Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Berättar Trafikverket om både orsak och bakomliggande orsak i sina API-er?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Berättar Trafikverket om både orsak och bakomliggande orsak i sina API-er?

Jag kanske skulle ställt frågan direkt till Thomas Tydal eller David Larsson, men frågan är lite generell så jag tar den här.

När jag tittar på ett tåg, t.ex. hos Tydal, se: https://beta.railit.se/#/train/20422/2018-07-12
    så kan man i högerkolumnen se orsaker, och orsaken Banarbete upprepas på flera olika ställen, dels runt Herrljunga men också långt senare vid Tälle och Pålsboda.

Jag har förstått att vissa orsaker som rapporteras in i Trafikverkets system betraktas som följder av att tåget redan är försenat pga ett tidigare problem, och då visas inte något i stil med "Oplanerat tågmöte pga tåget var försenat" eller "Tåg före som går i rätt tid", utan då visar man den bakomliggande orsaken till att tåget var försenat, vilket kan vara ett banarbete en timma tidigare.

Min kortsiktiga fråga var: Är det banarbeten i Tälle och Pålsboda idag, eller var det bara att tåg 20422 hamnade bakom något annat långsammare tåg som gick i tid, och därför tappar någon minut extra?´

Och den mer långsiktiga frågan är: Berättar Trafikverket om både orsak och bakomliggande orsak i sina API-er?
    Dvs skulle Tydal m.fl. kunna visa båda orsakerna, eller åtminstone kunna sätta en asterisk bakom (eller parentes runt) orsakerna i Tälle och Pålsboda om dessa bara var följder av ett tidigare banarbete?

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Berättar Trafikverket om både orsak och bakomliggande orsak i sina API-er?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag kanske skulle ställt frågan direkt till Thomas Tydal eller David Larsson, men frågan är lite generell så jag tar den här.

När jag tittar på ett tåg, t.ex. hos Tydal, se: https://beta.railit.se/#/train/20422/2018-07-12
    så kan man i högerkolumnen se orsaker, och orsaken Banarbete upprepas på flera olika ställen, dels runt Herrljunga men också långt senare vid Tälle och Pålsboda.

Jag har förstått att vissa orsaker som rapporteras in i Trafikverkets system betraktas som följder av att tåget redan är försenat pga ett tidigare problem, och då visas inte något i stil med "Oplanerat tågmöte pga tåget var försenat" eller "Tåg före som går i rätt tid", utan då visar man den bakomliggande orsaken till att tåget var försenat, vilket kan vara ett banarbete en timma tidigare.

Min kortsiktiga fråga var: Är det banarbeten i Tälle och Pålsboda idag, eller var det bara att tåg 20422 hamnade bakom något annat långsammare tåg som gick i tid, och därför tappar någon minut extra?´

Och den mer långsiktiga frågan är: Berättar Trafikverket om både orsak och bakomliggande orsak i sina API-er?
    Dvs skulle Tydal m.fl. kunna visa båda orsakerna, eller åtminstone kunna sätta en asterisk bakom (eller parentes runt) orsakerna i Tälle och Pålsboda om dessa bara var följder av ett tidigare banarbete?
    När trafikledaren rapporterar in en försening så använder man oftast ett händelsenummer som skapats med en orsakskod. Principen som Trafikverket använder sig av innebär att man, så långt som möjligt, ska koda med grundorsaken. I detta fall så gissar jag att man har valt att använda händelsen för jobben i Västsverige på alla följdförseningar som sedan uppstått i tex Pålsboda. Självklart skulle det kunna vara en annan banarbetshändelse men det tror jag inte. Att jag tror och gissar beror på att jag inte kommer rätt system pga semester. Kanske dock finns nån stackare som jobbar och kan kolla Basun eller Här&Nu. Jag tror säkert att händelsenumret finns med i nån API men om det är flera olika banarbeten så kan det bli många olika varianter förutom en asterix.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Trafikverket berättar inte särskilt mycket i sitt öppna API. Trafikstörningar ligger i Deviation-fältet som man får i svar på en TrainAnnouncement-fråga mot APIet och där presenteras en putsad bild utåt beroende på hur förseningen kodas av ansvarig tågklarerare. Det finns ett antal förutbestämda koder som lyder lite olika internt som externt och det är det externa textfältet som går ut till det öppna APIet. Mer om APIet, frågor man kan ställa och svaren man får tillbaka finner du på http://api.trafikinfo.trafikverket.se

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kommer verkligen "Broms lossar ej" ut i den den öppna API?
    Går det att få ut Deviation-fältet för stationer som inte är annonserade?

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Kommer verkligen "Broms lossar ej" ut i den den öppna API?
    Nej. Det tidigare länkade systemet av Tydal använder ett icke-öppet API.

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Går det att få ut Deviation-fältet för stationer som inte är annonserade?
    Nej. Inte vad jag sett under den tiden jag pillat med Trafikverkets öppna API. Deviation-fältet fylls endast med data vid de platser där det påverkar resenärsinformationen.

http://www.ewenson.se/tl/singleTrain...ate=2018-07-12 visas med samma tågnummer som i ursprungsinlägget vilken information som det öppna APIet lämnar. Ganska sparsmakat när det kommer till störningar. Observera att informationen på länken har begränsad livslängd och resultatet kan vara tomt beroende på när ni visar sidan.

Senast redigerat av JoakimE den 2018-07-13 klockan 07:50:20. Anledning: Komplettering

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •