Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Genom Europa 2016 (Del 2)

  1. #1

    Genom Europa 2016 (Del 2)

    Genom Europa 2016 (Del 1)

    Då fortsätter vi från där vi slutade förra gången, i Gdansk. Efter några dagar i Gdansk bar det av söderut genom Polen och till Poznan, där jag befann mig 22-26/6-2016. Poznan är Polens femte största stad med sina lite mer än halvmiljonen invånare. Här finns det ett spårvägsnät med 22 linjer.

    06224002 by Anders Olsson, on Flickr
    Tog tåget från Gdansk till Poznan 22/6-2016, någon bättre bild än så här blev det inte av tåget. Detta är alltså loket som drog tåget En Class EP07, nummer 355. Ska finnas 97 sådana här lok.

    06224003 by Anders Olsson, on Flickr
    Här är en SA132 från Koleje Wielkopolskie (Greater Poland Railways) som bedriver tågtrafiken i Storpolens vojvodskap, en ungefärlig motsvarighet till våra svenska län.

    06224004 by Anders Olsson, on Flickr
    Det här är en ED78, tillverkad av Newag och har modellnamnet Impuls. Den här vagnen tillhör Västpommerns vojvodskap och trafikerar sträckan Świnoujście-Szczecin-Poznań.

    06224038 by Anders Olsson, on Flickr
    Düwag GT8ZR, är en av de äldsta vagntyperna i Poznan, tillverkade 1969. 6 vagnar kom från Frankfurt 2005. Denna vagn är i en äldre färgsättning och verkar vara i någon sorts övningskörning? (przejazd techniczny=teknisk resa).

    06235017 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 901 går i trafik på linje 28 mot Głogowska Hetmańska. Linje 28 verkar dock inte finnas kvar längre.

    06235018 by Anders Olsson, on Flickr
    En av de nyare modellerna i Poznan, Solaris Tramino 519 på linje 16 mot OS. Jana III Sobieskiego. Dessa vagnar är tillverkade 2011-2012 och det finns 46 vagnar i Poznan. Denna vagn har inte behövt åka så långt från sitt tillverkningsställe, Solaris har ju sitt högkvarter strax norr om Poznan.

    06235019 by Anders Olsson, on Flickr
    Konstal 105Na + Konstal 105NaD, tillverkade 1979-1992. Många av dessa vagnar har blivit ombyggda till Moderus Alfa och Beta.

    06235020 by Anders Olsson, on Flickr
    Ännu en Konstal 105Na + Konstal 105NaD

    Namn:  06257018.jpg
Visningar: 475
Storlek:  222,0 KB
    Här ser ni ett ganska förvillande hus. Detta är alltså målat, ni kan se några fönster som är riktiga.

    Namn:  06257013.jpg
Visningar: 470
Storlek:  194,7 KB
    Ännu en Konstal, den första med lite reklam, för något bostadsprojekt kanske?

    Namn:  06257012.jpg
Visningar: 470
Storlek:  178,0 KB
    En Moderus Beta, alltså ombyggd från Konstal 105Na.

    Då var ännu en stad på resan avverkad, vi kommer att fortsätta lite till i Polen.
    Tack för visat intresse.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 230

    Sv: Genom Europa 2016 (Del 2)

    Trevligt med lite polska bilder.
    Ang loket på bild 1:
    Det står "064-3"på rambalken så är inte detta lokets inv nummer?/Ulf


  3. #3

    Sv: Genom Europa 2016 (Del 2)

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Trevligt med lite polska bilder.
    Ang loket på bild 1:
    Det står "064-3"på rambalken så är inte detta lokets inv nummer?/Ulf
    Du har säkert rätt, jag är inte så hemma på polska lok.


  4. #4

    Sv: Genom Europa 2016 (Del 2)

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ang loket på bild 1:
    Det står "064-3"på rambalken så är inte detta lokets inv nummer?/Ulf
    EP07-355 är det. De polska numren i fordonsregistret stämmer inte överens med dem klassiska numren.
    Man ser på bilderna som följer att bägge motorvagnar har två numren. Det ena är det klassiska, det andra kortversionen av det euopäiska.

    SA132-012: http://www.kolejowaklatka.org/tabor/...12,013918.html.
    ED78-011: http://www.kolejowaklatka.org/tabor/...11,003368.html.

    Inte lätt, det hela. Men tack för bilderna!


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Genom Europa 2016 (Del 2)

    Najs bilder ! Var ju själv i Poznan i april, men har inte hunnit ta hand om bilderna ännu. Trevlig spårvägsstad, helt klart...

    Där finns ju en relativt unik spårvagnstyp, dvs Tatras enda låggolvsvagntyp "Tatra RT6N", som byggts i endast 19 exemplar.
    Sexton av dessa finns nu i Poznan. Tio är köpta nya, fyra är köpta från Prag och två är köpta från Brno. Utöver dessa sexton,
    finns en som museivagn i Brno och en finns i Liberec, den nittonde vagnen skrotades i Brno 2015.

    RT6N 411 vid Glogowska/Hetmanska. Foto 2018-04-18 14:12:02 Leif D.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •