Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bilder från Sundbyberg förra veckan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bilder från Sundbyberg förra veckan

Bangården söder om Sundbybergs station är nu till större delen uppriven. I princip verkar alla sidospår ofarbara i Sundbyberg nu även om vissa ligger kvar på båda sidor om huvudspåren. Här lossades så sent i vinter torvtågen från Sveg och när jag tog en bild på ett av dessa tåg i decmber visste jag inte att det snart var historia. Det fina lilla lokstallet lever dock vidare om än utan tåg men man kan väl hoppas att det kommer att finnas kvar efter den stora ombyggnaden genom Sundbyberg. Mvh/Alex

Vid denna lastkaj lossades containrarna från torvtågen

Fina detaljer på lokstallet

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bilder från Sundbyberg förra veckan

Var kommer avlastningen av torv att ske i framtiden?
    (För jag utgår från att trafiken kommer att fortsätta)

undrar
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Var kommer avlastningen av torv att ske i framtiden?
    (För jag utgår från att trafiken kommer att fortsätta)

undrar
    Thomas K Ohlsson
    Jag är inte 100% säker men jag tror tyvärr att den kommer att upphöra från Sveg till Sundbyberg. Även Uppsala kan vara ett frågetecken.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Det gick väldigt fort. Det var inte länge sedan man klargjorde pendeltåg där ute, men även då kändes området väldigt mycket på dekis. Tråkigt att se stora och fina gamla bangårdar försvinna, även om det är för ett gott syfte. Skulle ha varit roligt att se hur det såg ut med aktivitet för sisådär 50 år sedan på platsen.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Vad ska det bli av marken, bostäder? Förberedelse för den kommande nedgrävningen?

TKL på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Det gick väldigt fort. Det var inte länge sedan man klargjorde pendeltåg där ute, men även då kändes området väldigt mycket på dekis. Tråkigt att se stora och fina gamla bangårdar försvinna, även om det är för ett gott syfte. Skulle ha varit roligt att se hur det såg ut med aktivitet för sisådär 50 år sedan på platsen.
    ((Svar på Simon B inlägg))

På 1970 och i vartfall början av 1980 talet fanns ju fortfarande en viss vagnväxling i Sub.
    Har för mig att Svenska Tobaksaktiebolaget använde sig av järnvägstransport. Dessutom mellanlandade ju lokalgodstågen till Ulvsunda på sin väg från Tm.
    Pripps bryggerier var ju en förhållande frekvent kund. Givetvis utan synhåll från från Sub växlades det flitigt vid HA industri med returpapper.
    Lagret sedan länge skattat till förgängligheten beläget om någon glömt detta vid växeln och kurvan in till Tm rangerbangård

Dock infinner sig en fråga angående torvtransport.
    Hur kördes torven från Sub till U?
    Lastbil eller.... berätta gärna?

Senast redigerat av 1524 den 2018-07-12 klockan 09:34:23.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vattenfalls Värmeverk i Uppsala har haft direktmottagning av torven på järnväg sedan början av 80-talet.Från början körde man torven i öppna bulkvagnar och torven lagrades i en stor lagerhall. Efter en förödande och svårsläckt brand i mitten 80-talet frångick man detta upplägg och började köra torven i containrar som sedan också fungerade som lager i Uppsala. Därmed begränsade man brandrisken till enskild container. Torvtåget har ju haft ett mycket speciellt utseende eftersom man använt gamla utrangerade sjöcontainers och tågen har varit mycket brokiga och lite slitna men trots allt en effektivt system.

Det är Norrenergi i Sundbyberg som ligger vid Bällstaviken som köpt torven till Sundbyberg. Jag vet mindre om hur det upplägget kom till men det finns förstås kopplingar till Uppsala upplägget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Vad ska det bli av marken, bostäder? Förberedelse för den kommande nedgrävningen?
    Förberedelse för tunnelbygget förmodar jag men på sikt också bostäder och kontor.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Vattenfalls Värmeverk i Uppsala har haft direktmottagning av torven på järnväg sedan början av 80-talet.Från början körde man torven i öppna bulkvagnar och torven lagrades i en stor lagerhall. Efter en förödande och svårsläckt brand i mitten 80-talet frångick man detta upplägg och började köra torven i containrar som sedan också fungerade som lager i Uppsala. Därmed begränsade man brandrisken till enskild container. Torvtåget har ju haft ett mycket speciellt utseende eftersom man använt gamla utrangerade sjöcontainers och tågen har varit mycket brokiga och lite slitna men trots allt en effektivt system.

Det är Norrenergi i Sundbyberg som ligger vid Bällstaviken som köpt torven till Sundbyberg. Jag vet mindre om hur det upplägget kom till men det finns förstås kopplingar till Uppsala upplägget.
    Men visst gick det torv bara till Uppsala för bara något år tillbaka.
    Fanns det inte tom ett spår direkt in i hela härligheten?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag tror inte jag sagt något annat heller. Det enda är att jag tror/vet att det finns ett frågetecken hur länge man får köra torv från Sveg till Uppsala. Är det slut redan kommande säsong eller dröjer det några år? Säsongen som varit har det definitivt gått torvtåg både till Uppsala och Sundbyberg.

Bifogar också den tidigare visade bilden på ett av de sista torvtågen till Sundbyberg. Foto från 5 december 2017

Senast redigerat av Alex den 2018-07-12 klockan 15:55:29.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ett alternativ som nämnts, men jag vet inte vad det landat i, är att lossa Norrlandstorven från tågen i Västerås (!) och lasta om till båt för sluttransporten till värmeverket som ligger vid vattnet. Därigenom så ökar man kapaciteten rejält på sista delsträckan även om den går långsammare. Å andra sidan så är värmeverket inte så akut i behov av snabba transporter. Verket gillade i alla fall den tanken men jag vet inte hur frågan landade om den nu har landat. Man anförde också de positiva miljöeffekterna av att slippa lastbilstransferern med lastbil genom Sundbybergs tätort.

/218

Senast redigerat av 218 den 2018-07-12 klockan 18:03:16.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Torv har även lossats på sidospåret i Märsta./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går inte torven med lastbåt till Värtahamnen? Brukar alltid ligga en båt i hamnen de gånger jag har passerat hamnen som lossar brännbart till värmeverket. Var på en guidad visning med folk från Stockholms hamnar och då fick vi information om att kapaciteten skulle öka och Stockholms hamnar skulle bli en fossilfri hamn. Värmeverket har en egen kaj för snabblossning.
    Vad är det för nybyggda vagnar jag brukar se vid Älvsjö. Gissar att det är någon typ av vagnar som transporterat något brännbart.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Torv har även lossats på sidospåret i Märsta./Ulf
    Menar du inte Brista?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På 90-talet innan spåranläggningen vid Brista Värmeverk var klar lossade man containrar med skogsbränsle inne på Märsta station som kördes in på Brista Värmeverk med bil. Systemet som pågick några år och kallades Biopendeln. Upplastning bl.a. i Hargshamn och längre norrut tror jag. Mellanskog var leverantör av flisen men det var inte torv det handlade om.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Går inte torven med lastbåt till Värtahamnen? Brukar alltid ligga en båt i hamnen de gånger jag har passerat hamnen som lossar brännbart till värmeverket. Var på en guidad visning med folk från Stockholms hamnar och då fick vi information om att kapaciteten skulle öka och Stockholms hamnar skulle bli en fossilfri hamn. Värmeverket har en egen kaj för snabblossning.
    Vad är det för nybyggda vagnar jag brukar se vid Älvsjö. Gissar att det är någon typ av vagnar som transporterat något brännbart.
    De båtar som lossar i Värtan har bara med sig bränsleflis till Värtans Värmeverk. Ingen torv och inte till några andra mottagare i regionen. Hector Rail kör tåg till Värtan och deras containrar är gröna med texten Fortum i gult på sidorna. Green Cargo kör också en mindre volym och de använder vita containrar där de i bästa fall står Green Cargo på sidorna om det inte är alltför mycket klotter. Någon av dessa som passar in på de vagnar du sett i Älvsjö? Rötslamvagnarna Jordbro-Gällivare brukar dyka upp på Älvsjö gbg men de är knappast inte att betrakta som nya. Kan också vara att Söderenergis (Nykvarn/Södertälje) tåg med Green Cargos ljusgröna containrar dyker upp i Älvsjö ibland.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    ((Svar på Simon B inlägg))

På 1970 och i vartfall början av 1980 talet fanns ju fortfarande en viss vagnväxling i Sub.
    Har för mig att Svenska Tobaksaktiebolaget använde sig av järnvägstransport. Dessutom mellanlandade ju lokalgodstågen till Ulvsunda på sin väg från Tm.
    Pripps bryggerier var ju en förhållande frekvent kund. Givetvis utan synhåll från från Sub växlades det flitigt vid HA industri med returpapper.
    Lagret sedan länge skattat till förgängligheten beläget om någon glömt detta vid växeln och kurvan in till Tm rangerbangård
    Har också ett starkt minne av biltransportvagnar, och när det gäller Sundbyberg sträcker sig mitt minne i princip inte längre bakåt än 1987.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, man lossade regelbundet biltransportvagnar och det kan inte varit alltför många år sen detta upphörde. Vill minnas att det mest rörde sig om Volvobilar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Statoils"små oranga hyrbilar som dom hade för ett tag sedan lossades från tåg i Sundbyberg./Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •