
Ursprungligen postat av
Leif D
Såhär är det i Norsholm...
Något signalställverk finns ju inte, eftersom detta är en bro på linjen, men Fjärrtågklareraren i Norrköping, ger medgivande till Slussvakten i Norsholm. När detta medgivande kommit, via fjärrstyrningssystemet och linjeblockeringen, till brokuren i Norsholm, så skickar brokuren det vidare till slussvaktens kur. Slussvakten trycker då på "Öppna Järnvägsbro" och sen sker allt helt automatiskt.
Linjeblockens alla fyra ändar vänds nu ut från bron, fram till närmaste driftplats, vilket medför stoppställning mot körriktningarna i två fall. Kontaktledningen frånkopplas och jordas, varefter de sänks ner. Därefter öppnas bron och blir öppen fram till de Slussvakten åter trycker på "Stäng Järnvägsbro". Då sänks bron automatiskt ner i rätt läge och när denna är i kontroll och alla lås gått i, så dras kontaktledningarna upp igen. När dessa är i rätt kontrollerade läge, så släpper jordningen och kontaktledningsspänningen slås till. När allt detta är klart och i kontroll, så går medgivandet automatiskt tillbaka till Fjärren, som sedan kan vända blockriktningarna rätt igen och köra tåg. Ett snabbt brolyft, kan normalt klaras av på 5 min. Men så korta tider ges ju inte normalt.
Jag har själv varit med och byggt denna anläggning i mitten av 90-talet och sedan arbetat några år med underhåll och drift av den.