Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Stopp Laxå-Töreboda

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stopp Laxå-Töreboda

Pga brand vid banvallen. Inte järnvägens dag idag...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stopp Laxå-Töreboda

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Branden utbröt i närheten av Finnerödja. Det hela har utvecklat sig till en stor skogsbrand, som lett till att även väg E20 stängts av (Källa Nerikes Allehanda). Utväxling av passagerare med buss är alltså inte möjlig, även om man mot förmodan skulle lyckas uppbåda tillräckligt antal bussar med förare.

Det som jag undrar lite över är att SJ låter sina regionaltåg stå stilla i Skövde respektive Laxå (?) och sedan ställa in senare tåg. SJ regional svarar ju numera för det mesta av den regionala trafiken Töreboda-Skövde-Göteborg. Man kunde vända tillbaka tågen mot utgångsstationerna och låta de resande som ville följa med tillbaka samt därefter kört senare avgångar på samma sätt.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Enligt Mariestads-Tidningen är tågtrafiken igång sedan 19.30. https://mariestadstidningen.se/skara...rsakar-stopp-i
    Trafikverket hävdar dock att det fortfarande är stopp förbi Finnerödja.

Senast redigerat av JEC den 2018-07-13 klockan 20:46:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Svt nyheter om de tre bränderna som stoppade tågen:

Finnerödja - trafik tidigast i morgon bitti.

Åsa - trafik vid 22-tiden kanske.

Köping - trafiken igång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Det som jag undrar lite över är att SJ låter sina regionaltåg stå stilla i Skövde respektive Laxå (?) och sedan ställa in senare tåg. SJ regional svarar ju numera för det mesta av den regionala trafiken Töreboda-Skövde-Göteborg. Man kunde vända tillbaka tågen mot utgångsstationerna och låta de resande som ville följa med tillbaka samt därefter kört senare avgångar på samma sätt.
    Två av dessa tåg (tåg 10174/75 samt 10198/99) har omletts via Kolbäck-Flen-Nässjö-Falköping för att därifrån gå vidare mot Göteborg. I andra riktningen känner jag inte till om något tåg har fått ledas om.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    Enligt Mariestads-Tidningen är tågtrafiken igång sedan 19.30. https://mariestadstidningen.se/skara...rsakar-stopp-i
    Trafikverket hävdar dock att det fortfarande är stopp förbi Finnerödja.
    MT har nog blandat samman järnvägstrafiken och trafiken på E20. Enligt NA släpps den senare nu genom, växelvis enkelriktad. Enligt David Larssons trafikinformationssida har sedan i förmiddags det inte gått några tåg Töreboda-Gårdsjö med undantag för två tåg, som jag antar var tjänstetåg med Kinnekulletågsfordon till och från service.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Två av dessa tåg (tåg 10174/75 samt 10198/99) har omletts via Kolbäck-Flen-Nässjö-Falköping för att därifrån gå vidare mot Göteborg. I andra riktningen känner jag inte till om något tåg har fått ledas om.
    Det var kanske det bästa när det gäller de tågen. Hur gjorde man med resande till stationerna från och med Köping till och med Laxå?

Däremot har jag sett mediareportage om ett tåg, som stått väldigt många timmar i Laxå. Jag har dessutom tolkat Trafikverkets information som ett tåg har stått i Skövde lika eller nästan lika länge.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-13 klockan 21:48:30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej

466 från Strömstad verkar aldrig nått fram till utgångspunkten och lär inte vid 23 tiden lämnat Uddevalla - är detta kopplat till denna brand?

MVH Per N

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har fått rapporter under kvällen från Jönköping att minst två X2:or har passerat förbi mellan Falköping och Jönköping. Oklart vilken riktning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    466 från Strömstad verkar aldrig nått fram till utgångspunkten och lär inte vid 23 tiden lämnat Uddevalla - är detta kopplat till denna brand?
    Inställt Uddevalla-Strömstad och åter. Beräknas avgå Uddevalla 23.55. Orsaken ska väl inte vara så svår att lista ut?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Hej

MVH Per N
    Kan vara den X55:a man ser ståendes i röken i svt-filmen HÄR. Vid lunchtid, stämmer med tåg 10463. Blev väl strömlöst där.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag har fått rapporter under kvällen från Jönköping att minst två X2:or har passerat förbi mellan Falköping och Jönköping. Oklart vilken riktning.
    För någon timme sedan passerade två X40-tåg med kort mellanrum västerut längs Vätterns södra strand.

Senast redigerat av Ted S den 2018-07-13 klockan 23:04:55.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Inte idag heller. Sitter på 30430 i Göteborg och personalen berättar att vi väntar på nytt tågnummer, för att omledas via Kil i stället för Borås.
    Jag begriper fortfarande inte varför man inte kan skapa ett tågnummer utan rimliga tider och sen lösa möten helt operativt.

Uppdaterat: Rullade iväg 9.52.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-07-14 klockan 08:53:45.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Inte idag heller. Sitter på 30430 i Göteborg och personalen berättar att vi väntar på nytt tågnummer, för att omledas via Kil i stället för Borås.
    Jag begriper fortfarande inte varför man inte kan skapa ett tågnummer utan rimliga tider och sen lösa möten helt operativt.

Uppdaterat: Rullade iväg 9.52.
    Ni passerade just Kristinehamn som 56544, nio minuter tidiga.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ankomst Laxå som 56544 13.28, 15 min tidiga.
    Avgång Laxå som 99490 13.29, 76 min sena.
    Mvh

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fortfarande stopp fastän räddningstjänsten säger att branden är under kontroll. SJ räknar tydligen med att stoppet skall vara hela lördagen. Alla SJ regional ersätts av buss söder om Hallsberg.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Fortfarande stopp fastän räddningstjänsten säger att branden är under kontroll. SJ räknar tydligen med att stoppet skall vara hela lördagen. Alla SJ regional ersätts av buss söder om Hallsberg.
    Att branden är under kontroll behöver ju inte innebära att det skulle vara släckt utmed banvallen. Det innebär "bara" att risken för spridning bedöms som obefintlig.

Därtill lär det ju vara så att kontaktledningen har bränts av och när elden är släckt är det dags för Trafikverket att ge sig ut och hänga upp en ny sådan. Så trafikstopp hela lördagen låter rimligt under omständigheterna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är i alla fall ett tåg från Skandiahamnen på väg mot det branddrabbade avsnittet, 1198 minuter försenat till Gårdsjö. Det har stått i Floby i elva timmar och sedan några timmar i Falköping.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-14 klockan 18:04:38.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt Rapport är järnvägen öppnad och Trafikverket håller med, bara förseningar återstår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Det var kanske det bästa när det gäller de tågen. Hur gjorde man med resande till stationerna från och med Köping till och med Laxå?

Däremot har jag sett mediareportage om ett tåg, som stått väldigt många timmar i Laxå. Jag har dessutom tolkat Trafikverkets information som ett tåg har stått i Skövde lika eller nästan lika länge.
    Vet inte hur regionaltågen har kört idag, men 10182/10183 blev det första förbi brandplatsen ikväll. Fa=Finnerödja
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Fa&nr=10183

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •