Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Norsholm idag - Trainspotting !

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Norsholm idag - Trainspotting !

Tågobservationer längs södra stambanan Linköping-Norrköping idag.

10.15 Kort godståg med 6-7 vagnar söderut vid Törnevalla
    10.20 Containertåg norrut (SAMSKIP bl.a) passerade Gistad
    11.22 Posttåget gick över kanalbron söderut
    12.11 Banunderhålls-tåg söderut vid Norsholm.

Tåg 20527 till Malmö passerar bron över Göta kanal.

Högtrafik på kanalen i dessa dagar, bron öppnades flera gånger. Har slusspersonalen
    kontakt med tåg-trafikledningen eller följer de enbart brons signal ?

Ett TiB-tåg ser man vanligtvis inte på södra stambanan.

Snälltåget 3941 till Malmö.

12.26 hade detta godståg passerat Norsholm söderut.

Motljusbild på snälltåget 3940 till Stockholm, strax väster om Norsholm

2st reklamfria filmer från Norsholm idag.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Norsholm idag - Trainspotting !

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg

Högtrafik på kanalen i dessa dagar, bron öppnades flera gånger. Har slusspersonalen
    kontakt med tåg-trafikledningen eller följer de enbart brons signal ?
    Jag gissar att det fungerar likadant i Norsholm som i Töreboda. I Töreboda kan bron manövreras först sedan fjärrtågklareraren genom en manöver i det lokala signalställverket gett ett medgivande (antagligen på samma sätt som när en växel friges för lokal omläggning). Brovakten har kontakt med fjärrtågklareraren för att begära medgivande och för att få reda på när och hur länge bron kan hållas öppen. Brovakten informerar skepparna om klockslag för nästa öppning bland annat på displayer på ömse sidor om bron. Bron signal visar inte grönt sken förrän bron är helt öppen. Jag vet inte om den slår om med automatik eller om brovakten måste trycka på en knapp. Det senare gissar jag på, eftersom båtar inte kan passera bron i mer en riktning åt gången.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-15 klockan 17:45:33.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Jag gissar att det fungerar likadant i Norsholm som i Töreboda. I Töreboda kan bron manövreras först sedan fjärrtågklareraren genom en manöver i det lokala signalställverket gett ett medgivande (antagligen på samma sätt som när en växel friges för lokal omläggning). Brovakten har kontakt med fjärrtågklareraren för att begära medgivande och för att få reda på när och hur länge bron kan hållas öppen. Brovakten informerar skepparna om klockslag för nästa öppning bland annat på displayer på ömse sidor om bron. Bron signal visar inte grönt sken förrän bron är helt öppen. Jag vet inte om den slår om med automatik eller om brovakten måste trycka på en knapp. Det senare gissar jag på, eftersom båtar inte kan passera bron i mer en riktning åt gången.
    Jaha, så kan det vara. Slussvaktaren verkade stressad och båtägarna fick skynda sig på när bron var öppen. Idag runt kl 11-13 var tågtrafiken rätt intensiv, utöver de vanliga tågen SJ, Snälltåget och Östgötapendeln gick även 4 godståg, och dessutom ett arbetståg.

Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-07-15 klockan 18:31:34.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Jaha, så kan det vara. Slussvaktaren verkade stressad och båtägarna fick skynda sig på när bron var öppen. Idag runt kl 11-13 var tågtrafiken rätt intensiv, utöver de vanliga tågen SJ, Snälltåget och Östgötapendeln gick även 4 godståg, och dessutom ett arbetståg.
    Såhär är det i Norsholm...
    Något signalställverk finns ju inte, eftersom detta är en bro på linjen, men Fjärrtågklareraren i Norrköping, ger medgivande till Slussvakten i Norsholm. När detta medgivande kommit, via fjärrstyrningssystemet och linjeblockeringen, till brokuren i Norsholm, så skickar brokuren det vidare till slussvaktens kur. Slussvakten trycker då på "Öppna Järnvägsbro" och sen sker allt helt automatiskt.
    Linjeblockens alla fyra ändar vänds nu ut från bron, fram till närmaste driftplats, vilket medför stoppställning mot körriktningarna i två fall. Kontaktledningen frånkopplas och jordas, varefter de sänks ner. Därefter öppnas bron och blir öppen fram till de Slussvakten åter trycker på "Stäng Järnvägsbro". Då sänks bron automatiskt ner i rätt läge och när denna är i kontroll och alla lås gått i, så dras kontaktledningarna upp igen. När dessa är i rätt kontrollerade läge, så släpper jordningen och kontaktledningsspänningen slås till. När allt detta är klart och i kontroll, så går medgivandet automatiskt tillbaka till Fjärren, som sedan kan vända blockriktningarna rätt igen och köra tåg. Ett snabbt brolyft, kan normalt klaras av på 5 min. Men så korta tider ges ju inte normalt.

Jag har själv varit med och byggt denna anläggning i mitten av 90-talet och sedan arbetat några år med underhåll och drift av den.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Såhär är det i Norsholm...
    Något signalställverk finns ju inte, eftersom detta är en bro på linjen, men Fjärrtågklareraren i Norrköping, ger medgivande till Slussvakten i Norsholm. När detta medgivande kommit, via fjärrstyrningssystemet och linjeblockeringen, till brokuren i Norsholm, så skickar brokuren det vidare till slussvaktens kur. Slussvakten trycker då på "Öppna Järnvägsbro" och sen sker allt helt automatiskt.
    Linjeblockens alla fyra ändar vänds nu ut från bron, fram till närmaste driftplats, vilket medför stoppställning mot körriktningarna i två fall. Kontaktledningen frånkopplas och jordas, varefter de sänks ner. Därefter öppnas bron och blir öppen fram till de Slussvakten åter trycker på "Stäng Järnvägsbro". Då sänks bron automatiskt ner i rätt läge och när denna är i kontroll och alla lås gått i, så dras kontaktledningarna upp igen. När dessa är i rätt kontrollerade läge, så släpper jordningen och kontaktledningsspänningen slås till. När allt detta är klart och i kontroll, så går medgivandet automatiskt tillbaka till Fjärren, som sedan kan vända blockriktningarna rätt igen och köra tåg. Ett snabbt brolyft, kan normalt klaras av på 5 min. Men så korta tider ges ju inte normalt.

Jag har själv varit med och byggt denna anläggning i mitten av 90-talet och sedan arbetat några år med underhåll och drift av den.
    Jag tolkar dig som att det inte finns några skyddsväxlar i Norsholm. Stämmer det?

Medlem
    mar 2018

Jag tolkar dig som att det inte finns några skyddsväxlar i Norsholm. Stämmer det?
    Det stämmer, det fanns till den förra bron, men försvann då denna byggdes ca 1994-95.
    Det anses vara fullgott skydd ändå, eftersom det krävs tågfritt i riktning mot bron, från resp. utfartsblocksignaler i Kimstad och Gistad.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det stämmer, det fanns till den förra bron, men försvann då denna byggdes ca 1994-95.
    Det anses vara fullgott skydd ändå, eftersom det krävs tågfritt i riktning mot bron, från resp. utfartsblocksignaler i Kimstad och Gistad.
    Det förstår jag, men förlängs inte den tid, som ett stopp för broöppning tar? Eller hade det varit tvunget att vara tågfritt ända från omgivande driftplatser även med skyddsväxlar? På linjen utanför Töreboda sitter brosignaler (eller om det är försignaler för bron) ungefär två kilometer före på vardera sidan. (Konstigt nog är inte dessa signaler nämnda i linjeboken.)

Medlem
    mar 2018

Det förstår jag, men förlängs inte den tid, som ett stopp för broöppning tar? Eller hade det varit tvunget att vara tågfritt ända från omgivande driftplatser även med skyddsväxlar? På linjen utanför Töreboda sitter brosignaler (eller om det är försignaler för bron) ungefär två kilometer före på vardera sidan. (Konstigt nog är inte dessa signaler nämnda i linjeboken.)
    Nja, om man vet konsekvenser av olika åtgärder i signalsystemet (jag fick faktiskt fundera och försöka minnas), så inser man att det egentligen inte är någon skillnad mot förut. Det var ju så i det gamla linjeblocket, så skedde ju transmissionen mellan blockkurarna via de sk. linjeparen i telekabeln. När man då frigav bron, så bröts linjeparen (med reläer) i brokuren. Detta fick då till följd, att linjeblocken vände bort från bron (på samma vis som nu). På den tiden då den gamla brons säkerhetsanläggning byggdes, fanns inget förbud att ta tillbaka körsignal som ställts mot ett tåg. Idag är detta endast tillåtet efter kontakt med aktuellt tågs lokförare. Rent praktiskt, så frigav man alltså inte bron så länge det fanns tåg påväg mot bron, förrän det passerat bron. Detta även om det inte fanns en skriven regel för detta. Nu faller det ju på att man inte får stoppställa hur som helst (mer än i akuta situationer). Egentligen är det ju inget problem heller, eftersom man ju ändå inte medger brolyft så tätt framför tåg, eftersom de då kommer tappa tid. Körtiden från Kimstad resp Gistad är ju dessutom bara 1-2 min.
    Norsholnsbrons säkerhetsanläggning är kanske lite unik, eftersom den är belägen på linjen, så den är inte helt jämförbar med andra, som ju oftast är belägna inom en driftplats och som då kan förreglas på helt andra sätt än vad som är möjligt på linjen. I Kvicksund och Södertälje Hamn ingår de ju i driftplatsernas signalställverk, finns säkert fler exempel...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •