Jag tillhörde de många passagerare som drabbades av gårdagens problem efter åsknedslag utmed stambanan genom Västergötland.
Jag har full förståelse för att det inte var den bästa dagen varken för trafikledare, förare, eller ombordpersonal m.fl.
Det klagas mycket på information från Trafikverket vid störningar, med eller utan orsak.
Det klagas också ofta på brist på information från ombordpersonal till passagerare.
Gårdagens resa fick mig att fundera lite kring ämnet.
Ombord på mitt tåg gjorde både förare och ombordpersonal sitt bästa för att informera.
Konsekvent gick föraren regelmässigt ut med att han inte hade någon ny information, en nog så viktig information!
Men följande ger inte någon bra bild av Trafikverkets förmåga att lösa situationer.
Tvärt om ger det ett intryck av att man inte riktigt vet hur man skall avveckla en situation och framför allt inte förmår att lämna vederhäftig information i ett ansträngt läge.
Detta är inte riktat mot de som sitter framför skärmar som lyser ilsket rött och försöker lösa en redan ansträngd situation utan kanske mer mot befattningshavare högre upp i organisationen som kanske bör tänka till lite kring ämnet information.
Vid infart till Vårgårda får vi stopp på nedspår.
Vår förare berättar att vi står vid stoppsignal pga. enkelspårsdrift och tillägger ”Jag har ingen mer information från Trafikverket”.
Vi blir stående en mycket lång tid, mycket längre tid än det rimligtvis borde ta för mötande tåg att passera sträckan Bryngenäs – Vårgårda.
Efter ca en halv timme går vår förare ut med besked att vi nu ligger först och kommer att få köra enkelspåret om ca 10 min.
Under den gångna halvtimmen har inget nordgående tåg passerat oss.
Efter ytterligare en tid går föraren ut med beskedet att det gått tio minuter med god marginal och att han inte fått någon ytterligare information.
Ytterligare tid går men nu kommer meddelandet att Trafikverket beslutat släppa förbi ett snabbtåg som ligger bakom oss. Han tillade att detta bör ta ca 4 minuter.
Intressant, passagerare började nu vänta på jultomten i form av ett passerande snabbtåg medan jag som kunde se signalen på uppspåret tittade på denna, den låg i rött.
Vad händer, jo efter ett tag passerar med mellanrum två nordgående tåg!
Självklart ger detta ett intryck inför passagerare av ett Trafikverk som inte riktigt har koll på vad som sker.
Man borde vara medveten om att den information man lämnar till berörd tågpersonal också är den information som personalen har att tillgång till för att informera passagerare.
Förstår nu varför ombordare kan vara restriktiva med att vidare befordra Trafikverkets information till passagerare, eller som det uttryckts ”Vi ber om ursäkt för den felaktiga informationen, man får en information från Trafikverket och sedan blir det på ett helt annat sätt”