Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

  1. #1

    Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    I dagens Helsingborgs Dagblad berättas det i en insändare om hur en resenär fick hjälp av en tågvärd ombord, trots att resenären saknade giltigt färdbevis. Det hindrar inte en medresenär från att skriva en insändare där Skånetrafiken får skit för... ja, det vanliga.



    Jag förstår att insändarskribenten inte satte ut sitt fulla namn, för det hade inte jag heller velat. Fast kanske av andra orsaker.

    Nåja, man får väl vara glad över att det inte var SJ som fick skit den här gången för saker som ligger utanför deras kontroll.


    / Kiwi


  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Man får vara redigt bitter för att sätta sig ner och skriva en sån insändare!


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    I dagens Helsingborgs Dagblad berättas det i en insändare om hur en resenär fick hjälp av en tågvärd ombord, trots att resenären saknade giltigt färdbevis. Det hindrar inte en medresenär från att skriva en insändare där Skånetrafiken får skit för... ja, det vanliga.



    Jag förstår att insändarskribenten inte satte ut sitt fulla namn, för det hade inte jag heller velat. Fast kanske av andra orsaker.

    Nåja, man får väl vara glad över att det inte var SJ som fick skit den här gången för saker som ligger utanför deras kontroll.


    / Kiwi
    Lite svårt att se att det är förenligt med upphovsrätten att citera en hel artikel, även om det sker genom "avfotografering"...

    funderar
    Thomas K Ohlsson


  4. #4

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Sedan verkar inte passageraren fått hjälp av tågvärden, utan av en medresenär, vilket tågvärden verkade tycka var ett sätt att gå runt reglerna, medan jag tycker att om biljetten är betald så är den betald även om det var en aning sent och av fel resenär.
    Det är ett sätt att »gå runt reglerna«. Reglerna säger att vid saknat färdbevis så ska kontrollavgift utfärdas.

    Det har hänt att folk som glömt(?) att aktivera sin mobilbiljett i tid (dvs före avgång) har fått kontrollavgift. För så lyder också reglerna.

    Däremot går det ju alltid att överklaga – och det händer att folk slipper kontrollavgiften.


    / Kiwi


  5. #5

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Lite svårt att se att det är förenligt med upphovsrätten att citera en hel artikel, även om det sker genom "avfotografering"...
    Jag har fått okej från HD att citera insändare, även i sin helhet.


    / Kiwi


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    223

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Jag måste säga att jag har svårt att förstå kopplingen mellan berättelsen i den första delen av insändaren till klagan i det sista stycket. Har HD klippt i inskickad text?

    Nog för att Skånetrafiken har sina problem och ibland är "duktiga" att skylla i från sig, men det har ju inget med detta att göra.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 850

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Och jag kan ju inte förstå varför man inte kan sälja biljetter ombord? Att man inte vill hantera kontanter är en sak men det finns ju fungerande system både med kort och Swish och sätter man bara rejält mycket högre priser än på förköpta biljetter blir det inte så ofta men skulle ju löst en sådan sak som beskrivs i tidningsartikeln!


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Man får vara redigt bitter för att sätta sig ner och skriva en sån insändare!
    Men alltså , det var ju ett försenat Öresundståg som orsakade att han missade SJ-tåget. Förutsatt att det är en resplusbiljett så åligger det ju försenande operatör att ordna med vidare transport. Vilket ju kunde vara nästa SJ-tåg två timmar senare.... eller just det Öresundståg som avgick nästan med en gång. Hade ju inte kostat Öresundståg någonting men man hade spart ersättningen för försening. Allt nu under förutsätning att han hade genomgående biljett.
    Och om det varit sista SJ-tåg för dagen hade man då kostat på hotell tills nästa SJ-tåg ?


  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Det är ett sätt att »gå runt reglerna«. Reglerna säger att vid saknat färdbevis så ska kontrollavgift utfärdas.
    Fast å andra sidan, mannen uppsökte en representant för det orsakande reseföretaget, som skulle hjälpt till att ordna ny transport. Frågan är om konduktören i fråga kontaktade SJ för att boka ny biljett eller inte, och om han inte gjorde det, bröt mot något tjänstemannaansvar som representant för Skånes regiontrafikmyndighet.

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Däremot går det ju alltid att överklaga – och det händer att folk slipper kontrollavgiften.
    Beroende på hur rutinen för överklagan är så kan det vara mer eller mindre riskabelt att "ta bötern" utan knot för att sedan överklaga. Alltså, om överklagan hanteras inom Skånetrafiken innan det skickas till inkasso, eller om tilläggsavgiften direkt går tlll ett factoring-företag (typ Svea Ekonomi) och sättet att överklaga är att bestrida fordran, att det sedan blir ett betalningsföreläggande som även den måste bestridas och att det går till tingsrätten.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg

    Beroende på hur rutinen för överklagan är så kan det vara mer eller mindre riskabelt att "ta bötern" utan knot för att sedan överklaga. Alltså, om överklagan hanteras inom Skånetrafiken innan det skickas till inkasso, eller om tilläggsavgiften direkt går tlll ett factoring-företag (typ Svea Ekonomi) och sättet att överklaga är att bestrida fordran, att det sedan blir ett betalningsföreläggande som även den måste bestridas och att det går till tingsrätten.
    Även om det går till tingsrätt så behöver det inte bli så ruggigt dyrt , är det under ett prisbasbelopp så kan det bli förenklat tvistemål och då stannar det någonstans vid tusenlappen om man förlorar. Men det är nog rätt oklokt att släppa en händelse som den här till tingsrätten om man inte är helt säker på att få rätt. Kontrollavgift ska ju inte utgå om den resande handlat av ren okunnighet och det går väl att hävda att han trodde att det företag som orsakat förseningen också skulle vara generösa nog att låta honom åka med deras eget tåg. Förutsatt nu alltså att han hade genomgående biljett typ Resplus så bör han ju vara berättigad till ersättning , 50% av biljettpriset vid försening 120min (och SJ kör väl med just 120min mellanrum) plus att man kan hävda ersättning för lite förtäring m.m


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 074

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Även om det går till tingsrätt så behöver det inte bli så ruggigt dyrt , är det under ett prisbasbelopp så kan det bli förenklat tvistemål och då stannar det någonstans vid tusenlappen om man förlorar.[...]
    Ett halvt prisbasbelopp...


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ett halvt prisbasbelopp...
    Jaja , men i aktuellt fall hamnar man långt under. Prisbasbelopp för 2018 är 45500kr


  13. #13
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Det går ju att köpa biljetter ombord nu ju! Det är ju rejält högre pris med 1000 kr i avgift så allt är ju som du vill.

    Jag kan förstå varför det inte går. Kollar man tex Malmö-Lund så kan man ju lätt sätta i system att skita i att köpa biljett för hade alla köpt biljett ombord hade man hunnit att sälja typ 5 stycken, resten hade fått åka gratis.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    64

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Skånes nationalsport: Gnälla och klaga
    Hade tågvärden bara ryckt på axlarna åt passagerarens SJ-biljett hade insändarskribenten garanterat tyckt att det var lika fel...


  15. #15
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Skånes nationalsport: Gnälla och klaga
    Hade tågvärden bara ryckt på axlarna åt passagerarens SJ-biljett hade insändarskribenten garanterat tyckt att det var lika fel...
    Om tågvärden bara ryckt på axlarna, utan att säga något, så hade troligen ingen fått veta något. Om inte passageraren skulle skrika ut "hahaha jag åker på SJ biljett på ett Öresundståg!" (mindre troligt). För andra passagerare så hade det ju kunnat vara vilken resplus eller app-biljett som helst.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Även om det går till tingsrätt så behöver det inte bli så ruggigt dyrt , är det under ett prisbasbelopp så kan det bli förenklat tvistemål och då stannar det någonstans vid tusenlappen om man förlorar. Men det är nog rätt oklokt att släppa en händelse som den här till tingsrätten om man inte är helt säker på att få rätt. Kontrollavgift ska ju inte utgå om den resande handlat av ren okunnighet och det går väl att hävda att han trodde att det företag som orsakat förseningen också skulle vara generösa nog att låta honom åka med deras eget tåg.
    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Beroende på hur rutinen för överklagan är så kan det vara mer eller mindre riskabelt att "ta bötern" utan knot för att sedan överklaga. Alltså, om överklagan hanteras inom Skånetrafiken innan det skickas till inkasso, eller om tilläggsavgiften direkt går tlll ett factoring-företag (typ Svea Ekonomi) och sättet att överklaga är att bestrida fordran, att det sedan blir ett betalningsföreläggande som även den måste bestridas och att det går till tingsrätten.
    Ska man ha chans att vinna bör man nog ha en advokat. Det blir lätt tiotusentals kronor. Som minimum måste man nog ha en rådgivning i någon timme med en advokat för ett par tusen kronor.

    Jag läste en gång om Sverige krav på pass för flyg till Storbritannien, fast EU-regler sa att nationellt ID-kort gällde. En man med pengar klagade hos JK när han blivit avvisad på flygplatsen. Jk kräver inte ersättning ens om de vinner. Kravet från mannen var 5000 kr för ny biljett och 50.000 kr för sin advokat.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-13 klockan 13:25:04.

  17. #17
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    - -

    Jag läste en gång om Sverige krav på pass för flyg till Storbritannien, fast EU-regler sa att nationellt ID-kort gällde. En man med pengar klagade hos JK när han blivit avvisad på flygplatsen. Jk kräver inte ersättning ens om de vinner. Kravet från mannen var 5000 kr för ny biljett och 50.000 kr för sin advokat.
    Off topic: Men om jag inte blandar ihop det med ett annat fall, så var det inte svenska staten som krävde pass, utan flygbolaget som hade passkravet med i sina resevillkor Flygbolaget hade i förväg betonat passkravet för sina resenärer.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 657

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Och jag kan ju inte förstå varför man inte kan sälja biljetter ombord? Att man inte vill hantera kontanter är en sak men det finns ju fungerande system både med kort och Swish och sätter man bara rejält mycket högre priser än på förköpta biljetter blir det inte så ofta men skulle ju löst en sådan sak som beskrivs i tidningsartikeln!
    Man kan köpa ombord, kostar 1000kr


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Om tågvärden bara ryckt på axlarna, utan att säga något, så hade troligen ingen fått veta något. Om inte passageraren skulle skrika ut "hahaha jag åker på SJ biljett på ett Öresundståg!" (mindre troligt). För andra passagerare så hade det ju kunnat vara vilken resplus eller app-biljett som helst.
    Och jag kan inte se annat än att detta också hade varit ett helt korrekt sätt att behandla det här. Alltså han kommer till Lund med ett Öresundståg som är så försenat att han missar anslutande SJ-tåg. Det är då Öresundståg som ska sörja för att han kommer vidare och boka om honom. Den rimligtvis enklaste lösningen då borde ju vara att boka om honom till det Öresundståg som gick straks efter SJ-tåget. Både för resenären och Öresundståg. Att boka om honom till nästa SJ-tåg två timmar senare hade blivit dyrare plus att resenären blivit berättigad till högre ersättning för försening , eventuellt också ersättning för lite mat och dryck. Formellt borde han kanske tagit kontakt med Öresundståg först men nu var det väl snabba ryck och han tog ett eget initiativ . Just detta att ta ett eget initiativ i sådana situationer borde ju uppskattas och normalt också godkännas förutsatt att det verkar rimligt vettigt. Att t.ex åka taxi till Göteborg hade inte varit vettigt.
    Och alla ovanstående antaganden bygger nu på att han hade en genomgående biljett typ Resplus vilket verkar troligt eftersom han inte kom från Skåne och troligen inte hade något pendlarkort eller liknande.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Tågvärd hjälper resenär –*Skånetrafiken får skit av insändarskribent

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och jag kan inte se annat än att detta också hade varit ett helt korrekt sätt att behandla det här. Alltså han kommer till Lund med ett Öresundståg som är så försenat att han missar anslutande SJ-tåg. Det är då Öresundståg som ska sörja för att han kommer vidare och boka om honom. Den rimligtvis enklaste lösningen då borde ju vara att boka om honom till det Öresundståg som gick straks efter SJ-tåget. Både för resenären och Öresundståg. Att boka om honom till nästa SJ-tåg två timmar senare hade blivit dyrare plus att resenären blivit berättigad till högre ersättning för försening , eventuellt också ersättning för lite mat och dryck. Formellt borde han kanske tagit kontakt med Öresundståg först men nu var det väl snabba ryck och han tog ett eget initiativ . Just detta att ta ett eget initiativ i sådana situationer borde ju uppskattas och normalt också godkännas förutsatt att det verkar rimligt vettigt. Att t.ex åka taxi till Göteborg hade inte varit vettigt.
    Och alla ovanstående antaganden bygger nu på att han hade en genomgående biljett typ Resplus vilket verkar troligt eftersom han inte kom från Skåne och troligen inte hade något pendlarkort eller liknande.
    Exakt! Alltihop verkar gå ut på att den resenär som tar egna initiativ ska bestraffas, även om initiativet sparar pengar åt den som ska stå för kostnaderna. Det är exempel som detta som man ska spara på tills man exempelvis kräver en hotellnatt för att man inte blev ombokad till det sista tåget som man utan problem kunnat hinna med.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •