Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En petitess om försök boka tåg 2 sept

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En petitess om försök boka tåg 2 sept

Jag har i säkert två månader försökt boka 12.20 eller 13.20 från Stockholm mot Malmö den 2 sept men banarbetsplaneringen blir aldrig klar. 14.20 och senare har gått att boka hela tiden. Jag undrar vad det är för svårt arbete?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En petitess om försök boka tåg 2 sept

Du får nog helt enkelt ge dig till tåls lite till, så god är inte framförhållningen...

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Du får nog helt enkelt ge dig till tåls lite till, så god är inte framförhållningen...
    Handlar nog inte enbart om att ge sig till tåls, man kan ju vilja komma åt billiga biljetter som blir dyrare med tiden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Handlar nog inte enbart om att ge sig till tåls, man kan ju vilja komma åt billiga biljetter som blir dyrare med tiden.
    Fast det säljs ju inga biljetter, vilket ju gör att bokningsläget är noll, så då bör inte biljetterna bli dyrare om det är själva "huvudtåget" som är spärrat.

Jag tittade själv något senare i september mot Göteborg och det vara samma visa där. I princip ingenting var bokningsbart. Problemet är att det är oklart när saker behagar bli bokningsbara, liksom att man kanske har annat som man behöver boka som hänger samman med tågresan. Fast det finns förstås andra transportlösningar som erbjuder bokning när man efterfrågar sådan eller som inte kräver bokning alls...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Fast det säljs ju inga biljetter, vilket ju gör att bokningsläget är noll, så då bör inte biljetterna bli dyrare om det är själva "huvudtåget" som är spärrat.
    Jag anade att den invändningen skulle komma. I och med att min inte vet när spärren släpper så vet man inte heller när biljetterna är som billigast. Dessutom kan det ju handla om att göra en anslutningsresa till SJ-tåg vidare norrut, då kommer delen norr om Stockholm att hinna bli dyrare under väntan, alternativt får man ta risken och merkostnaden för att boka resan i två delar. Jag har sagt det förut: Förväntar man sig att kunden ska vara ute i god tid måste man själv också kunna vara det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag anade att den invändningen skulle komma. I och med att min inte vet när spärren släpper så vet man inte heller när biljetterna är som billigast. Dessutom kan det ju handla om att göra en anslutningsresa till SJ-tåg vidare norrut, då kommer delen norr om Stockholm att hinna bli dyrare under väntan, alternativt får man ta risken och merkostnaden för att boka resan i två delar. Jag har sagt det förut: Förväntar man sig att kunden ska vara ute i god tid måste man själv också kunna vara det.
    Instämmer. Dessutom baseras väl det rörliga priset inte bara på antal sålda biljetter, utan även antal dagar till resdatum, och de rullar ju på oavsett om tåget är öppet för försäljning eller inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Eftersom jag kollar typ varje dag ska det bli intressant att se vad priserna börjar på. Jag ger mig på att det blir rätt högt.

Senast redigerat av Anders den 2018-07-13 klockan 16:26:33.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu nästan en månad senare ger jag upp! Tar flyget för 598 och sparar flera timmar. Men trist eftersom jag gärna åker tåg och vill va snäll mot miljön. Har ändå gett SJ/Trafikverket ca 3 månader på att släppa biljetter :(

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: En petitess om försök boka tåg 2 sept - Nu går det att boka

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Nu nästan en månad senare ger jag upp! Tar flyget för 598 och sparar flera timmar. Men trist eftersom jag gärna åker tåg och vill va snäll mot miljön. Har ändå gett SJ/Trafikverket ca 3 månader på att släppa biljetter :(
    Jag ser att nu finns bägge tågen bokningsbara, 355 kr i 2 klass och 427 kr i 1 klass.
    Det känns som att flera saker släppts nu, jag kunde nu äntligen boka en resa helgen efter till Göteborg. Det kanske är så att nu har det sista frågetecknet lösts och då kan man släppa alla X2-tåg.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-08-09 klockan 16:31:07. Anledning: Förtydligat rubriken

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag ser att nu finns bägge tågen bokningsbara, 355 kr i 2 klass och 427 kr i 1 klass.
    Det känns som att flera saker släppts nu, jag kunde nu äntligen boka en resa helgen efter till Göteborg. Det kanske är så att nu har det sista frågetecknet lösts och då kan man släppa alla X2-tåg.
    Ska åka från Stockholm till Hässleholm 21/9, men det går inte att boka mellan 17/9-10/10. Så där var det inte släppt någonting. Men Snälltåget kan man boka, det är märkligt. Ja, det är inte min förlust, det blir SJs. Jag bokar Snälltåget istället, förmodligen blir det billigare ändån.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Ska åka från Stockholm till Hässleholm 21/9, men det går inte att boka mellan 17/9-10/10. Så där var det inte släppt någonting. Men Snälltåget kan man boka, det är märkligt. Ja, det är inte min förlust, det blir SJs. Jag bokar Snälltåget istället, förmodligen blir det billigare ändån.
    SJ öppnar ju säkert tågen i datumordning, dvs just nu ligger de i första halvan av september (den 9:e har ju släppts), så om någon vecka kanske du skulle kunnat boka platser för resa 21/9.
    Eftersom bokningen inte öppnats så är det ju inte slutsålt, och om du kollar regelbundet kan du säkert få platser och bra pris, för att du hade blivit nästan först att boka i tåget.
    Men, visst kan du välja andra alternativ.
    Snälltåget har ju lite enklare omlopp, och färre tåg att hantera så därför har de väl redan blivit klara (alternativt har de öppnat bokningen fast tider och sånt inte är fastställt, utan de chansar).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: En petitess om försök boka tåg 2 sept - Nu går det att boka även 21 sept

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    SJ öppnar ju säkert tågen i datumordning, dvs just nu ligger de i första halvan av september (den 9:e har ju släppts), så om någon vecka kanske du skulle kunnat boka platser för resa 21/9.
    Eftersom bokningen inte öppnats så är det ju inte slutsålt, och om du kollar regelbundet kan du säkert få platser och bra pris, för att du hade blivit nästan först att boka i tåget.
    Men, visst kan du välja andra alternativ.
    Snälltåget har ju lite enklare omlopp, och färre tåg att hantera så därför har de väl redan blivit klara (alternativt har de öppnat bokningen fast tider och sånt inte är fastställt, utan de chansar).
    Jag kollade nu och nu är det öppet åtminstone 21-24/9, och 10/10 (jag har inte orkat kolla fler datum).
    Så, min tidigare gissning att SJ måste få ihop alla tåg i ett omlopp innan man kan öppna väldigt många på en gång verkar stämma.

En petitess om försök boka tåg 2 sept

Jag kollade nu och nu är det öppet åtminstone 21-24/9, och 10/10 (jag har inte orkat kolla fler datum).
    Så, min tidigare gissning att SJ måste få ihop alla tåg i ett omlopp innan man kan öppna väldigt många på en gång verkar stämma.
    Jo, jag såg också det. Men som jag förutspådde så blir det dyrare om man ska åka X2000 mot Snälltåget. Men Snälltåget är redan bokat.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-08-16 klockan 08:26:43.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •