Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Katedralliknande tunnelbanestationer

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Katedralliknande tunnelbanestationer

Moskva och St Petersburgs tunnelbanestationer är kända för att ha rikligt med konst med mycket guld. Samt utsirade golv/väggar och ljuskronor.
    Finns det fler tunnelbanor i världen som är lika utsmyckade?

Ett kontrast till det torde nog vara New York som är bland det snuskigaste jag har sätt. Finns det fler tunnelbanor som är av samma karaktär?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Katedralliknande tunnelbanestationer

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Moskva och St Petersburgs tunnelbanestationer är kända för att ha rikligt med konst med mycket guld. Samt utsirade golv/väggar och ljuskronor.
    Finns det fler tunnelbanor i världen som är lika utsmyckade?
    Pyongyang.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Pyongyang.
    Och kanske Kiev och Minsk från gamla Sovjet byggdes med eleganta stationer. I USA kan väl nämnas Eashington DC och Los Angeles som bilivit åtminstone delvis påkostade och av den anledningen blev de kallade för metro och inte subway som annars är den vanliga beteckningen för tunnelbana i USA. Men Stockholm med sin på många stationer påkostade konstutsmyckning står sig mycket bra och jag ser ofta turistgrupper som går runt och fotograferar på stationer. Ofta verkar det vara kineser och japaner som är intresserade. Nästan alla T-stationer i Stockholm har f.ö åtminstone någon konstnärlig utsmyckning.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och kanske Kiev och Minsk från gamla Sovjet byggdes med eleganta stationer. I USA kan väl nämnas Eashington DC och Los Angeles som bilivit åtminstone delvis påkostade och av den anledningen blev de kallade för metro och inte subway som annars är den vanliga beteckningen för tunnelbana i USA. Men Stockholm med sin på många stationer påkostade konstutsmyckning står sig mycket bra och jag ser ofta turistgrupper som går runt och fotograferar på stationer. Ofta verkar det vara kineser och japaner som är intresserade. Nästan alla T-stationer i Stockholm har f.ö åtminstone någon konstnärlig utsmyckning.
    Det är väl Odenplan, Farsta strand och flertalet utomhusstationer som saknar utsmyckning.
    Annars tycker jag mest att det är blå linjen som har någon utsmyckning som kan jämföras med Moskvas tunnelbana (som jag dock bara sett på bild).

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är väl Odenplan, Farsta strand och flertalet utomhusstationer som saknar utsmyckning.
    Annars tycker jag mest att det är blå linjen som har någon utsmyckning som kan jämföras med Moskvas tunnelbana (som jag dock bara sett på bild).
    Definitionsfråga, T-Odenplan har ingen fast konst, men däremot montern där olika kreationer visas. Stockholm Odenplan, dvs pendeltågsstationen, har däremot fast konst. Farsta strand är inte konstlös, se länken nedan.

http://slkonst.se/konstverk/

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Farsta strand har konstnärlig utsmyckning, enligt ”Stockholm-under 100stationer” : Golv och väggmosaik av Fredrik Jakobsson 1993 . Farstas historia av Kristina Anshelm , 1997. Och även flertalet utomhusstationer har åtminstone något konstverk, bara några enstaka få stationer är helt utan. Det finns en egen bok om konsten i T-banan och även ”Stockholm under” ger vägvisningar om vad som finns på stationerna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Montreal tror jag ofta kommer upp som arkitektoniskt påkostat tunnelbanesystem på div amerikanska fotografers bilder. Mer Stockholm än Moskva dock.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Farsta strand har konstnärlig utsmyckning, enligt ”Stockholm-under 100stationer” : Golv och väggmosaik av Fredrik Jakobsson 1993 . Farstas historia av Kristina Anshelm , 1997. Och även flertalet utomhusstationer har åtminstone något konstverk, bara några enstaka få stationer är helt utan. Det finns en egen bok om konsten i T-banan och även ”Stockholm under” ger vägvisningar om vad som finns på stationerna.
    Jodå, jag har läst den. Men det jag har sett är mest någon tavla och nån skulptur av något slag, ingenting man märker vid första ögonkastet.
    I Kista har jag inte sett nånting alls.

I vilket fall som helst så är det inte som i Moskva.
    Vid utbyggnad, får nya tunnelbanestationer också guldmonument och ljuskronor?

Senast redigerat av Per No den 2018-07-13 klockan 08:29:25.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jodå, jag har läst den. Men det jag har sett är mest någon tavla och nån skulptur av något slag, ingenting man märker vid första ögonkastet.
    I Kista har jag inte sett nånting alls.[...]
    Som sagt så är det bara att se efter på länken jag gav tidigare.
    http://slkonst.se/konstverk/kista/

Observera också att sidan har en separat avdelning för den konst som byts ut och inte är fast.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I vilket fall som helst så är det inte som i Moskva.
    Vid utbyggnad, får nya tunnelbanestationer också guldmonument och ljuskronor?
    I Moskva finns några skrytstationer med sådan utsmyckning, i övrigt är det tämligen torftigt. I Stockholm finns konst i större eller mindre omfattning vid de flesta stationer.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Namn:  2018-28.jpg
Visningar: 406
Storlek:  304,9 KB

Kungsan, en av mina favoriter

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Berlins U3 har også flere stasjoner med utsøkt arkitektur.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik W. Johansson Visa inlägg
    Berlins U3 har også flere stasjoner med utsøkt arkitektur.

]
    Ja just U-3 är mycket påkostad . Det har sin historia eftersom den byggdes av de självständiga samhällena Wilhemsdorf och Berlin men anslöts till Berlin vanliga U-bahnsystem. Det här var samhällen med mycket god ekonomi , lite som Djursholm och Danderyd om vi jämför så dom kunde kosta på. Men även många andra stationer på U-bahn är smakfullt inredda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tokyo Station är trevlig: http://jpninfo.com/43142

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •