Jag har följt tillväxten av det en gång lilla "stationsträdet" på planen mellan Uppsala Resecentrum och bussterminalen och kan notera att det nu ger lite, om än marginell skugga i det starka sommarsolskenet. Men på sikt blir det säkert lika mäktigt som tex stationsträden i Norrköping och Kristinehamn och säkert många andra platser.
Men medan igår jag satt på en av stolarna i "skuggan" av trädet kom det fram en man till mig som var allvarligt bekymrad av att trädet inte skulle överleva den nuvarande och accelererande torkan ( SMHI har ju utfärdat klass II varning de närmsta dagarna ).
Jag vet inget om träd ( eller lika lite som jag vet om järnväg ) men är det en reell fara att trädet som borde planerats i samband med invigningen 2012-12-12 ( eller därefter ) inte klarar av värmen och torkan?
Då jag har ett särskilt intresse för just stationsträd har jag tagit just detta unga träd lite under mitt beskydd.
Någon som kanske rent utav frekventerar stationen och är sakkunnig kan komma med råd - Skall jag lyfta frågan innan det blir för sent.
Hemma i Haninge där jag bor har man också satt liknande träd men där har man försett dom med "klumpfötter" i form av en vattentät plastsäck kring stammen som man regelbundet fyller med vatten.
/Jan-Erik
Stationsträdkramare
![]()