Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Är stationsträdet i Uppsala hotat ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är stationsträdet i Uppsala hotat ?

Jag har följt tillväxten av det en gång lilla "stationsträdet" på planen mellan Uppsala Resecentrum och bussterminalen och kan notera att det nu ger lite, om än marginell skugga i det starka sommarsolskenet. Men på sikt blir det säkert lika mäktigt som tex stationsträden i Norrköping och Kristinehamn och säkert många andra platser.

Men medan igår jag satt på en av stolarna i "skuggan" av trädet kom det fram en man till mig som var allvarligt bekymrad av att trädet inte skulle överleva den nuvarande och accelererande torkan ( SMHI har ju utfärdat klass II varning de närmsta dagarna ).

Jag vet inget om träd ( eller lika lite som jag vet om järnväg ) men är det en reell fara att trädet som borde planerats i samband med invigningen 2012-12-12 ( eller därefter ) inte klarar av värmen och torkan?

Då jag har ett särskilt intresse för just stationsträd har jag tagit just detta unga träd lite under mitt beskydd.

Någon som kanske rent utav frekventerar stationen och är sakkunnig kan komma med råd - Skall jag lyfta frågan innan det blir för sent.

Hemma i Haninge där jag bor har man också satt liknande träd men där har man försett dom med "klumpfötter" i form av en vattentät plastsäck kring stammen som man regelbundet fyller med vatten.

/Jan-Erik
    Stationsträdkramare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Är stationsträdet i Uppsala hotat ?

Har fått ett trevligt svar från Uppsalas parkenhet som jag gärna delar med mig.
    Kan tillägga att jag kommer att genomföra en egen komponerad regndags runt trädet nästa gång jag har vägarna förbi.

/Jan-Erik
    Stationsträdkramare

------

Hej,

Kul att höra att människor är intresserad i stadsträd.

Trädet du pratar om är ett valnötsträd och är ett träd som klarar sig i solen och torkan men just nu är den drabbat av torkan som man ser på bladen och trädkronan. Valnötsträd är en sort som har det svårare att etablera sig och det ta längre tid innan trädet klarar sig själv. Trädet på resecentrum är fortfarande ett ung träd och har inte en fullständigt utvecklad rotsystem så den hittar tillräckligt med vatten just nu.

I Uppsala kommun har vi en etableringstid av 3 år där trädet får bevattning och näring och ser vi till att eventuell ogräs tas bort och att trädstöden finns kvar. För trädsorter som har det svårt att etablera sig kan vi utöka etableringstiden till 4 eller 5 år efter den period måste träden klara sig själv.

Just nu är det extremt varm och torrt och många träd har det tufft just nu speciellt träden som är vattenberoende, unga och gamla träd. Uppsala kommun kan inte vattnar alla träd som har det tufft nu. Efter platsbesök har vi beslutad att stöd vattnar valnötsträdet på resecentrum med markbevattning (så det blir ingen vatten påsar runt stammen)för att trädet står på en känsligt plats för många människor och vi har övriga träd i närheten som vattnas. I övrigt behålla vi oss till den vanliga etableringstider för träd och vi får ser nästa år vilken skada det har blivit efter den här extrema väder period.

Till slut hoppas vi att vi får en lite hjälp uppifrån och tack för din uppmärksamhet.

Mvh

Parkenheten
    Avdelning Gata Park Natur
    Stadsbyggnadsförvaltningen,Uppsala kommun

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var trevligt med svar, kanske vi kan gå ut med en fråga till alla som går förbi att ta med sig en flaska vatten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Det var trevligt med svar, kanske vi kan gå ut med en fråga till alla som går förbi att ta med sig en flaska vatten.
    Många flaskor små . . . .

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •