Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Cykel på tåg till Karlstad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Cykel på tåg till Karlstad

Mitt i all bedrövelsen som vi upplever idag så planerar jag för en traditionell cykeltur på Klarälvsbanan. Jag bor i Stockholm och det normala för mig är att hänga cykeln på bilen och köra iväg men av olika anledningar är det inte möjligt den här gången. Om vi tänker oss att jag ska ta mig kollektivt till Karlstad i mitten av september, finns det några alternativ med SJ, TÅGAB och/eller Värmlandstrafik som medger cykel på tåg?

Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Cykel på tåg till Karlstad

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Mitt i all bedrövelsen som vi upplever idag så planerar jag för en traditionell cykeltur på Klarälvsbanan. Jag bor i Stockholm och det normala för mig är att hänga cykeln på bilen och köra iväg men av olika anledningar är det inte möjligt den här gången. Om vi tänker oss att jag ska ta mig kollektivt till Karlstad i mitten av september, finns det några alternativ med SJ, TÅGAB och/eller Värmlandstrafik som medger cykel på tåg?

Mvh/Alex
    Siten happyride.se listar vad som är möjligt. Dock är sidan inte uppdaterad sedan 2016 men anger att Tågab medger cyklar i mån av utrymme och det kostar 60kr.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för tipset! Så här säger TÅGAB själv om saken:

Cykel på tåget!

Cykel på tåget tas med i mån av utrymme och kan ej förbokas.
    Max 4 cyklar per tåg.
    Lasta och lossa själv
    i vagn 13.
    Pris 60 kr, betalas ombord på tåget.

Går vagn 13 i alla tåg?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan inte svara för TÅGAB men Klarälvsbanan har jag cyklat och det är en mycket fin. Och trevlig cylelled som har en hel. Dell järnvägsanknytning. Tack vare att leden är byggd på en gammal smalspårsbana är den både kurvigare och backigare än banvallar normalt brukar vara

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, vi var ett gäng som cyklade den för några år sedan och nu är det dags igen. Trots allt en mycket behaglig cykling även om det är drygt 9 mil. För den som är minsta järnvägsintresserad så är det lätt att sätta igång fantasin hur det var för inte så länge sedan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passar inte Tågab sån tar Flixbus cyklar på bussen Stockholm - Karlstad. Värmlandstrafik tar cyklar på tåg men inte buss.

Värmlandstrafik regler
    Cykel på bussen
    Vi har tyvärr inte plats att ta med cyklar ombord på våra nya bussar. Vikbara cyklar kan tas med i mån av plats och ska placeras i bagageutrymmet i mån av plats.

Vi erbjuder också cykel till uthyrning.

Cykel på tåget
    Cykel får tas med i mån av plats. Kostnad är 20 kr och du kan betala med Swish. Ihopfälld cykel tar vi med utan kostnad. På TiB:s tåg är det dåligt med förvaringsutrymme. De tar max 2 cyklar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har noterat cykelhållare bak på många Flixbussar men aldrig sett att någon cykel transporterats.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Flixbus tar med standardcyklar upp till 25 kilo utan att man behöver göra några särskilda åtgärder. Kostar cirka 100 kronor per resa. Cykel skall förbokas.

Swebus Express, som ägs av Flixbus tar cyklar om den är hopfällbar och lastas i cykelväska eller om en är väl emballerad. Kostar 99 kronor per resa och skall förbokas. Högst tre cyklar på samma sträcka.

Nettbuss Express nämner inget om cykel på sin hemsida varför jag förutsätter att de inte tar med sådan.

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag har noterat cykelhållare bak på många Flixbussar men aldrig sett att någon cykel transporterats.
    Jag blev omkörd av en Flixbus med cyklar. Blev lite förvånad att de hade den tjänsten, men bra för cyklister såklart!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •