Pga brand vid banvallen. Inte järnvägens dag idag...
Pga brand vid banvallen. Inte järnvägens dag idag...
Branden utbröt i närheten av Finnerödja. Det hela har utvecklat sig till en stor skogsbrand, som lett till att även väg E20 stängts av (Källa Nerikes Allehanda). Utväxling av passagerare med buss är alltså inte möjlig, även om man mot förmodan skulle lyckas uppbåda tillräckligt antal bussar med förare.
Det som jag undrar lite över är att SJ låter sina regionaltåg stå stilla i Skövde respektive Laxå (?) och sedan ställa in senare tåg. SJ regional svarar ju numera för det mesta av den regionala trafiken Töreboda-Skövde-Göteborg. Man kunde vända tillbaka tågen mot utgångsstationerna och låta de resande som ville följa med tillbaka samt därefter kört senare avgångar på samma sätt.
Enligt Mariestads-Tidningen är tågtrafiken igång sedan 19.30. https://mariestadstidningen.se/skara...rsakar-stopp-i
Trafikverket hävdar dock att det fortfarande är stopp förbi Finnerödja.
Senast redigerat av JEC den 2018-07-13 klockan 20:46:14.
Svt nyheter om de tre bränderna som stoppade tågen:
Finnerödja - trafik tidigast i morgon bitti.
Åsa - trafik vid 22-tiden kanske.
Köping - trafiken igång.
Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se
MT har nog blandat samman järnvägstrafiken och trafiken på E20. Enligt NA släpps den senare nu genom, växelvis enkelriktad. Enligt David Larssons trafikinformationssida har sedan i förmiddags det inte gått några tåg Töreboda-Gårdsjö med undantag för två tåg, som jag antar var tjänstetåg med Kinnekulletågsfordon till och från service.
Det var kanske det bästa när det gäller de tågen. Hur gjorde man med resande till stationerna från och med Köping till och med Laxå?
Däremot har jag sett mediareportage om ett tåg, som stått väldigt många timmar i Laxå. Jag har dessutom tolkat Trafikverkets information som ett tåg har stått i Skövde lika eller nästan lika länge.
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-13 klockan 21:48:30.
Hej
466 från Strömstad verkar aldrig nått fram till utgångspunkten och lär inte vid 23 tiden lämnat Uddevalla - är detta kopplat till denna brand?
MVH Per N
Jag har fått rapporter under kvällen från Jönköping att minst två X2:or har passerat förbi mellan Falköping och Jönköping. Oklart vilken riktning.
Kan vara den X55:a man ser ståendes i röken i svt-filmen HÄR. Vid lunchtid, stämmer med tåg 10463. Blev väl strömlöst där.
Inte idag heller. Sitter på 30430 i Göteborg och personalen berättar att vi väntar på nytt tågnummer, för att omledas via Kil i stället för Borås.
Jag begriper fortfarande inte varför man inte kan skapa ett tågnummer utan rimliga tider och sen lösa möten helt operativt.
Uppdaterat: Rullade iväg 9.52.
Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-07-14 klockan 08:53:45.
Ankomst Laxå som 56544 13.28, 15 min tidiga.
Avgång Laxå som 99490 13.29, 76 min sena.
Mvh
Att branden är under kontroll behöver ju inte innebära att det skulle vara släckt utmed banvallen. Det innebär "bara" att risken för spridning bedöms som obefintlig.
Därtill lär det ju vara så att kontaktledningen har bränts av och när elden är släckt är det dags för Trafikverket att ge sig ut och hänga upp en ny sådan. Så trafikstopp hela lördagen låter rimligt under omständigheterna.
Nu är i alla fall ett tåg från Skandiahamnen på väg mot det branddrabbade avsnittet, 1198 minuter försenat till Gårdsjö. Det har stått i Floby i elva timmar och sedan några timmar i Falköping.
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-14 klockan 18:04:38.
Enligt Rapport är järnvägen öppnad och Trafikverket håller med, bara förseningar återstår.
Vet inte hur regionaltågen har kört idag, men 10182/10183 blev det första förbi brandplatsen ikväll. Fa=Finnerödja
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Fa&nr=10183