Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Ombyggnad Karlberg ?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    65

    Ombyggnad Karlberg ?

    Enligt Mattias Sjöström-Varg på Trafikförvaltningen som uttalar sig i DN
    måndag 16 juli sidan 12 i Kultur-/Stockholmsbilagan;

    Reportern frågar;

    'Finns det någon möjlighet att öppna Karlsbergs station under
    tiden som Stockholm City och Odenplan är stängda ?'

    Sjöström-Varg svarar;

    'Karlberg har använts vid ett tillfälle sedan den stängde, men då
    hade vi en situation där Citybanan inte kunde användas alls. Vi har
    ett annat läge nu. Man har dessutom byggt bort möjligheten att
    stanna vid Karlberg, så det finns inte längre något enkelt sätt att nå
    den stationen med pendeltågen.'

    Jag har passerat Karlberg flera gånger sedan stängningen och aldrig
    observerat några ändringar i spårgeometrin.

    Vad säger någon lokförare om ovanstående.

    Senast redigerat av lennart den 2018-07-15 klockan 20:51:42.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av lennart Visa inlägg
    Enligt Mattias Sjöström-Varg på Trafikförvaltningen som uttalar sig i DN
    måndag 16 juli sidan 12 i Kultur-/Stockholmsbilagan;

    Reportern frågar;

    'Finns det någon möjlighet att öppna Karlsbergs station under
    tiden som Stockholm City och Odenplan är stängda ?'

    Sjöström-Varg svarar;

    'Karlberg har använts vid ett tillfälle sedan den stängde, men då
    hade vi en situation där Citybanan inte kunde användas alls. Vi har
    ett annat läge nu. Man har dessutom byggt bort möjligheten att
    stanna vid Karlberg, så det finns inte längre något enkelt sätt att nå
    den stationen med pendeltågen.'

    Jag har passerat Karlberg flera gånger sedan stängningen och aldrig
    observerat några ändringar i spårgeometrin.

    Vad säger någon lokförare om ovanstående.
    Jag tror han menar att Citybanans dragning inte passerar Karlberg, men det var ett klumpigt sätt att uttrycka det. En lösning med uppehåll vid Karlberg skulle självklart behöva kombineras med pendeltåg som vänder vid Cst norrifrån.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-15 klockan 20:59:04.

  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 879

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av lennart Visa inlägg
    Enligt Mattias Sjöström-Varg på Trafikförvaltningen som uttalar sig i DN
    måndag 16 juli sidan 12 i Kultur-/Stockholmsbilagan;

    Reportern frågar;

    'Finns det någon möjlighet att öppna Karlsbergs station under
    tiden som Stockholm City och Odenplan är stängda ?'

    Sjöström-Varg svarar;

    'Karlberg har använts vid ett tillfälle sedan den stängde, men då
    hade vi en situation där Citybanan inte kunde användas alls. Vi har
    ett annat läge nu. Man har dessutom byggt bort möjligheten att
    stanna vid Karlberg, så det finns inte längre något enkelt sätt att nå
    den stationen med pendeltågen.'

    Jag har passerat Karlberg flera gånger sedan stängningen och aldrig
    observerat några ändringar i spårgeometrin.

    Vad säger någon lokförare om ovanstående.
    Det stämmer inte alls, inget har gjorts åt spåren och det går utmärkt att stanna där.
    Det enda som gjorts är att all SL-skyltning tagits bort och nya skyltar av den sort som sätt upp nu är monterade.
    Men någon har tutat i Sjöström-Varg det han svarat.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 074

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det stämmer inte alls, inget har gjorts åt spåren och det går utmärkt att stanna där.
    Det enda som gjorts är att all SL-skyltning tagits bort och nya skyltar av den sort som sätt upp nu är monterade.
    Men någon har tutat i Sjöström-Varg det han svarat.
    Frågan är nog också vad som besvaras. Om man tänker sig att köra den "gamla vägen" så har det ju ändrats en del mellan Stockholm S och Älvsjö. Från Stockholm S hamnar man väl rätt ned i Citybanan från den plattform som nu används för pendeln. Och från Citybanan kommer man ju inte till Karlberg eftersom den kommer upp norr därom.

    I nuläget hade man ju i vilket fall behövt köra pendeltågen med vändning på Stockholm C, om man inte skulle vända redan vid Karlberg. Då måste man ju antingen försöka sno ihop en lillpendel eller köra vissa tåg genom Citybanan och vissa med vändning på Stockholm C eller Karlberg.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-15 klockan 21:08:12.

  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 879

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Frågan är nog också vad som besvaras. Om man tänker sig att köra den "gamla vägen" så har det ju ändrats en del mellan Stockholm S och Älvsjö. Från Stockholm S hamnar man väl rätt ned i Citybanan från den plattform som nu används för pendeln. Och från Citybanan kommer man ju inte till Karlberg eftersom den kommer upp norr därom.

    I nuläget hade man ju i vilket fall behövt köra pendeltågen med vändning på Stockholm C, om man inte skulle vända redan vid Karlberg. Då måste man ju antingen försöka sno ihop en lillpendel eller köra vissa tåg genom Citybanan och vissa med vändning på Stockholm C eller Karlberg.
    Helt riktigt, men om man bortser från att de saknas spår vid Tegelbacken, så skulle det gå utmärkt att köra pendel den gamla vägen, men man måste köra höger från norra infarten till Södertunneln, stanna på spår 3 i Stockholm Södra och sen växla över till pendelspåren vid Tanto. Detta gäller i båda riktningar, så lite trångt torde det bli.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det stämmer inte alls, inget har gjorts åt spåren och det går utmärkt att stanna där.
    Det enda som gjorts är att all SL-skyltning tagits bort och nya skyltar av den sort som sätt upp nu är monterade.
    Men någon har tutat i Sjöström-Varg det han svarat.
    Men svaret är ju korrekt, pendeltågen passerar ju inte Karlberg och ett stopp där är av den orsaken inte möjligt.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 657

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det stämmer inte alls, inget har gjorts åt spåren och det går utmärkt att stanna där.
    Det enda som gjorts är att all SL-skyltning tagits bort och nya skyltar av den sort som sätt upp nu är monterade.
    Men någon har tutat i Sjöström-Varg det han svarat.
    Fast för närvarande är ju möjligheten att stanna vid Karlberg för genomgående Pendeltåg bortbyggd iom avstängningen vid getingmidjan.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 610

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Fast för närvarande är ju möjligheten att stanna vid Karlberg för genomgående Pendeltåg bortbyggd iom avstängningen vid getingmidjan.
    Jaha, går det bättre att köra genomgående tåg via Karlberg om man kör förbi?

    Hela sammanhanget blir lite bakvänt, det är nog helt enkelt fel att tala om "möjligheten att stanna vid Karlberg" som "bortbyggd".


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 879

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jaha, går det bättre att köra genomgående tåg via Karlberg om man kör förbi?

    Hela sammanhanget blir lite bakvänt, det är nog helt enkelt fel att tala om "möjligheten att stanna vid Karlberg" som "bortbyggd".
    Skulle jag nog kunna hålla med om. Man kan ju säga såhär... Med de omständigheter som råder just nu, Getingmidjan uppgrävd, så är möjligheterna att köra via Karlberg och stanna där små.
    Visst, rent trafikpraktiskt är det ju ingen höjdare att köra genomgående tåg dit, eftersom de sedan måste vända tillbaka till Solna, för att sedan komma vidare söderut.
    Men rent tekniskt, finns det inget alls som hindrar att man kör till Karlberg och även har resandeutbyte där.
    Tror att en del människor har svårt att se vad som är praktiskt genomförbart eller inte, respektive vad som är rent tekniskt möjligt att göra.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 230

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Som de flesta läsarna här på forumet redan vet,så användes Karlberg för pendeltågstrafiken ett par dagar i vintras.../Ulf


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Som de flesta läsarna här på forumet redan vet,så användes Karlberg för pendeltågstrafiken ett par dagar i vintras.../Ulf
    Men då tågen gick å andra sidan inte via Odenplan och City. Det gör de nu. Förhoppningsvis vet alla att det inte går att trafikera alla tre stationerna samtidigt (för Göran K: ... om man inte "kör skaft").

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-07-16 klockan 20:13:16.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men då tågen gick å andra sidan inte via Odenplan och City. Det gör de nu. Förhoppningsvis vet alla att det inte går att trafikera alla tre stationerna samtidigt (för Göran K: ... om man inte "kör skaft").
    Eller annorlunda uttryckt: ... utan att byta färdriktning.


  13. #13
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jaha, går det bättre att köra genomgående tåg via Karlberg om man kör förbi?

    Hela sammanhanget blir lite bakvänt, det är nog helt enkelt fel att tala om "möjligheten att stanna vid Karlberg" som "bortbyggd".
    Det är inte så stor idé att detaljgranska Sjöström-Vargs formuleringar. Det vi läser i tidningen är hur reportern har uppfattat och sammanfattat det svar han fick.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 610

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det är inte så stor idé att detaljgranska Sjöström-Vargs formuleringar. Det vi läser i tidningen är hur reportern har uppfattat och sammanfattat det svar han fick.
    Ja, det har du nog rätt i. Sen är det ju uttrycket "bygga bort" ganska spännande ur rent språklig-praktisk synpunkt. Man undrar vad motsatsen kan vara, "riva dit"?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller annorlunda uttryckt: ... utan att byta färdriktning.
    Inte riktigt samma sak ...


  16. #16
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Inte riktigt samma sak ...
    Vad menas då i stället med att "köra skaft"?


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Vad menas då i stället med att "köra skaft"?
    Solklart - man kör via Brocken!


    upplyser
    Thomas K Ohlsson
    jourhavande etnolog


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, det har du nog rätt i. Sen är det ju uttrycket "bygga bort" ganska spännande ur rent språklig-praktisk synpunkt. Man undrar vad motsatsen kan vara, "riva dit"?
    Det är väl ungefär detsamma som att "stänga på"?


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Vad menas då i stället med att "köra skaft"?
    Man kör fram och åter samma väg, för att sedan fortsätta dit man var på väg. Något som inte är nödvändigt när man byter körriktning. Se t ex vissa turer på SL linje 787.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ombyggnad Karlberg ?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Man kör fram och åter samma väg, för att sedan fortsätta dit man var på väg. Något som inte är nödvändigt när man byter körriktning. Se t ex vissa turer på SL linje 787.
    I båda fall måste någon, om dock minimal, sträcka trafikeras i båda riktningar. När det gäller bussar är det väl i och för sig typiskt så att man svänger åt samma håll (exempelvis vänster) in på skaftet som man sedan gör för att lämna det, jag kan inte komma på något fall där man gör på det sättet med järnvägstrafik.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •