Sveriges Radio skriver om att en pendeltågchaffis kört mot rött och det fick till följd att hela tåget tvingades evakueras. Undrar om SL är nöjt med att ha sålt uppdraget till MTR...
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6997760
Sveriges Radio skriver om att en pendeltågchaffis kört mot rött och det fick till följd att hela tåget tvingades evakueras. Undrar om SL är nöjt med att ha sålt uppdraget till MTR...
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6997760
Det har ju bara hänt en gång :)
Skämt åsido, vilket är den officiella benämningen på rödljuskörning och vad blir påföljderna?
För övrigt är det väl samma förare bakom spakarna som det var på Citypendeln/Stockholmstågs tid, så att det är MTR spelar väl inte så stor roll?
Senast redigerat av Per No den 2018-07-12 klockan 12:52:04.
Var står det att det var ett SL-tåg?
....
Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-07-12 klockan 13:20:09.
Unt.se artikel med bild. Läsbar här just nu i varje fall.
Man skulle vilja veta lite mer, var det första signalen efter avgång Uppsala?
Skärpt uppmärksamhet krävs väl då innan ATC har fått "markkontakt".
Hrm, så du menar att när Stockholmståg körde hände aldrig några OSPA? Inte särskilt seriös kommentar skulle jag säga.....
OSPA av olika kategorier inträffar då och då av olika JF och på olika platser, tyvärr lite av vardagen på järnvägen, att hänga ut en enskild händelse på detta vis ger inte en rättvis bild.
Förra veckan var det 3st som jag vet om, för två veckor sedan var det 4st.
Peter Alsén
diversearbetere inom Järnvägen
Vad händer/hände med lokföraren, rent formellt ... ? A-förhör ...? (Så hette det "förr i tiden").
Beror nog lite på vilken operatör det handlar om.
Min arbetsgivare "tar ur tjänst", därefter får man skriva rapport (många sidor), sen efter bedömningar av närmsta chef och företagsläkare (eller motsvarande) får man åter tillstånd att köra. Händelsen utreds av någon av företagets utredare. Beroende på vad utredningen kommer fram till, så kan det bli aktuellt med olika åtgärder, såsom ytterligare uppföljning, kompletterande utbildning mm.
Vid TUT (tagen ur tjänst) görs inga avdrag såsom karensdag eller liknande, som vid sjukskrivning.