Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rapport från SJ Nattåg 5

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Rapport från SJ Nattåg 5

Min odyssé med 5 runt Mälaren utföll till belåtenhet.

Inledde med BRA till Bromma och de levererade som brukligt våtvarm frotté innan landning. Brommas terminal byggs ut och byggs om så jag hittade knappt ut. Helt nytt bagageområde. Fullsatt inklusive fem världsvana ensamåkande barn och trist att inte järnvägen kan ta hand om denna kundgrupp. Lär ju vara ännu svårare nu med neddragen bemanning.

Middag med två kompisar på utmärkta Luzette Stockholm C (de hade 30% på maten vid webbokning) och därefter tåg 5 från spår 10. Totalavstängd utfart i söder och röda signaler. En bom över spåren. Ja, ni som varit där vet hur det ser ut. Ett par barnfamiljer och några till fick panik men jag hoppade in som tf stationsvärd (utan SJ-väst) och förklarade lugnt hur vi skulle åka. Mäktigt att starta resan mot Malmö genom att åka norrut och dessutom passera mina gamla hoods vid Bangatan i Huvudsta, Solna. Det är för övrigt bara roligt att kunna hjälpa till och jag är ofta volontär som stationsvärd. Frågorna från ovana resenärer är nästan alltid busenkla.

Vi blev stående nästan en timme innan Eskilstuna pga av en incident som Trafikverket beskrev det. Detta var natten mellan onsdag-torsdag (11-12juli) och klart att detta med incident gör mig nyfiken. Lär väl aldrig få veta. Förseningen kördes in under natten och det kändes. Innan Hässleholm rullade vi på tid. Bästa gunget var för övrigt mellan Eskilstuna och Flen och givetvis hade jag mobil med gps vid kudden. Nu har jag löst detta med knasigt placerade vägguttag i WL4 för jag köpte tre meter sladd på Kjell&Co Cst. Duschen fungerade och Kramer levererade frukost.

Förarbyte i Linköping med tanke på en längre runda och slopad rast i Nässjö. Dragkraft Rc6 1347 + 1388 och med andra ord rejält med hästkrafter för 9 vagnar.

Nu väntar jag nog på ordinarie trafik för jag är inte jättesugen på att kliva på i Flemingsberg. På väg norrut anländer tåget dit runt 05.30 så jag hoppas de kan lösa detta med att sova kvar till 07.00.

Med vänlig hälsning,

Ola (legitimerad tågmupp, flygmupp, hotellmupp och tidningsmupp)

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-16 klockan 11:56:35.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rapport från SJ Nattåg 5

Jag var på väg att ta en bild på kvällen när 5:an passerade Sundbyberg men fegade ur och tyvärr blir det väl ingen mer chans som det ser ut nu mellan Stockholm och Jakobsberg och sedan är väl Getingmidjan igång igen. Nästa sommar?

Man får väl gå tillbaka till S 701 och S 711 när vi sist hade reguljära nattåg förbi Sundbyberg på kvällen?

Mvh/Alex

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag var på väg att ta en bild på kvällen när 5:an passerade Sundbyberg men fegade ur och tyvärr blir det väl ingen mer chans som det ser ut nu mellan Stockholm och Jakobsberg och sedan är väl Getingmidjan igång igen. Nästa sommar?

Man får väl gå tillbaka till S 701 och S 711 när vi sist hade reguljära nattåg förbi Sundbyberg på kvällen?

Mvh/Alex
    Sträckan Västerås-Kolbäck-Eskilstuna-Flen var dessutom en underbar repris av 751/752 "Lapplandspilen". Jag hörde när vi rullade över Kvicksundsbron och tror du jag hade tid att sova särskilt mycket? Låg mest och njöt samt tittade stundtals ut genom fönstret från min WL4. Jag vet att jag är knasig och skäms inte alls.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att Du skall få frid i sinnet så kan jag informera dig om det inte var mer än en av de nuförtiden så vanliga incidenterna av "Obehöriga i spåret". Stopp begärt av polisen i Eskilstuna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    och därefter tåg 5 från spår 10. Totalavstängd utfart i söder och röda signaler. En bom över spåren. Ja, ni som varit där vet hur det ser ut. Ett par barnfamiljer och några till fick panik men jag hoppade in som tf stationsvärd (utan SJ-väst) och förklarade lugnt hur vi skulle åka. Mäktigt att starta resan mot Malmö genom att åka norrut och dessutom passera mina gamla hoods vid Bangatan i Huvudsta, Solna. Det är för övrigt bara roligt att kunna hjälpa till och jag är ofta volontär som stationsvärd. Frågorna från ovana resenärer är nästan alltid busenkla.
    Kul att läsa resereportaget!

Detta med busenkla frågor beror säkert på att en del verkligen har svårt att ta till sig information, men nog beror det på att de som informerar om mer övergripande grejer inte alltid lyckas så jättebra.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Kul att läsa resereportaget!

Detta med busenkla frågor beror säkert på att en del verkligen har svårt att ta till sig information, men nog beror det på att de som informerar om mer övergripande grejer inte alltid lyckas så jättebra.
    Eller så är det så att om man inte är bombsäker själv så frågar man gärna någon, i första hand någon officiell och i andra hand vem som helst som verkar vettig. Lite av att få bekräftat det man läst eller sett.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller så är det så att om man inte är bombsäker själv så frågar man gärna någon, i första hand någon officiell och i andra hand vem som helst som verkar vettig. Lite av att få bekräftat det man läst eller sett.
    Ja, absolut. Men detta beror väl delvis på att information vid något tillfälle tidigare varit felaktig, varpå även korrekt information inte uppfattas som helt pålitlig.

Lite samma sak som resenärer som frågar bussföraren vilken linje bussen kör, trots att det står på bussens framsida. Det beror ju givegvis på att de någon gång kommit fel eller varit på väg att komma fel på grund av felaktig skyltning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Håller med! Personligen går jag numera ALDRIG ombord på er ersättningsbuss utan att ha försäkrat mig hos chauffören om att bussen går dit den är skyltad eller sagd av gulvästar att gå.
    (Det räcker att ha blivit visad till fel buss en gång... )

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •