Detta på grund av trasiga rulltrappor.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6998128
Detta på grund av trasiga rulltrappor.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6998128
Tro det eller ej. Det blir en intressant Fredag den 13:e.
Källa: UNT, SVT m fl.
Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv
Dessa pendeltågsstationer stängs idag. Hur det blir i helgen meddelas senare idag. Se även länkar! OBS jag vet inte vilka sidor som ev är prenumerationssidor, därav flera länkar.
https://www.svd.se/tagstationer-i-stockholm-avstangda
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rismote-i-natt
https://www.expressen.se/nyheter/sak...enplan-stangs/
Reste från Sundbyberg nu på morgonen och hade missat att avstängningen Stockholm City-Jakobsberg började redan idag. Trodde det var natt mot lördag som gällde vilket kändes logiskt. Hur som helst tunnelbanan funkade finfint och rullade in precis när jag kom ner på perrongen. Det var inte så mycket folk som reste nu på morgonen och gott om sittplats. Noterade att det var en störning vid City och Odenplan men trodde att den var tillfällig. När vi närmade oss T-Centralen meddelade föraren att avstängningen berodde på rulltrapporna och sa kort och gott att de som skulle vidare med pendeltåg fick klara sig så gott det kunde till Stockholm Södra plus ett lycka till.
Stockholms Södra måste bli ett riktigt draghål nu när det är det enda sättet att ta sig till stan med pendeltåg + att alla fjärrtågsresenärer, turister m.m. måste ta sig dit på något sätt bara de inte väljer pendeltåg.
Mvh/Alex
I går kväll stod det på några tåg mot Västerås att "Inställt. info senare. Kontakta din operatör". Jag funderade över om de hade tjuvstartat arbetet.
En sak jag funderar över är är om det möjligt att "nödöppna" sträckan Stockholm C - Stockholm S och köra ett pendlande tåg på enkelspår, fast det är nog mest teoretiskt om det tar längre tid att öppna spåret än det tar att reparera rulltrapporna.
En konspirationsteori jag hade var att det var "fancy bear" eller liknande som låg bakom eftersom det talats om skenande rulltrappor, å andra sidan skriver SL "Kontrollen visade att flera rulltrappor var i så dåligt skick att de bedömdes utgöra en risk för resenärernas säkerhet". Alltså mekaniskt fel.
En detalj till är att arbeten på gröna tunnelbanelinjen (Slussen - Medborgarplatsen -- Farsta Strand) kommer att krånglas till på måndag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rismote-i-natt
Bakgrunden till stängningen är en incident i måndags då en av rulltrapporna på stationen Stockholm City började skena åt fel håll. Den olyckan ledde till den fördjupade kontrollen under torsdagen som i sin tur ledde till beslutet att stänga stationerna.
https://www.expressen.se/nyheter/rul...rgonrusningen/
Larmet gick till SL vid 08.45 på måndagsmorgonen. En av rulltrapporna upp från plattformen på pendeltågsstationen Stockholm City bytte plötsligt riktning och började rusa tills någon lyckades trycka på nödstoppet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...stockholm-city
Vid kontrollen i torsdags gjordes fördjupade kontroller av rulltrapporna, och man upptäckte då felaktigheter i form av spån och flisor av metall i den havererade rulltrappan. Man upptäckte även andra fel, både konstruktionsfel och materialfel. ... Under dagen kommer företaget Otis, som är ansvariga för rulltrapporna, att demontera flera rulltrappors motorer för att se om det finns metallspån på fler ställen.
Senast redigerat av pml den 2018-07-13 klockan 07:14:55.
OTIS är leverantör av rulltrapporna. Vad man kan läsa från tidningar och TV så verkar det inte troligt att man löser detta på en dag. Tråkigt eftersom jag nyttjat både Stockholm City och Odenplan mycket under vintern och tycker att allt fungerat jättebra. En gång för några veckor sedan stod rulltrappan stilla på Stockholm City, norra utgången mot Vasagatan och då blev det lite pustigt men det gick fortare att gå än att åka hiss.
Senast redigerat av Alex den 2018-07-13 klockan 07:24:44.
Stockholm City och Stockholm Odenplan avstängda: SL kallar till presskonferens
Klockan 11.00 om ni inte har annat för er.
Med tanke på vilka problem man haft med rulltrapporna på aktuella stationer kan man fråga sig vem som fick en liten kickback för att OSIS, förlåt OTIS, fick jobbet?
Du måste gilla honom! Det finns väl ingen politiker som här i sådan omfattning har omtalats och fått sina utspel förmedlade av dig? För egen del är jag mer svalt inställd till politiska utspel där uppmärksamhet är viktigare än sakdetaljerna. Eftersom jag vet att det är en del av det politiska spelet.
Stationerna har varit öppna i ganska precis på dagen ett år. Ändå har man mötts flera gånger redan av avstängda rulltrappor på Stockholm City och så nu detta. Vad är det för lågbudget-agerande som SL valt när det gäller upphandlingen av rulltrapporna? I såna här fall MÅSTE man KOSTA PÅ och ta det bästa och mest stabila alternativet, inte det som är billigast. Köper man billigt, ja då får man skräp. Räknar kallt med att den som är ansvarig för upphandlingen av rulltrapporna inte har något jobb att gå till på måndag och att leverantören byts ut omedelbart! Så svårt kan det inte vara. Jag betalar inte hutlösa ockerpriset 860 kronor i månaden för att åka med lågbudgetrulltrappor som går sönder efter knappt ett år i tjänst.
Senast redigerat av Matte den 2018-07-13 klockan 08:08:15.
Det är det nog många som får, inklusive de som ska åka med de där tågen du kör (fast du kanske har semester just nu) och som hänvisats till att ta pendeltåget till Stockholm S eller Flemingsberg. Vi pratar inte om flera decennier gamla rulltrappor som byggts enligt äldre säkerhetsstandard och som därmed saknar vissa sådana funktioner, som de i tunnelbanan när dessa stängdes av.
Rent principiellt kan man möjligen undra om man inte borde ha installerat olika modeller från olika leverantörer på respektive station för att minska risken för en dylik totalförlamning. De här kunde ju lika gärna ha hänt en vintervardag dessutom.
Ja, där är väl ganska uppgrävt just nu. (Jag skrev inget alls om sannolikhet, enbart ett förtydligande till Falken).
Däremot hade det kanske varit mer görbart att köra en pendel Solna - Stockholm C? Jag är dåligt insatt på hur det ser ut med vändmöjligheter i Solna, men på Stockholm C borde det väl finnas kapacitet. Å andra sidan räcker det kanske med buss till tunnelbanan i Solna; det är ju semestertider.
Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-07-13 klockan 08:28:20.