Efter att ha hört utropen på pendeln om att tågen inte stannar vid Stockholm City:
Jag tycker det visar fördelen med att pendeltågsstationen har ett eget namn, alltså inte Stockholms Central.
Efter att ha hört utropen på pendeln om att tågen inte stannar vid Stockholm City:
Jag tycker det visar fördelen med att pendeltågsstationen har ett eget namn, alltså inte Stockholms Central.
Vad är fördelen? Om allt hade hetat Stockholms central hade motsvarande utrop klargjort att pendeltåget varken stannar vid den övre eller nedre delen. Nu är utropet tydligt avseende att det inte stannar vid den nedre delen, den som inbillar sig att det istället kommer att stanna vid den övre delen kan kvarstå i den inbillningen.
Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-17 klockan 08:27:30.
Om allt hetat Centralen hade det blivit mycket krångligare att förklara . Nu har informationen varit mycket tydlig och lätt att förstå : det är Stockholm City med pendeltågen som är stängt, inte T-centralen , inte Centralen. Och det är ju intressant hur stationsnamnet Stockholm City , eller bara City, har anammats av journalister och den resande allmänheten . Inte i något fall har jag sett något som tyder på förvirring av vad som är drabbat utan det är hur tydligt som helst.
Förstår inte vad som skulle vara svårt. I Danmark just nu har Øresundstågen Østerport som slutstation. Ska man vidare får man ta S-tog till Hellerup och sen byta till Togbus mot Helsingør.
De behöver inte ha två namn på Hellerup för att man ska förstå att man kan åka S-tog men inga andra tåg dit. Precis som det inte hade varit problem att säga att inga pendeltåg stannar på Stockholm C.
I lördags kväll tog jag T-banan till stan och då ropade man upp: Nästa t-centralen, byte till pendeltåg. Inte ett ord om att pendeltågsstationen var stängd. Följaktligen ingen information om hur man sedan skulle ta sig vidare om man skulle ut på landsbygden med pendeltågen. I motsats till många Stockholmare kände jag till att Södra stationen skulle ligga någonstans mellan Hornsgatan- Götgatan och tårthuset så jag lyckades med konsten att hitta Södra station "Händer lite då och då när jag kommer ut från Folkoperan att folk frågar mig var Södra station ligger" Förstår inte varför man gömt Södra stationen mellan en massa hus? Misstänkte nästan att folket på Sl inte känner till hur man tar sig från t-banan Medborgarplatsen till Södra stationen och därför inte kan informera om fotgåvägen!
Var ute och nattsuddade i fredags och passerade genom Centralstationen vid 06,00 på lördag morgon. Kollade om det fanns någon Sl pendel från T-centralen till Uppsala men kunde inte hitta några uppgifter om hur man tar sig till Uppsala med Sl pendeln.