Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Artikel om höghastighetståg i Eu i Svenska Dagbladet 13/7

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Artikel om höghastighetståg i Eu i Svenska Dagbladet 13/7

Artikeln handlar om en utvärdering av höghastighetstågsatsningen i Europa, gjord av EU:s revisorer, och har rubriken "Höghastighetståg sågas jäms med banvallen".

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Artikel om höghastighetståg i Eu i Svenska Dagbladet 13/7

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När man diskuterar utbyggnad eller ombyggnad är en viktig aspekt att byggandet av nya banor oftast medför mindre störningar av trafiken och blir klara snabbare än ombyggnad/upprustning.
    Den pågående upprustningen av VSB är ett exempel på detta. Därtill kommer att en ny bana i ny sträckning ger betydligt mer redundans och mindre gemensamma störningar än ett fyrspår där störningar lättare påverkar alla spår.
    Frågan om 350 eller 280 km/h är däremot av mindre betydelse enligt min mening - det är viktigare att systemet blir störningssäkert.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bertil Lindblad Visa inlägg
    Artikeln handlar om en utvärdering av höghastighetstågsatsningen i Europa, gjord av EU:s revisorer, och har rubriken "Höghastighetståg sågas jäms med banvallen".
    Det nämns att man kollat hur fort tågen kör på nya banor, men det känns ju inte rätt.
    Skulle det vara fel, så gör väl alla biltillverkare fel som bygger bilar som kan gå över 200 km/h (antar jag, jag har aldrig provat min) och sätter in hastighetsmätare som slutar vid 240 km/h, när högsta hastigheten jag vet i Sverige är 120 km/h.

Fordonstillverkarna och de som köper är ju vettigare och köper inte ett tåg som går mycket snabbare än järnvägen klarar den dag man köper fordonet, och sen använder man det i många år.
    Sen vet jag inte om de jämfört absoluta toppen, eller räknar snitthastigheter för hela resan, (vilket förstås blir lägre), kanske rentav snitthastighet enligt tidtabell (vilket mycket sällan förutsätter att man kör med absolut högsta hastighet).

Utredningen har diskuterats tidigare i PV och var nog lite mer seriös än den sammanfattning som SvD gjort i artikeln. Den är kanske riktad för att Moderaterna skall kunna bromsa utvecklingen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det nämns att man kollat hur fort tågen kör på nya banor, men det känns ju inte rätt.
    Skulle det vara fel, så gör väl alla biltillverkare fel som bygger bilar som kan gå över 200 km/h (antar jag, jag har aldrig provat min) och sätter in hastighetsmätare som slutar vid 240 km/h, när högsta hastigheten jag vet i Sverige är 120 km/h.

Fordonstillverkarna och de som köper är ju vettigare och köper inte ett tåg som går mycket snabbare än järnvägen klarar den dag man köper fordonet, och sen använder man det i många år.
    Sen vet jag inte om de jämfört absoluta toppen, eller räknar snitthastigheter för hela resan, (vilket förstås blir lägre), kanske rentav snitthastighet enligt tidtabell (vilket mycket sällan förutsätter att man kör med absolut högsta hastighet).

Utredningen har diskuterats tidigare i PV och var nog lite mer seriös än den sammanfattning som SvD gjort i artikeln. Den är kanske riktad för att Moderaterna skall kunna bromsa utvecklingen.
    Att "bygga om" för att öka kapaciteten är väl samma som att bygga fler spår, och det är väl i praktiken samma som att bygga en ny järnväg parallellt med den befintliga ?
    Då är det väl bättre att bygga en ny järnväg, som dels inte går genom mindre tätorter där den gamla bana går, dels betjänar nya sträckor utan järnväg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

De har verkat räkna snitthastigheten (sträcka/restid) i förhållande till toppfart på banan, och fått ned till 45 %. Fast det står inte tydligt, utan man kan få intryck att man byggt för 300 km/h och fått 135 km/h i verklig toppfart.
    Lägre snittfart än max marschfart på höghastighetsbanan beror väl på marginaler, planerade passagerarstopp, gång på sträckor som inte är utbyggda eller har lägre fart, trängsel med andra långsammare tåg etc. Man sparar ju pengar på att inte bygga höghastighet helt överallt.

Tyskland anses ha sämre siffror på %-tal medelfart/toppfart eftersom man stannar oftare, inte byggt hela sträckor mellan storstäder och också kör regionalexpress etc. Frankrike och Spanien har väl bättre siffror pga mer separering gamla/nya banor. Spanien måste pga spårvidd helt separera gamla/nya banor och dra höghastighetsbanor ända in i centralstationerna.

Revisorerna nämner Berlin–München som har 300 km/h längs runt hälften, och den gamla raka stambanan för 200 km/h Berlin–Leipzig och vanlig järnväg i övrigt, och stopp på 5-6 ställen, ibland i säckstationen Leipzig. Restid cirka 4:30.
    Ungefär som att bygga för 320 km/h Järna-Nässjö och tro att man får medelfart på cirka 300 Stockholm-Malmö.

För övrigt har även svenska riksrevisionsverket gett sig in i järnvägstekniska beräkningar i samband med kritik mot järnvägssatsningar. Jag vet inte om revisorerna har den kompetensen.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-14 klockan 20:49:02.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •