Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Timmertåg på felspår Snyten

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

Timmertåg på felspår Snyten

Vid Snyten körde ett timmertåg inn på ENJ sitt spår retn Norberg/Kärrgruvan i dag. Där fattas det el så tåget fikk hälp av ENJ att komma på rätt spår igjen. Ingen link

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Timmertåg på felspår Snyten

Ja tur att vi har hjälpsamma muséejärnvägar som kan hjälpa till att putta tillbaka mitt tåg när det hamnat på villovägar. Såg mörkt ut att få hjälp från annat håll inom hyfsad tid.

Jag fick 2 bilder från händelsen.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Någon kommer få bjuda på tårta...

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Timmertåg på felspår Snyten Fanns detta lok tidigare i Sveg?

Fanns detta lok tidigare i Sveg?

Edit: Vid sökning på ENJ erhölls följande upplysning:"De följande orden är antingen väldigt vanliga, för långa eller för korta, och inkluderades inte i din sökning:
    ENJ"

Senast redigerat av BD den 2018-07-15 klockan 17:30:59.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Vid Snyten körde ett timmertåg inn på ENJ sitt spår retn Norberg/Kärrgruvan i dag. Där fattas det el så tåget fikk hälp av ENJ att komma på rätt spår igjen. Ingen link
    Motsvarande lär ha inträffat i Nässjö en gång när tkl försökte skicka södergående X2000 mot Vetlanda.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Edit: Vid sökning på ENJ erhölls följande upplysning:"De följande orden är antingen väldigt vanliga, för långa eller för korta, och inkluderades inte i din sökning:
    ENJ"
    I vilken sökmotor?
    Google svarar med en länk till www.enj.se som första förslag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Motsvarande lär ha inträffat i Nässjö en gång när tkl försökte skicka södergående X2000 mot Vetlanda.
    Den gången var det BK Tåg, som körde tre Y1 som X2000-ersättning till Malmö.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I vilken sökmotor?
    Google svarar med en länk till www.enj.se som första förslag.
    I PV sökfunktion.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Den gången var det BK Tåg, som körde tre Y1 som X2000-ersättning till Malmö.
    Blev kanske lite oklart där. X 2000-tåget kördes förstås av SJ och kom ut på strömlöst då det växlades in på spåret mot Vetlanda. De tre Y1-orna från BK Tåg gick som ersättning Nässjö-Malmö och var alltså inte inblandade i själva incidenten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I Nässjö-fallet var det misstag i tågvägsinspektionen i samband med ett stoppassagemedgivande. Tkl hade vevat en växel under bron i södra änden av bangården. Föraren fick sedan beskedet ”växlarna ligger rätt” i samband med medgivandet att passera en huvudsignal i stopp. Tkl hade missat eller tänkt fel på ena halvan i en dubbel korsningsväxel.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tåg 45088 Kimstad-Katrineholm-Eskilstuna-Borlänge.
    56 minuter före till Snyten, 74 min sent från Snyten

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Någon kommer få bjuda på tårta...
    Jag utgår från att Hector betalar pengar för bärgningshjälpen, kanske också tårta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dessa tåg brukar ju ha en T66 i aktern som används för körningen Kimstad-Skärblacka-Kimstad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ENJ var väl egentligen till hjälp för växlingsrörelserna, nog så viktigt och berömvärt! Kanske behövde man ta in hela tågsättet hinderfritt på ENJ först?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag utgår från att Hector betalar pengar för bärgningshjälpen, kanske också tårta?
    I slutändan är det med all sannolikhet TrV som får stå för kalaset, då den FJTKL som slagit fel kommando tillhör dem.

Att bjuda sina kollegor på tårta är tradition när man lyckats köra tåg fel väg (jag här hittills oskyldig).

Fd. Blg

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    I slutändan är det med all sannolikhet TrV som får stå för kalaset, då den FJTKL som slagit fel kommando tillhör dem.

Att bjuda sina kollegor på tårta är tradition när man lyckats köra tåg fel väg (jag här hittills oskyldig).
    Är det det enda som händer när man skickar in tåg på en S-bana? Tänk om det hade varit M-bana med el och ett tåg på väg mot Snyten?

Medlem
    nov 2017

Klart att det blir utredning av det, det är ju ett större misstag än att skicka tåg mot fel H-bana med potentiella risker inblandade. Just Snyten - Kärrgruvan är dock mig veterligen något av ett särfall, då hela banan räknas som sidospår tillhörande Snyten dp vilken innebär att man inte behöver göra något avspärrning eller K15-manöver för att ställa kör.

Nu har jag semester och vet inget ytterligare om den aktuella händelsen, men det är ju inte alls otänkbart att tågen kommit i fel ordning eller med fel nummer registrerade från DLC Cst och då är det ju som upplagt för att bli fel. Men som sakt, bara spekulation från min sida.

Senast redigerat av Bönan den 2018-07-16 klockan 12:08:15.
    Fd. Blg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •