Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Limmared & Sandtåget

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    113

    Limmared & Sandtåget

    Verkar som Baneservice övergett sina Gravita på trafiken tilll Limmared. Tillfälligt eller definitivt ?

    En T44 från Tågkraft fick i alla fall stå för dragkraften i "Sandtåget" den 8 juli.

    Forumets typsnittsdesigners må möjligtvis ha synpunkter på den närmaste 40 skylten...och den eventuella diskrepansen/överensstämmelsen med TRV's typsnittsprofil
    Bifogade bilder Bifogade bilder  


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 855

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Har bara sett T43 och T44 i Halmstad den senaste tiden så det stämmer nog att tillförlitliga GM lok ersatt. Och Tågkrafts lok skämmer ju verkligen inte ut sig! Välskötta och snygga som alltid!


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Tåget kommer att gå ett par år, minst, avtal klart synd bara att man inte kan köra eltåg.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 855

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Samtidigt är ju vägen från Halmstad via HNJ den absolut närmaste så det uppväger ju dieselkörandet. Dessutom är det säkert bra för HNJ att ha genomgående godstrafik till en viktig exportindustri (Absolutflaskor). Man kan ju hoppas att Baneservice kommer på något sätt att utveckla trafiken med mera gods och nya kunder när man nu har hela trafiken på HNJ i sin hand.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 746

    Sv: Limmared & Sandtåget Var Voith Gravitaloken problematiska?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Har bara sett T43 och T44 i Halmstad den senaste tiden så det stämmer nog att tillförlitliga GM lok ersatt.
    Var Voith Gravitaloken problematiska?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Limmared & Sandtåget Var Voith Gravitaloken problematiska?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Var Voith Gravitaloken problematiska?
    Det verkar som dom är återlämnade allihopa.
    I Skandiahamnen går bara Vossloh G6 lok, en tre-fyra stycken.
    Har inte sett Gravitor i Göteborg på ett tag.

    M.V.H Anders.k.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Limmared & Sandtåget: operatör?

    Men är det Baneservice som kör sandtåget? Var det inte någon annan operatör som tog över? Eller har jag fått det om bakfoten?

    /Lars


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 232

    Sv: Limmared & Sandtåget: operatör?

    En OT fråga i övrigt:
    Är sprittåget från Åhus inställt helt och hållet,eller gör dom bara ett uppehåll i driften?/Ulf


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 855

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Boggielok med kardandrift har väl aldrig fungerat bra.... Och för stora linjelok har alltid dieselelektrisk kraftöverföring fungerat bäst. De stora amerikanska och sovjetiska tillverkarna med 10.000 tals bygda lok kan väl inte ha fel😁

    Vad gäller sprittågen är de nog borta för alltid då containrarna numera går från andra europeiska hamnar till USA på grund av problemen som var i Göteborg och båtarna inte längre kommer dit.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Boggielok med kardandrift har väl aldrig fungerat bra.... Och för stora linjelok har alltid dieselelektrisk kraftöverföring fungerat bäst. De stora amerikanska och sovjetiska tillverkarna med 10.000 tals bygda lok kan väl inte ha fel😁

    Vad gäller sprittågen är de nog borta för alltid då containrarna numera går från andra europeiska hamnar till USA på grund av problemen som var i Göteborg och båtarna inte längre kommer dit.
    Borde vart bäst att skicka direkt vi Karlshamn som verkar växa som hamn. Varför ska så mycket via Göteborg.
    Då det gäller sandtåget så är Baneservice norskt och de har väl tillgång till olika lok. de ska ju köra till Hylte och Smålandsstenar också så HNJ får mer trafik, kanske kan man hoppas på el när Y-et V- J - N är klart. Skulle kunna tänka att Halmstads hamn kommer att få mer till Båramo?? Desutom kanske snabbtåg till Värnamo kan få resanden till Västbo - Halmstad.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 746

    Sv: Limmared & Sandtåget Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Borde vart bäst att skicka direkt vi Karlshamn som verkar växa som hamn. Varför ska så mycket via Göteborg.
    Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Limmared & Sandtåget Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar.
    Inte än. Däremot klarar Karlshamn större djupgående än någon annan svensk hamn, och så har man ingen kronisk strejk i hamnen.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Limmared & Sandtåget Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar

    Går det så stora båtar på Östersjön? Jag har inte en aning därav frågan.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Limmared & Sandtåget Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar

    Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Går det så stora båtar på Östersjön? Jag har inte en aning därav frågan.
    15 meter är största djupgående för infart till Östersjön , då via Stora bält.
    Maersk och Mcs kör ju sina största containerfartyg in där till Gdansk men dom lättas inför passagen i just Göteborg.

    Mvh Anders k


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 856

    Sv: Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar - djupgående

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    15 meter är största djupgående för infart till Östersjön , då via Stora bält.
    Maersk och Mcs kör ju sina största containerfartyg in där till Gdansk men dom lättas inför passagen i just Göteborg.

    Mvh Anders k
    Jag fattar dig som att fartyg med större djupgående än 15 meter "lättas ... i Göteborg", men max djupgående där är väl 13,5 m (i Skandiahamnen)? Eller finns det någon kaj som klarar mer?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Karlshamn anlöps inte av transoceana containerbåtar - djupgående

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag fattar dig som att fartyg med större djupgående än 15 meter "lättas ... i Göteborg", men max djupgående där är väl 13,5 m (i Skandiahamnen)? Eller finns det någon kaj som klarar mer?
    Så är det ju
    Kan ha varit så don klara någon av Öresunds farleder 7 till 8 m djup , hittar inte den artikeln nu.
    Stora bält leden är en bra omväg.

    Faktum kvarstår dock att stora fartyg kommer in i Östersjön.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Borde vart bäst att skicka direkt vi Karlshamn som verkar växa som hamn. Varför ska så mycket via Göteborg.
    Då det gäller sandtåget så är Baneservice norskt och de har väl tillgång till olika lok. de ska ju köra till Hylte och Smålandsstenar också så HNJ får mer trafik, kanske kan man hoppas på el när Y-et V- J - N är klart. Skulle kunna tänka att Halmstads hamn kommer att få mer till Båramo?? Desutom kanske snabbtåg till Värnamo kan få resanden till Västbo - Halmstad.
    En uppgift. som lämnats i en tidigare tråd i ämnet här i Postvagnen, är att containrarna går med ett s.k. feederfartyg från Åhus hamn till Rotterdam, där de lastas om till större fartyg.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 478

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    En uppgift som lämnats i en tidigare tråd i ämnet här i Postvagnen, är att containrarna går med ett s.k. feederfartyg från Åhus hamn till Rotterdam, där de lastas om till större fartyg.
    Det samma har jag hört från en i sammanhanget trovärdig person. Det rederi som tidigare tog hand om godset i Göteborg har slutat trafikera Göteborgs hamn.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 855

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Jo så är det. Hamnarbetarförbundet har lyckats både att få bort trafik från Göteborgs hamn och få trafiken på järnväg dit nedlagd.....


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Limmared & Sandtåget

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jo så är det. Hamnarbetarförbundet har lyckats både att få bort trafik från Göteborgs hamn och få trafiken på järnväg dit nedlagd.....
    Eftersom de flesta bortfallen beror på lockout och personalminskning torde den huvudansvariga parten inte vara arbetstagarorganisationen...

    /TKO


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •