Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: SJ har lagt upp en utomlandsflik på sin webbplats

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

SJ har lagt upp en utomlandsflik på sin webbplats

Postvagnsresenärer som inte brukar läsa pressmeddelandena under "Nyheter från järnvägsvärlden" får här ett tips om en nyhet av stort intresse för många: SJ har på sin webbplats lagt upp en sida om utlandsresor med tåg. Den innehåller grundläggande information och länkar. Här länkar jag till pressmeddelandet: Länk

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: SJ har lagt upp en utomlandsflik på sin webbplats

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Postvagnsresenärer som inte brukar läsa pressmeddelandena under "Nyheter från järnvägsvärlden" får här ett tips om en nyhet av stort intresse för många: SJ har på sin webbplats lagt upp en sida om utlandsresor med tåg. Den innehåller grundläggande information och länkar. Här länkar jag till pressmeddelandet: Länk
    De uppmuntrar till att köpa interrail-biljett. Och det är väl rätt, då blir inte biljetterna förbrukade om man missar en anslutning, bara platsbiljetterna.
    Ska man åka nattåg, får man dock ha en bra marginal; om man missar det blir det hotellnatt och typ en halv dags försening.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    De uppmuntrar till att köpa interrail-biljett. Och det är väl rätt, då blir inte biljetterna förbrukade om man missar en anslutning, bara platsbiljetterna.
    Ska man åka nattåg, får man dock ha en bra marginal; om man missar det blir det hotellnatt och typ en halv dags försening.
    Utanför Sverige är det väl fortfarande systemet med skilda biljetter för färd resp platsreservation som gäller? Då förbrukas ju aldrig färdbiljetten om man missar tåget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Utanför Sverige är det väl fortfarande systemet med skilda biljetter för färd resp platsreservation som gäller? Då förbrukas ju aldrig färdbiljetten om man missar tåget.
    Det varierar i högsta grad. Ofta är fullprisbiljett lika med våra gamla biljetter, alltså till vilket tåg som helst. Men många länder har infört system liknande vårt med dynamiska priser och tågbundna biljetter som förutsättning för att man ska få rabatt. Vi behöver ju inte ta oss längre än till Norge och Danmark för att hitta tågbundna biljetter och sedan har vi ju Tyskland.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu åker vi nog alla på Interrail på olika sätt Själv bokar jag aldrig några platsbiljetter, brukar sällan vara särskilt ont om platser, med undantag Köpenhamn - Hamburg. På senare tid har jag dock valt att flyga ut, till München i mitt fall, eftersom det spar mycket tid. En promenad till flygplatsen och jag kan vara i centrala München på ca 3 timmar. Nattåg går alltid bort för mej, men varierande långa dagresor på obokade snabba eller långsama tåg blir det oftast. Årets resa blir i augusti...

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Nu åker vi nog alla på Interrail på olika sätt Själv bokar jag aldrig några platsbiljetter, brukar sällan vara särskilt ont om platser, med undantag Köpenhamn - Hamburg. På senare tid har jag dock valt att flyga ut, till München i mitt fall, eftersom det spar mycket tid. En promenad till flygplatsen och jag kan vara i centrala München på ca 3 timmar. Nattåg går alltid bort för mej, men varierande långa dagresor på obokade snabba eller långsama tåg blir det oftast. Årets resa blir i augusti...
    Jo, det är ju krånglet med tåg Köpenhamn-Hamburg som gör att jag avstår från att resa med tåg Osby-Paris. Tillkommer ovissheten om jag ska lyckas placera bagaget inom synhåll från sittplatsen samt ovissheten med brutna anslutningar och trappor upp och ned vid byten. Överhuvudtaget detta med bagage. När jag åker till Frankrike brukar jag ha ca 30 kilo för jag är borta rätt länge och vill inte leva i rutig skjorta hela resan. Jo, jag har tvättmaskin men beroende på årstid har jag ett par olika jackor, kavajer osv. och minst tre par sneakers.

Tänk ändå trots detta om MrJet med flera kunde sälja genomgående internationella biljetter precis som de säljer flyg. Det ska vara enkelt att boka, göra tillval och välja plats osv.

Nej, jag flyger till Paris men har kuskat runt rejält med tåg där nere. Längre sträckor som Paris-Nice har det i huvudsak blivit inrikesflyg. Har dock rest Narbonne-Paris, Paris-Lourdes osv med tåg och det är långa resor.

Om järnvägen från Skandinavien till resten av Europa ska bli mer än en nischprodukt krävs komfortablare bytesmöjligheter och gemensamt bokningssystem, Sms under hela resan med information om byten vid förseningar.

Sverige ligger för långt bort. Det går tyvärr inte att motivera direkttåg till kontinenten. Face it. Det är bara vi här som anser att resan är målet.

Jag får fortsätta drömma om Skandinavien-Parisexpressen och Danmark (som jag gillar genuint) verkar ju inte intressat av internationell persontrafik på järnväg.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-17 klockan 14:09:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    krånglet med tåg Köpenhamn-Hamburg
    Det där kan man väl hoppas till stor utsträckning löser sig när Fehmarntunneln och nya banan (Köpenhamn-)Ringsted-Rödby är färdig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag får fortsätta drömma om Skandinavien-Parisexpressen och Danmark (som jag gillar genuint) verkar ju inte intresserat av internationell persontrafik på järnväg.
    Märkligt i så fall att Danmark drev igenom traktaten om Fehmarn-förbindelsen trots något som närmast liknas vid iskyla från tysk sida. Visserligen räknar man med ett par godstågspar i timmen, men ännu mer persontåg, i vart fall dagtidstimmarna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Märkligt i så fall att Danmark drev igenom traktaten om Fehmarn-förbindelsen trots något som närmast liknas vid iskyla från tysk sida. Visserligen räknar man med ett par godstågspar i timmen, men ännu mer persontåg, i vart fall dagtidstimmarna.
    Det är väl dessutom DSB som står för tågen till Hamburg och i vissa fall Berlin, efter att tyskarna tappade intresset, eller?

Men vi kan väl konstatera att danskarna inte oväntat mest är intresserade av internationella tåg som just är av intresse för danskarna. Genomgående tåg Sverige-Tyskland är väl inte superintressant för danskarna, förutom ifall det också fyller en funktion för danskarna. Att det blir en omväg att köra via Köpenhamn H är ju en klar nackdel här.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Det är väl dessutom DSB som står för tågen till Hamburg och i vissa fall Berlin, efter att tyskarna tappade intresset, eller?
    Jag tror att de fortfarande kör i samarbete, det gäller ju vanliga NRT-biljetter (färd) på tågen, så de delar väl på intäkterna. Däremot är det väl bara danska fordon sen något år, men det kvittar man väl ut på något annat sätt (som man gör på kontinenten). Eller?

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Men vi kan väl konstatera att danskarna inte oväntat mest är intresserade av internationella tåg som just är av intresse för danskarna. Genomgående tåg Sverige-Tyskland är väl inte superintressant för danskarna, förutom ifall det också fyller en funktion för danskarna. Att det blir en omväg att köra via Köpenhamn H är ju en klar nackdel här.
    Jo, det går ju några morgontåg från Köpenhamn som bara med nöd och näppe nås från Skåne, och några sena ankomster till Köpenhamn på samma sätt.
    Medan det inte går något tåg precis lagom efter att nattåget från Stockholm anlänt, och jag tror det inte heller går något som passar bra till sista X-et Köpenhamn-Stockholm. Men, DSB kanske har koll på antalet resande och kör det som är mest lönsamt, vad vet jag.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag har inte studerat tidtabellen, men bland annat eftersom tåget fyller en regional uppgift i Tyskland så förefaller det som att DB anpassat tågets tider till deras övriga linjer. Det gör ju att danskarna blir lite låsta när de lägger sina tidtabeller. Detsamma torde gälla för vägen via Flensburg.

I det läget är det nog bara så att Sverige får anpassa sig till vilka tider tågen går Danmark-Tyskland om det ska gå att ordna några smidiga byten.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att de fortfarande kör i samarbete, det gäller ju vanliga NRT-biljetter (färd) på tågen, så de delar väl på intäkterna. Däremot är det väl bara danska fordon sen något år, men det kvittar man väl ut på något annat sätt (som man gör på kontinenten). Eller?
    Ja, det är sammanarbete mellan DB och DSB. Tågen kan ju även bokas för vanliga tyska inrikesresor (med vissa restriktioner). Det är standard att DB sammanarbetar med dem utrikiska statsbanorna, det enda undantaget är Thalys och kanske också NMBS - jag vet inte på vilken utsträckning bolaget är inblandat i ICE-trafiken till Bryssel.

Mvh Sören

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •