsen till Södra stationen och därför inte kan informera om fotgåvägen!
    Var ute och nattsuddade i fredags och passerade genom Centralstationen vid 06,00 på lördag morgon. Kollade om det fanns någon Sl pendel från T-centralen till Uppsala men kunde inte hitta några uppgifter om hur man tar sig till Uppsala med Sl pendeln.
    Stockholm C ligger också mellan massa hus. Vassijaure är ett undantag och Falkenberg likaså.

Sist jag befann mig v7d Stockholms Södra var det skyltat till såväl Mariatorget som Medborgarplatsen och det gick bra att hitta.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Stockholm C ligger också mellan massa hus.

Visst är det ett dj-vla oskick att man ska slänga in en järnvägsstation inne bland en massa annan ovidkommande bebyggelse? Vet myndigheterna om det här?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Med den inställningen kunde man annonserat de senaste dagarnas debacle som: De där lokala tågen kommer inte att stanna överallt där de brukar stanna, men det märker ni eftersom ni inte kommer in på de stationer där de inte stannar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det rullar på samtliga plattformsskyltar i tunnelbananmot T Centralen att stationen är stängd,men det gäller att vänta på den.../Ulf

(Däremot kan man ju tycka att det är dåligt att inte T baneförarna ska göra ett utrop om detta)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •