Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Trainhack 2018

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    41

    Trainhack 2018

    Hej!

    Trainhack 2018 kommer gå av stapeln 2018-10-25 och pågå till 2018-10-27.

    Om det finns några tåg-intresserade utvecklare på detta forum, så kan det kanske vara intressant att delta?

    Vad skulle du vilja se för teknisk lösning i framtiden? Svara gärna med tipps och idéer som lagen kan fundera över.

    Mvh Martin


  2. #2
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trainhack 2018

    Känns NÄSTAN som ett hån. Det svenska järnvägen behöver nu är en haverikommission, inte fler tekniska lösningar.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    64

    Sv: Trainhack 2018

    En ganska simpel idé, åtminstone i dess mest naiva implementation: Jag skulle vilja kunna se om en hel resa med kollektivtrafik kan förväntas fungera med riskbedömningar för ingående byten.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    41

    Sv: Trainhack 2018

    Trainhack är inte till för att ersätta någon annan åtgärd för att förbättra järnvägen. Att göra förbättringar inom trafikinformation, ombord underhållning, anslutnings information förenklad ombokning etc. skulle inte förbättra varken kontaktledning eller andra tekniska brister i infrastruktur eller fordon. Så det finns i måna delar inget överlapp. Lika lite som förbättrad driftsäkerhet i infrastruktur och fordon skulle innebära bättre upplevelse vid köp av biljett.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    41

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    En ganska simpel idé, åtminstone i dess mest naiva implementation: Jag skulle vilja kunna se om en hel resa med kollektivtrafik kan förväntas fungera med riskbedömningar för ingående byten.
    Tänker också att man kan välja rutter där det finns reservplaner om originalresan fallerar, så att man inte blir strandad.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    41

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Allting är alltid totalt omöjligt på järnvägen!
    Jag håller med om att det kan verka omöjligt men mina erfarenheter säger att det ofta är segt som sirap och stelt som stål.
    Men både sirap och stål rinner som en vårbäck vid rätt temperatur, ångar man på tillräckligt så brukar det gå.


  7. #7
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av martin23 Visa inlägg
    Jag håller med om att det kan verka omöjligt men mina erfarenheter säger att det ofta är segt som sirap och stelt som stål.
    Men både sirap och stål rinner som en vårbäck vid rätt temperatur, ångar man på tillräckligt så brukar det gå.
    All heder åt ditt positiva tänkande, men just nu ser det nattsvart ut. Urspårningar, bränder, elfel, överallt och hela tiden och SJ verkar ha havererat i omhändertagandet av sina kunder.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Trainhack 2018 -> Allt är inte nattsvart

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    All heder åt ditt positiva tänkande, men just nu ser det nattsvart ut. Urspårningar, bränder, elfel, överallt och hela tiden och SJ verkar ha havererat i omhändertagandet av sina kunder.
    Hur då "överallt och hela tiden"?
    Menar du alltså att inga tåg rullar i Sverige?

    Jag åkte SJ-tåg så sent som i lördags och drabbades inte av någon urspårning eller elfel, och jag fick ett bra omhändertagande och information, både ombord och när jag kom till Stockholm Södra. Att det var skogsbrand i Finnerödja har jag inte hört skulle bero på järnvägen, utan på det ovanligt varma vädret.

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-07-16 klockan 22:30:31. Anledning: Förtydligat rubriken

  9. #9
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    SJ verkar ha havererat i omhändertagandet av sina kunder.
    Och för det behövs (bland annat) en teknisk lösning. Det är en del i min plan att få ordning på järnvägen, men det tar ju ganska lång tid. Jag började 2001 med att gå lokförarutbildningen. Ett halvår efter att jag blev klar vidareutbildade jag mig till SJ Trafikledning (fordonsledare, tekniskt driftstöd) och blev instruktionsförare.

    2006 var fas 1 klar, då hade jag byggt ett system som gjorde att SJ Trafikledning kunde se var all personal var och kommunicera med dem.

    2011 var fas 2 klar, då hade jag byggt en mobilapp som gjorde att personalen på tågen kunde se var alla andra tåg var, kommunicera med dem och se spårinformation och trafikstörningar.

    2012 bedömde SJ:s trafiksäkerhetsavdelning att appen var såpass säker att man inte längre behövde ha linjeböckerna med sig i pappersform och 2013 behövde man inte längre ha körorder på papper.

    Nästa steg är att ge resenärerna tillgång till information, och få kommunikationen att funka till/från dem.

    Någonstans på vägen behöver vi också få med Trafikverket. Tågklarerarna behöver också få enkel tillgång till information. De har redan mycket information, men den är utspridd och blir därför i praktiken oanvändbar. Det jag gör med mina system handlar mycket om att sammanställa information och automatiskt presentera det man behöver veta i varje situation. Jag utgår liksom från den enkla frågan: "Vilken information behöver jag för att fatta rätt beslut?" och så tar jag fram den informationen.

    Visst löser inte det här problemet med att infrastrukturen går sönder, men det finns det förhoppningsvis andra som jobbar med. Tekniska lösningar är sådant jag kan ta fram och därför jobbar jag med det. Men vi behöver bli flera och därför är det jobb som Martin gör med Trainhack viktigt för järnvägens framtid!


  10. #10
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur då "överallt och hela tiden"?
    Menar du alltså att inga tåg rullar i Sverige?

    Jag åkte SJ-tåg så sent som i lördags och drabbades inte av någon urspårning eller elfel, och jag fick ett bra omhändertagande och information, både ombord och när jag kom till Stockholm Södra. Att det var skogsbrand i Finnerödja har jag inte hört skulle bero på järnvägen, utan på det ovanligt varma vädret.
    OK så enligt dig är järnvägen i Sverige inte i kris?

    Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Och för det behövs (bland annat) en teknisk lösning. Det är en del i min plan att få ordning på järnvägen, men det tar ju ganska lång tid. Jag började 2001 med att gå lokförarutbildningen. Ett halvår efter att jag blev klar vidareutbildade jag mig till SJ Trafikledning (fordonsledare, tekniskt driftstöd) och blev instruktionsförare.

    2006 var fas 1 klar, då hade jag byggt ett system som gjorde att SJ Trafikledning kunde se var all personal var och kommunicera med dem.

    2011 var fas 2 klar, då hade jag byggt en mobilapp som gjorde att personalen på tågen kunde se var alla andra tåg var, kommunicera med dem och se spårinformation och trafikstörningar.

    2012 bedömde SJ:s trafiksäkerhetsavdelning att appen var såpass säker att man inte längre behövde ha linjeböckerna med sig i pappersform och 2013 behövde man inte längre ha körorder på papper.

    Nästa steg är att ge resenärerna tillgång till information, och få kommunikationen att funka till/från dem.

    Någonstans på vägen behöver vi också få med Trafikverket. Tågklarerarna behöver också få enkel tillgång till information. De har redan mycket information, men den är utspridd och blir därför i praktiken oanvändbar. Det jag gör med mina system handlar mycket om att sammanställa information och automatiskt presentera det man behöver veta i varje situation. Jag utgår liksom från den enkla frågan: "Vilken information behöver jag för att fatta rätt beslut?" och så tar jag fram den informationen.

    Visst löser inte det här problemet med att infrastrukturen går sönder, men det finns det förhoppningsvis andra som jobbar med. Tekniska lösningar är sådant jag kan ta fram och därför jobbar jag med det. Men vi behöver bli flera och därför är det jobb som Martin gör med Trainhack viktigt för järnvägens framtid!
    Nej järnvägen behöver MÄNNISKOR som kan hantera uppkomna situationer.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg

    Nej järnvägen behöver MÄNNISKOR som kan hantera uppkomna situationer.
    Och det hanterar dom bäst om dom har tillgång till god information lätt tillänglig.
    Det alla kunder efterfrågar i en knepig situation är ju just : vad händer, ?


  12. #12
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och det hanterar dom bäst om dom har tillgång till god information lätt tillänglig.
    Det alla kunder efterfrågar i en knepig situation är ju just : vad händer, ?
    Jag orkar inte diskutera med järnvägskramare om problemen idag, jag orkar knappt jobba med detta för det funkar så illa...


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jag orkar inte diskutera med järnvägskramare om problemen idag, jag orkar knappt jobba med detta för det funkar så illa...
    Om man redan vet att det är omöjligt att göra något åt problem förefaller det helt naturligt att inte vilja diskutera eventuelle förslag till lösningar! Igår, idag, i morgon och alla andra dagar...

    /TKO


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    OK så enligt dig är järnvägen i Sverige inte i kris?
    Nej, jag tycker inte att hela järnvägen i Sverige är i kris.

    Däremot har jag aldrig påstått att det inte finns ett antal olika problem som borde lösas och ett antal saker som inte är bra och som ibland beror på beslut utanför järnvägssektorn.

    Jag kan sträcka mig till att säga att problemen med rulltrapporna i Stockholm är en kris, speciellt som den råkat komma under en period med både Getingmidjan avstängd och att gröna linjen inte passerar Gamla stan.

    Att det brann i Finnerödja tycker jag inte utlöste en kris på hela järnvägsnätet, men ett antal resenärer kan ha drabbats hårt, medan andra (som jag) drabbades marginellt (min hustru tycker inte ens att hon led av att vi kom hem så hon missade 10 minuter fotboll på TV).

    Det känns som att du ropar Vargen kommer, ingenting verkar fungera, allt är kris överallt, och inga förbättringar (som detta om t.ex. information) gör någonting bättre, utan allt är bortkastat.
    Eller så är det så att jag inte vet hur du har det, för att jag aldrig åkt med ett UL-tåg.

    Jag har svårt att förstå din kritik för att du slår så urskillningslöst mot allt, utan att precisera vad som är fel och vad som borde ändras (Mer personal känns väldigt luddigt, vilken sorts?)


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    571

    Sv: Trainhack 2018

    Tycker att man borde slopa alla planer på att bygga höghastighetståg i Sverige och istället planera för monorail. Och varför inte monorail utan lokförare som ska julledigt och semestrar på sommaren till den grad att man måsta ställa in turer.
    Skulle man kunna tillverka standarddelar för bärande pelare och spår borde det gå att få ner priset. Tycker att underhållskostnaden på monorail borde bli lägre när man slipper kostnaden för underhåll av spår. frågan är också om det skulle gå att köra med högre hastigheter eftersom man slipper rikta spår och byta slipers.
    kanske det också skulle vara möjligt att bygga monorail som håller för godståg.

    https://www.youtube.com/watch?v=gmsj9XfH5eU
    https://www.youtube.com/watch?v=KAAbkXVOfTA
    https://www.youtube.com/watch?v=-V205D_VQa4


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jag orkar inte diskutera med järnvägskramare om problemen idag, jag orkar knappt jobba med detta för det funkar så illa...
    Ja det är uppenbart inte mycket till argument du kommer med.
    Men det ena utesluter inte det andra, händer det något så vill jag naturligtvis ha engagerade människor som hjälper mig efter förmåga. Men självklart förväntar jag mig ju också att dessa har rätt verktyg för att vara välinformerade .
    Minns ett totalstopp i Hallsberg för nu rätt många år sedan, f.ö ett av de få problem jag råkat ut för i tågsverige, där den information som gavs om situationen kom från andra resenärer som ringt hem på sina mobiler.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Trainhack 2018 -> Allt är inte nattsvart på UL

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jag orkar inte diskutera med järnvägskramare om problemen idag, jag orkar knappt jobba med detta för det funkar så illa...
    Jag kollade lite på Tydals fina sida med information och ser att just nyss så gällde följande för Upptåget: Ett tåg var i exakt rätt tid, två tåg var 1 minut för tidigt, och ett tåg var 1 minut sent.
    Jag tycker det verkar riktigt bra, och blir nyfiken på vad dagens problem med Upptåget är.

    PS: Martin får ursäkta att jag diskuterar helt andra saker än Trainhack i den här tråden. Själv har jag inte kommit på någon bra idé, jag skulle möjligen tänka mig någonting som underlättar för trafikledningen när de skall omleda tåg, om de nu behöver något beslutsstöd.
    Det kanske är större behov för de som arbetar med tåg, och då kanske det finns andra vägar ni också bör ragga uppdrag. DS.

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-07-17 klockan 16:53:47. Anledning: Tillägg

  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 693

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Tycker att man borde slopa alla planer på att bygga höghastighetståg i Sverige och istället planera för monorail. Och varför inte monorail utan lokförare som ska julledigt och semestrar på sommaren till den grad att man måsta ställa in turer.
    Skulle man kunna tillverka standarddelar för bärande pelare och spår borde det gå att få ner priset. Tycker att underhållskostnaden på monorail borde bli lägre när man slipper kostnaden för underhåll av spår. frågan är också om det skulle gå att köra med högre hastigheter eftersom man slipper rikta spår och byta slipers.
    kanske det också skulle vara möjligt att bygga monorail som håller för godståg.

    https://www.youtube.com/watch?v=gmsj9XfH5eU
    https://www.youtube.com/watch?v=KAAbkXVOfTA
    https://www.youtube.com/watch?v=-V205D_VQa4
    Glöm inte https://youtu.be/ZDOI0cq6GZM


  19. #19
    Passagerare darthjpps avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    29

    Sv: Trainhack 2018

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    OK så enligt dig är järnvägen i Sverige inte i kris?



    Nej järnvägen behöver MÄNNISKOR som kan hantera uppkomna situationer.
    Och de människorna behöver tekniska stödsystem som ger dem tillgång till information i olika former på ett enkelt och tydligt sätt.

    Infrastrukturintresserad arkitekt och ljusdesigner med stort fotointresse. Finns oftast i Göteborg.

  20. #20
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Trainhack 2018

    Här gott folk har vi typisk svensk efterbliven järnväg: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...sen%C3%A4rerna

    NOTERA ATT BÅDA TÅGEN ÄR SJ TÅG.

    Senast redigerat av Robert den 2018-07-18 klockan 02:24:43.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •