Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Reflektion om information

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Reflektion om information

Jag tillhörde de många passagerare som drabbades av gårdagens problem efter åsknedslag utmed stambanan genom Västergötland.

Jag har full förståelse för att det inte var den bästa dagen varken för trafikledare, förare, eller ombordpersonal m.fl.

Det klagas mycket på information från Trafikverket vid störningar, med eller utan orsak.
    Det klagas också ofta på brist på information från ombordpersonal till passagerare.
    Gårdagens resa fick mig att fundera lite kring ämnet.

Ombord på mitt tåg gjorde både förare och ombordpersonal sitt bästa för att informera.
    Konsekvent gick föraren regelmässigt ut med att han inte hade någon ny information, en nog så viktig information!

Men följande ger inte någon bra bild av Trafikverkets förmåga att lösa situationer.
    Tvärt om ger det ett intryck av att man inte riktigt vet hur man skall avveckla en situation och framför allt inte förmår att lämna vederhäftig information i ett ansträngt läge.
    Detta är inte riktat mot de som sitter framför skärmar som lyser ilsket rött och försöker lösa en redan ansträngd situation utan kanske mer mot befattningshavare högre upp i organisationen som kanske bör tänka till lite kring ämnet information.

Vid infart till Vårgårda får vi stopp på nedspår.
    Vår förare berättar att vi står vid stoppsignal pga. enkelspårsdrift och tillägger ”Jag har ingen mer information från Trafikverket”.
    Vi blir stående en mycket lång tid, mycket längre tid än det rimligtvis borde ta för mötande tåg att passera sträckan Bryngenäs – Vårgårda.
    Efter ca en halv timme går vår förare ut med besked att vi nu ligger först och kommer att få köra enkelspåret om ca 10 min.
    Under den gångna halvtimmen har inget nordgående tåg passerat oss.
    Efter ytterligare en tid går föraren ut med beskedet att det gått tio minuter med god marginal och att han inte fått någon ytterligare information.

Ytterligare tid går men nu kommer meddelandet att Trafikverket beslutat släppa förbi ett snabbtåg som ligger bakom oss. Han tillade att detta bör ta ca 4 minuter.
    Intressant, passagerare började nu vänta på jultomten i form av ett passerande snabbtåg medan jag som kunde se signalen på uppspåret tittade på denna, den låg i rött.
    Vad händer, jo efter ett tag passerar med mellanrum två nordgående tåg!

Självklart ger detta ett intryck inför passagerare av ett Trafikverk som inte riktigt har koll på vad som sker.
    Man borde vara medveten om att den information man lämnar till berörd tågpersonal också är den information som personalen har att tillgång till för att informera passagerare.

Förstår nu varför ombordare kan vara restriktiva med att vidare befordra Trafikverkets information till passagerare, eller som det uttryckts ”Vi ber om ursäkt för den felaktiga informationen, man får en information från Trafikverket och sedan blir det på ett helt annat sätt”

Senast redigerat av HansJ den 2018-07-10 klockan 09:25:32.

Robert
    Fripassagerare

Sv: Reflektion om information

Hur många järnvägsföretag låter sina förare ha tillgång till Basun t.ex? Hos oss är det inget vi ska ha att göra med utan man ska inhämta sin information från endera TKL eller företagets Trafikledare. Under en större störning säger det ju sig självt att både TKL och företagets trafikledning får ett smärre kaos och inte har tid att reläa ut information om vad som sker. Det resulterar i att resenärerna i tåget får inget veta.

Senast redigerat av Robert den 2018-07-10 klockan 11:12:08.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Hur många järnvägsföretag låter sina förare ha tillgång till Basun t.ex? Hos oss är det inget vi ska ha att göra med utan man ska inhämta sin information från endera TKL eller företagets Trafikledare. Under en större störning säger det ju sig självt att både TKL och företagets trafikledning får ett smärre kaos och inte har tid att reläa ut information om vad som sker. Det resulterar i att resenärerna i tåget får inget veta.
    ???

Nog får ombordpersonalen själv kolla läget vad gäller spårval och anslutande tåg? Låter väldigt opraktiskt om man skulle vara tvungen att gå omvägar för att kunna upplysa om vilket spår anslutande tåg förväntas utgå från.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    ???

Nog får ombordpersonalen själv kolla läget vad gäller spårval och anslutande tåg? Låter väldigt opraktiskt om man skulle vara tvungen att gå omvägar för att kunna upplysa om vilket spår anslutande tåg förväntas utgå från.
    Så görs nog av oss alla som jobbar på tågen - och det var nog inte det Robert syftade på. Men det är när det blir stopp eller så som det inte alltid är så lätt att få fram någon vettig information.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    ???

Ursäkta, jag skulle kanske förklarat bättre, jag skrev Basun vilket är trafikverkets infrafelsrapporteringssystem och det jag menade var information om just fel och händelser, inte vilket spår som tåget kommer in på vid nästa station.

Basun uppdateras löpande med för mig som förare väldigt relevant information. Informationen som brukar komma från Trafikledningen är allt som oftast filtrerad till så kort som möjligt, vilket jag inte gillar. Jag vill få full information och sedan filtrerar JAG bort irrelevant, förvirrande eller besvärande information innan den når mina resenärer.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Ursäkta, jag skulle kanske förklarat bättre, jag skrev Basun vilket är trafikverkets infrafelsrapporteringssystem och det jag menade var information om just fel och händelser, inte vilket spår som tåget kommer in på vid nästa station.

Basun uppdateras löpande med för mig som förare väldigt relevant information. Informationen som brukar komma från Trafikledningen är allt som oftast filtrerad till så kort som möjligt, vilket jag inte gillar. Jag vill få full information och sedan filtrerar JAG bort irrelevant, förvirrande eller besvärande information innan den når mina resenärer.
    Jag tycker du gör rätt. Det är först när man vet lite mer än absolut nödvändigt som man själv kan utforma informationen. Om man enbart får den koncisa versionen är det enda man kan göra att citera den rakt av, försöker man sig på någon egen tolkning är risken uppenbar att det slutar med felaktigheter.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för era tankar kring ämnet information.

Jag är övertygad om att föraren på mitt tåg arbetade i samma informationspositiva anda som ni som svarat på tråden.
    Även om ni i hytten kanske sällan får höra det så är information från förare mycket uppskattat av oss passagerare.
    Även om informationen bara är att ”just nu har vi ingen ytterligare information att ge”.

En fråga, kanske lite teoretisk eftersom vi inte känner till alla detaljer om vad som exakt hände denna olycksaliga dag, men lite förenklat.
    För att få köra på uppspåret mellan Bryngenäs och Vårgårda eller vice versa under måndagens signalfel hur är proceduren?
    För man tillstånd per signal, flera signaler eller rentav en längre sträcka? Gissar att några av er säkert har god linjekännedom på den aktuella sträckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •