Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Rulltrappans evighetsväxel

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Rulltrappans evighetsväxel

    Trafikverket skriver på sitt inlägg nedan: - "En första analys visar på rostangrepp och förslitningsskador i rulltrappornas växlar, som därför måste bytas.
    Normalt förväntas dessa växlar och den slutna enhet som omger dem hålla hela rulltrappans livslängd."

    Vad är det för pryl och finns där någon bild på denna inneslutna växel?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Trafikverket skriver på sitt inlägg nedan: - "En första analys visar på rostangrepp och förslitningsskador i rulltrappornas växlar, som därför måste bytas.
    Normalt förväntas dessa växlar och den slutna enhet som omger dem hålla hela rulltrappans livslängd."

    Vad är det för pryl och finns där någon bild på denna inneslutna växel?
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ndelstationer/


  3. #3
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    702

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Trafikverket skriver på sitt inlägg nedan: - "En första analys visar på rostangrepp och förslitningsskador i rulltrappornas växlar, som därför måste bytas.
    Normalt förväntas dessa växlar och den slutna enhet som omger dem hålla hela rulltrappans livslängd."

    Vad är det för pryl och finns där någon bild på denna inneslutna växel?
    Det är väl någon slags växellåda.

    https://www.idg.se/2.1085/1.258215/r...--sa-funkar-de


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Det går inte att förstå hur inköpare kan godkänna en leverantör som inte har något skydd för en frikopplad rulltrappa. Man behöver inte vara nobelpristagare för att förstå att tyngdkraften gäller. Sedan hissar uppfanns har det funnits centrifugalkopplingar som bromsar hissen i fritt fall. På de extremt långa rulltrapporna i Prags tunnelbana finns denna beprövade anordning. Bråkdelen över den hastighet den ska ha bromsas den mjukt och skiftar den riktning bromsas den på samma sätt. Nej kära läsare, det går inte att förstå. Men vi Svenskar är ju duktigast i våra egna ögon och någon inköpare fick väl en klapp på axeln för att ha köpt billigast.

    Vänliga hälsningar Micke S


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 090

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Micke S Visa inlägg
    Det går inte att förstå hur inköpare kan godkänna en leverantör som inte har något skydd för en frikopplad rulltrappa. Man behöver inte vara nobelpristagare för att förstå att tyngdkraften gäller. Sedan hissar uppfanns har det funnits centrifugalkopplingar som bromsar hissen i fritt fall. På de extremt långa rulltrapporna i Prags tunnelbana finns denna beprövade anordning. Bråkdelen över den hastighet den ska ha bromsas den mjukt och skiftar den riktning bromsas den på samma sätt. Nej kära läsare, det går inte att förstå. Men vi Svenskar är ju duktigast i våra egna ögon och någon inköpare fick väl en klapp på axeln för att ha köpt billigast.

    Vänliga hälsningar Micke S
    Ingen har ju påstått att rulltrapporna skulle sakna broms, utan snarare att de har gått sönder på ett sådant sätt att kopplingen mellan den och trappan har försvunnit. Varför är inte känt än och det kan ju vara en idé att både veta det och om denna sorts konstruktion är unik för just de aktuella rulltrapporna innan man raljerar alltför mycket. Huruvida en av världens största leverantörer av rulltrappor och hissar, Otis, skulle rikta sig särskilt till svenskar som "ju är duktigast" framstår trots allt som rätt oklart. Sedan är det här med billigast något av en myt. Ibland är det så, men det är knappast så att det alltid är billigast som vinner upphandlingar eftersom det även kan ställas upp andra villkor som gör att det i slutändan är något som är dyrare räknat rakt av i kronor som vinner. Hur det är här har jag ingen aning om och något säger mig att du inte vet heller, utan bara skriver utifrån en förutfattad mening.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-13 klockan 18:51:30.

  6. #6
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ingen har ju påstått att rulltrapporna skulle sakna broms, utan snarare att de har gått sönder på ett sådant sätt att kopplingen mellan den och trappan har försvunnit. Varför är inte känt än och det kan ju vara en idé att både veta det och om denna sorts konstruktion är unik för just de aktuella rulltrapporna innan man raljerar alltför mycket. Huruvida en av världens största leverantörer av rulltrappor och hissar, Otis, skulle rikta sig särskilt till svenskar som "ju är duktigast" framstår trots allt som rätt oklart. Sedan är det här med billigast något av en myt. Ibland är det så, men det är knappast så att det alltid är billigast som vinner upphandlingar eftersom det även kan ställas upp andra villkor som gör att det i slutändan är något som är dyrare räknat rakt av i kronor som vinner. Hur det är här har jag ingen aning om och något säger mig att du inte vet heller, utan bara skriver utifrån en förutfattad mening.
    Av presskonferensen att döma så har rulltrapporna EN broms och den sitter inte på själva trappkedjan, därför har den satts ur funktion när växellådans koppling gick sönder. Alltså skulle jag vilja hävda att rulltrapporna saknar NÖDbroms.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 090

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Av presskonferensen att döma så har rulltrapporna EN broms och den sitter inte på själva trappkedjan, därför har den satts ur funktion när växellådans koppling gick sönder. Alltså skulle jag vilja hävda att rulltrapporna saknar NÖDbroms.
    Visst, men om så är fallet, så blir följdfrågan om detta avviker från det normala? Om inte så är det helt meningslöst att raljera. Att en trappa kan bromsa, såsom Micke S skriver, säger ju ingenting om huruvida den kan drabbas av ett motsvarande fel som den nu aktuella trappan.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Bra svarat av Ztenlund, men om du vet vad som har gått sönder eller rostat upp får du gärna precisera. Det kommer att skapa klarhet. Har du klart för dig ger jag mig utan problem. I Prags tunnelbana sitter flera av varandra oberoende bromssystem. Det är inte att raljera att påtala tekniska problem och det som händer är tyvärr sant. En vän till mig var med om en en liknande incident i Prag för tio år sedan. Den stanna och började rulla nedåt. Efter några sekunder med mjuk bromsning stod den still. Det är min förutfattade mening.

    Vänliga hälsningar, Micke S.


  9. #9
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Visst, men om så är fallet, så blir följdfrågan om detta avviker från det normala? Om inte så är det helt meningslöst att raljera. Att en trappa kan bromsa, såsom Micke S skriver, säger ju ingenting om huruvida den kan drabbas av ett motsvarande fel som den nu aktuella trappan.
    Du låter inte så tekniskt bevandrad... Det måste ju skilja extremt i säkerhetskraven på en rulltrappa som är 30 meter lång och en som är 5 meter. Det säger ju sig självt att en rulltrappa med väldigt stor längd och således höjd kan komma upp i mycket högre fart än en kort/låg om den skulle frirulla. Därför är det för mig ofattbart att man bara har en broms på en rulltrappa så lång/hög som i Sci.

    Senast redigerat av Robert den 2018-07-13 klockan 20:53:47.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 654

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Som vanligt är utredningen slutförd, kritiskt granskad och publicerad innan den ens börjat


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Av presskonferensen att döma så har rulltrapporna EN broms och den sitter inte på själva trappkedjan, därför har den satts ur funktion när växellådans koppling gick sönder. Alltså skulle jag vilja hävda att rulltrapporna saknar NÖDbroms.
    Det centrala är nog detta:
    "Snäckväxeln har fördelen att vara självlåsande, men ändå kräver standarden att motorn ska kunna bromsas med en broms, som aktiveras om nätspänningen faller ifrån."

    Frågan är om detta ska uppfattas som att bromsen ska vara helt oberoende av snäckväxeln, eller om det räcker att bromsen verkar via snäckväxeln. Svaret på den frågan är avgörande för om standarden är otillräcklig eller om de aktuella trapporna avvikit från standarden. I och med att det står att motorn ska bromsas uppfattar jag det som att standarden är otillräcklig, motorn skiljs med nödvändighet från trappan av just snäckväxeln.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-13 klockan 21:06:22.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 654

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Svaret på den frågan är avgörande för om standarden är otillräcklig eller om de aktuella trapporna avvikit från standarden. I och med att det står att motorn ska bromsas uppfattar jag det som att standarden är otillräcklig, motorn skiljs med nödvändighet från trappan av just snäckväxeln.
    Vad är det som säger att standarden är otillräcklig bara för att något nu har inträffat? Tillräcklig säkerhet är inte detsamma som total säkerhet.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad är det som säger att standarden är otillräcklig bara för att något nu har inträffat? Tillräcklig säkerhet är inte detsamma som total säkerhet.
    Ett vanligt säkerhetskrav är att ett ensamt fel inte ska kunna leda till livsfarliga situationer. Om standarden enbart kräver att motorn ska kunna bromsas leder fel på växellådan just till sådana fel.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 654

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ett vanligt säkerhetskrav är att ett ensamt fel inte ska kunna leda till livsfarliga situationer. Om standarden enbart kräver att motorn ska kunna bromsas leder fel på växellådan just till sådana fel.
    Utöver att det är meningslöst att spekulera utan att ha läst standarden, så vill jag påstå att de flesta tillämpningar av den här enkelfelsprincipen har vissa luckor. Det finns ofta antaganden som går ut på att mekaniska delar sitter ihop (ja även elektriska delar, särskilt på minussidan, förutsätts ofta sitta ihop) och vad gäller bromsar på spårfordon så utgår man som regel från att hjulen har kontakt med underlaget.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Utöver att det är meningslöst att spekulera utan att ha läst standarden, så vill jag påstå att de flesta tillämpningar av den här enkelfelsprincipen har vissa luckor. Det finns ofta antaganden som går ut på att mekaniska delar sitter ihop (ja även elektriska delar, särskilt på minussidan, förutsätts ofta sitta ihop) och vad gäller bromsar på spårfordon så utgår man som regel från att hjulen har kontakt med underlaget.
    Ja, att tyngdkraften fortsatt verkar är exempel på ett rimligt antagande.

    Däremot kan jag hålla med om att det finns en brist i att en vagn som kopplas av utan att tryckluften släpps och sedan spårar ur men blir stående på banvallen är ett scenario som jag bedömer som en möjlig framtida järnvägsolycka, men då är det inte fråga om ett enkelfel, det finns hela tre ingredienser:
    1. Självavkoppling
    2. Uteblivet tryckluftsfall
    3. Urspårning
    Dock finns det beroenden mellan dessa tre.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Trafikverket skriver på sitt inlägg nedan: - "En första analys visar på rostangrepp och förslitningsskador i rulltrappornas växlar, som därför måste bytas.
    Normalt förväntas dessa växlar och den slutna enhet som omger dem hålla hela rulltrappans livslängd."
    Gissar på att växlarna körts med fel sorts olja/fett eller helt utan, på tanke på snabb förslitningsskador och rost

    Senast redigerat av jjn den 2018-07-13 klockan 22:43:28.

  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    148

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Verkar vara mycket problem med SLs rulltrappor.


    Någon som minns denna..


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad är det som säger att standarden är otillräcklig bara för att något nu har inträffat? Tillräcklig säkerhet är inte detsamma som total säkerhet.
    Den där "standarden (för rulltrappor)" som alla talar om - var hittar jag den?

    undrar
    Thomas K Ohlsson


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 090

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Verkar vara mycket problem med SLs rulltrappor.


    Någon som minns denna..
    Ska man visa på problem med SL:s rulltrappor bör man kanske inte lägga in ett klipp på en rulltrappa i Helsingborg. Sedan kan man diskutera om en så kraftig överbelastning är ett rulltrappsproblem eller ett "supporter"-problem...


  20. #20
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    702

    Sv: Rulltrappans evighetsväxel

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Den där "standarden (för rulltrappor)" som alla talar om - var hittar jag den?

    undrar
    Thomas K Ohlsson
    Börja här (s 12-):

    Boverket BFS 2012:11


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •