Jag kanske skulle ställt frågan direkt till Thomas Tydal eller David Larsson, men frågan är lite generell så jag tar den här.
När jag tittar på ett tåg, t.ex. hos Tydal, se:
https://beta.railit.se/#/train/20422/2018-07-12
så kan man i högerkolumnen se orsaker, och orsaken Banarbete upprepas på flera olika ställen, dels runt Herrljunga men också långt senare vid Tälle och Pålsboda.
Jag har förstått att vissa orsaker som rapporteras in i Trafikverkets system betraktas som följder av att tåget redan är försenat pga ett tidigare problem, och då visas inte något i stil med "Oplanerat tågmöte pga tåget var försenat" eller "Tåg före som går i rätt tid", utan då visar man den bakomliggande orsaken till att tåget var försenat, vilket kan vara ett banarbete en timma tidigare.
Min kortsiktiga fråga var: Är det banarbeten i Tälle och Pålsboda idag, eller var det bara att tåg 20422 hamnade bakom något annat långsammare tåg som gick i tid, och därför tappar någon minut extra?´
Och den mer långsiktiga frågan är: Berättar Trafikverket om både orsak och bakomliggande orsak i sina API-er?
Dvs skulle Tydal m.fl. kunna visa båda orsakerna, eller åtminstone kunna sätta en asterisk bakom (eller parentes runt) orsakerna i Tälle och Pålsboda om dessa bara var följder av ett tidigare banarbete?