I hamnen i Sassnitz i Tyskland står en mängd gamla förmodligen utrangerade ellok. Någon som vet om de eventuellt är på gång för att exporteras till andra köpare, eller väntar på skrotning?
I hamnen i Sassnitz i Tyskland står en mängd gamla förmodligen utrangerade ellok. Någon som vet om de eventuellt är på gång för att exporteras till andra köpare, eller väntar på skrotning?
Jag tycker de där raderna med avställd materiel har stått där i flera år.
Jag vet inte något om framtiden, men de är väl förmodligen bara uppställda där för att det finns plats (inte för att exporteras med färjorna). Elloken av typ 155 byggdes ju av DR mellan 1977 och 1984 som typ 250, så de är ju inte direkt moderna.
Jag blir mer nyfiken på motorvagnarna, de ser vid en första anblick ut att vara modernare, men tydligen ändå överflödiga.
Dessutom, står inte gamla ICE-T i Sassnitz-Mukran (eller är det de gamla CNL-sovvagnarna som blev över)?
Fordonen (på andra fotot syns även diesemotorvagnar serie 646, byggda 2001) tillhör Stillstandsmanagement. Bägge serier är inte med på https://www.db-gebrauchtzug.de/index...ist&filter=set - DB:s officiella portal för tåg som är till salu. Jag vet inte om elloken serie 155 ingår i dem som såldes till Railpool.
@Lennart: Precis, spåren i Mukran används sedan längre tid. Östersjöklimatet är väl bra för fordonen.Av och till hämtas fordon (som såldes, och vore det till skrothandlaren) eller nya tillkommer.
Mvh Sören
Byggda 2001, som jag skrev. DB vann även den nya upphandlingen sedan december 2016, men med andra fordon som är lite yngre (ca 2004). Littera 646 var dock längre i drift på dem gamla sträckorna runt Neuruppin därför att dem nya fordonen behövdes fortfarande i Dortmund p.g.a. sen leverans - det blev en tillfällig lösning där.
Några ICE-TD (serie 605 som gick till Köpenhamn) står i Mukran; ICE-T är i drift - det är serie 411 (sjudelade) och 415 (femdelade). CNL-sovvagnarna såldes i alla fall delvist till ÖBB.
Det ser ut att vara även andra littra än BR 155 i raden av ellok. BR 151?
/Lars
Lär nog dyka upp på svenska spår vad det lider. Flera av dessa har garanterat nyare tillverkningsår än många av de Rc-lok som fortfarande rullar på svenska järnvägar och som bara får lite ny målarfärg på sig emellanåt för att de ska se nya ut - igen. Det är ju också så att det som är rostigt i Tyskland säljs sedan till Rumänien för att nötas ned ännu mer ett tiotal år och därefter säljs det till Sverige och målas om till "snälltåget" eller något sånt.
Mja, de där loken DR typ 250/DB typ 155, är nog hyfsat jämnåriga med svenska Rc2, byggda i 273 exemplar och trafiksatta från 1974 står det. De är ju 6-axliga och var DR:s då kraftigaste ellok. Känslan nu är väl att dessa nog är mogna för skroten, eller stor ombyggnad/modernisering. Kraftelektronik från 70-talet brukar ju inte vara direkt enkel att underhålla längre, men att behålla en mängd lok som reservdelar är ju ett sätt att hålla några i drift, kanske...
Wiki om DR Class 250
Ett minne i huvet säger mig att Hectorrail köpte en mängd av dessa för att använda i Tyskland... Men minnet kan vara fel, de kanske var någon annan loktyp.
Det var serie 151 varav 15 stycken köptes av Hector. Den västtyska motparten till 155/250 så att säga.![]()
En av anledningarna till den hastiga avställningen av 143, 151 & 155 hos DB, RBH, MEG som alla tillhör DB är att det ska införas rabatter eller liknande för återmatande ellok. Därför flyttas 145 från DB till RBH & MEG fast DB i dagsläget har lokbrist och sedan både hyr in och köper mycket från både Bombardier och Siemens.
Du skrev att 145 flyttas, men du menar säkert 143 eller 155. Jag vet bara inte vilket du menar, eftersom jag inte hänger med i resonemanget. Förklara gärna mer. Vilka av dessa typer är återmatande, och varför medför rabattmöjligheterna att DB flyttar lok till sina dotterbolag?
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-07-11 klockan 12:42:53. Anledning: annan formulering på slutet
RBH har en massa BR143 samt några BR151
/Lars
Littera 145 är rätt. I https://www.youtube.com/watch?v=JPh0E3eoZkg ser man märket. Även RBH tar över några.
Hoppas de målar RBH BR145 blå som de övriga loken. Gillar den färgsättningen.
RBH BR143 går ofta i mult i tanktåg kring Hamburg-Harburg.
/Lars