Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mot små tåg i bergen - De små röda tågen [Del 4]

Mot små tåg i bergen - De små röda tågen [Del 4]

Den som väntar på nåt gott, har väntat på tok för länge nu! Ligger rejält efter igen med all min bildredigering så försöker ta igen det nu så det inte blir för mycket jobb efter sommarens resa..

Tidigare delar:
    Del 1
    Del 2
    Del 3

5e maj 2018

I förra delen lämnade vi Magdeburg med nattåget till Zürich, och här på bilden har vi precis ankommit till Basel SBB. Tåget gör rundgång här, innan det fortsätter till Zürich. Vi hoppar dock av, som synes...

...och fortsätter mot Zürich, men tåget går hela vägen till dagens mål, Chur. Så vi sitter kvar på övervåningen och njuter av utsikten, väl utvilade(...) från nattens resa.

Efter ett snabbt byte direkt över plattform så valde vi en vagn modell äldre (tåget drogs av en motorvagn modell nyare utan öppningsbara fönster, och det vill man ju helst ha!).

Så efter en dryg timmes resande med härlig utsikt, nådde vi dagens höjdpunkt (), Landwasserviadukt.

Vi hoppade av i Filisur, och tog en liten promenad bort mot Landwasserviadukten, men först avgår tåget mot Davos Platz.

På väg mot bron passerade påpassligt denna Glaciärexpress mot Zermatt. Om någon kollar EXIF'en så visar den en timme fel, klockan var ~11.20.

Bilden behöver ingen text direkt...

Strax därefter kom ytterligare ett tåg, denna gång från Chur. Modelljärnvägskänslan är påträffande stor.

Därefter tog vi oss tillbaka till station, för att invänta vårat tåg till Davos Platz.

I tåget på förra bilden medföljde restaurangvagn modell äldre. Är den öppen för alla att besöka?

Resan mot Davos Platz gick som på räls, så har inget att visa från den.

Tåget i motsatt riktning från Davos Platz, mot Filisur, avgick 8 minuter sent.

Ankommande tåg från Landquart (eller om det var Chur).

Tåget vi tog, ett motorvagnståg med lite personvagnar efter sig, innehöll denna panorama-vagn, som vi såklart passade på att åka i.

Vid Klosters Platz blev vi omkörda, och mötte även detta tåg.

Vi kom sedan fram till Landquart, där vi bytte till normalspåret, och åkte tillbaka till Chur, för att titta lite snabbt på Arosalinjen.

ABe 8/12 3501 vid stationen Chur Stadt.

..och på återfärden till Arosa. Vi hann inte åka dit, utan vi satte sikte på ett tyskt ICE-tåg som troligen skulle ha nåt billigare att äta.

Det var den delen! Vi har en bit kvar innan vi nåt hemmet, men det tar vi en annan kväll. Fler bilder från RhB finns i bildgalleriet på min hemsida för den som vill se ännu mer, finns under Tåg->Schweiz->RhB

På återseende,
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mot små tåg i bergen - De små röda tågen [Del 4]

Ja, Rhätische Bahn och Filisur har jag gillat sedan mitt första besök 1986!

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Tåget i motsatt riktning från Davos Platz, mot Filisur, avgick 8 minuter sent.
    Även i Schweiz kan tågen vara försenade
    Lika trevligt resereportage som vanligt och Schweiz är ju alltid spännande

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för detta! Får mig att minnas de underbara tågluffade man gjorde på 80 talet! Både vyer och medföljande flickvän får mig att önska tiden tillbaka... Men dina bilder får mig att insé att tidens tand ibland gör det vackra vackrare!

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ja, Rhätische Bahn och Filisur har jag gillat sedan mitt första besök 1986!
    Ja, samma här. Och snart är det dags igen...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Tack för alla kommentarer!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för detta! Får mig att minnas de underbara tågluffade man gjorde på 80 talet! Både vyer och medföljande flickvän får mig att önska tiden tillbaka... Men dina bilder får mig att insé att tidens tand ibland gör det vackra vackrare!
    Själv är jag avundsjuk på att det inte är något jag själv fått göra på 80-talet, allt verkade mer spännande då! Men det är ju förståeligt när jag är född -95..

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Landwasserviadukten kan man nog se hur många gånger som helst och här blev det särskilt snygga översiktliga vyer.
    Den är i sig ett stort stycke ingeniörskonst, avdelning värdelöst vetande: viadukten är byggd i stigning mot tunneln, den är också byggd i kurva med en kurvradie som snävas in mot tunnelmynningen , bropelarna är byggde så att de är tjockare på utsidan av kurvan för att stå emot tågkrafterna. Nu blir ju alltmer tåg med AC och med det stängda fönster men Rhb har insett att det finns dom som vill fotografera och i vissa tåg satt in en särskild fotovagn, öppningsbara fönster är självklart i denna vagn.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack för detta trevliga reportage!

Jag kollade lite på kartor och wikipediaartiklar och ser att Chur har ju både normalspår och smalspår, och sedan är det treskenspår fram till Ems Werk. Men mer detaljer än så verkar vara svårt att hitta, och flygfotona på karttjänsterna är inte bra nog för att kunna se spårvidd särskilt tydligt och än mindre se om det är treskenspår eller inte.

Nån som vet mer om hur detta funkar? Är det vissa spår på stationen i Chur som har normalspår och andra smalspår? Eller är det treskenspår? Om det är treskenspår på några spår, är det då gjort så att treskenspåren har "tredje skenan" på olika sidor beroende på vilken sida plattformen finns på, eller är det bara treskenspår på plattformar som ligger på en viss sida av tågen?

Det verkar ju som jag förstår det som att normalspåret ligger på nordvästra sidan av järnvägen nordöst om Chur, men Ems Werk har sina anläggningar på södra sidan av järnvägen (sånär som på några spår på norra sidan, men de nås endast via en planskiljd korsning från södra sidan, så de räknas inte i detta sammanhang). Nånstans måste ju tredje skenan för normalspår växla sida.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja för Chur station är det så att de nordvästra spåren tillhör RhB och har 1000mm, tror det är tre spår vid plattform och spåren på södra delen närmast stationshuset är normalspår för SBB. Men sedan finns också spår och plattform framför stationshuset för banan till Arosa , tillhörig RhB och 1000mm. Var tänkt att bygga tunnel för den banan men det blev inte av men man bytte strömsystem och det är nu lite märkvärdigt med högspänd växelström (11kV) i gatumiljö.
    Sedan fortsätter alltså RhB västerut med dubbelspår till Reichenau och det södra spåret har treskensspår fram till Ems werk. Normalspårståg trafikeras av SBB men spåret tillhör RhB

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Tack för detta trevliga reportage!

Jag kollade lite på kartor och wikipediaartiklar och ser att Chur har ju både normalspår och smalspår, och sedan är det treskenspår fram till Ems Werk. Men mer detaljer än så verkar vara svårt att hitta, och flygfotona på karttjänsterna är inte bra nog för att kunna se spårvidd särskilt tydligt och än mindre se om det är treskenspår eller inte.

Nån som vet mer om hur detta funkar? Är det vissa spår på stationen i Chur som har normalspår och andra smalspår? Eller är det treskenspår? Om det är treskenspår på några spår, är det då gjort så att treskenspåren har "tredje skenan" på olika sidor beroende på vilken sida plattformen finns på, eller är det bara treskenspår på plattformar som ligger på en viss sida av tågen?

Det verkar ju som jag förstår det som att normalspåret ligger på nordvästra sidan av järnvägen nordöst om Chur, men Ems Werk har sina anläggningar på södra sidan av järnvägen (sånär som på några spår på norra sidan, men de nås endast via en planskiljd korsning från södra sidan, så de räknas inte i detta sammanhang). Nånstans måste ju tredje skenan för normalspår växla sida.
    Lika bra att vi börjar i Landquart, norr om Chur. Där ligger smalspåret öster om normalspåret. Halvvägs till Chur så byter de plats då smalspåret går över normalspåret. I Chur ligger smalspåret norr/väster om normalspåret. Några treskensspår vid personbangården finns inte. Anslutning till treskensspåret till Ems ligger väster/söder om RhB:s smalspårsbangård. Det ena av smalspårets dubbelspår är alltså treskensspår, det andra inte.

Slutligen finns i norra änden av Churs normalspårsbangård ett smalspår som korsar normalspåret och som utgör anslutningen till smalspårslinjen mot Arosa som har sina plattformsspår på gatan utanför stationshuset. Anslutningen är bara för växling, inga tåg går där.

(Fritt ur minnet- men jag kan titta efter imorgon då jag passerar Chur

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack till er båda!

Jag kom på att openstreetmap har ju ibland rätt bra detaljer kring detta. Och mycket riktigt, även om man inte ser spårvidd så går det tydligt att se varje separat spår och därmed blir, ihop med era upplysningar, rätt uppenbart vilka spår som är vad. Det verkar som att de fem plattformspåren åt nordost i Chur, samt de två sydöstra till Arosa. Emellan dessa ligger 5-6 plattformspår för normalspåret, ett genomgående spår utan plattform och något säckspår utan plattform. Det verkar som att hela spårsystemet (förutom de genomgående persontågspåren) vid Werk/Ems är normalspåriga.

Det måste vara en utmaning att lägga tidtabell för det dubbelspåriga smalspåret med treskensspår på ena spåret.

Använder de kopplingsvagnar och smalspårslok, normalspårslok som passar smalspårets kontaktledning, eller normalspåriga diesellok?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Tack till er båda!

Jag kom på att openstreetmap har ju ibland rätt bra detaljer kring detta. Och mycket riktigt, även om man inte ser spårvidd så går det tydligt att se varje separat spår och därmed blir, ihop med era upplysningar, rätt uppenbart vilka spår som är vad. Det verkar som att de fem plattformspåren åt nordost i Chur, samt de två sydöstra till Arosa. Emellan dessa ligger 5-6 plattformspår för normalspåret, ett genomgående spår utan plattform och något säckspår utan plattform. Det verkar som
    att hela spårsystemet (förutom de genomgående persontågspåren) vid Werk/Ems är normalspåriga.
    Det måste vara en utmaning att lägga tidtabell för det dubbelspåriga smalspåret med treskensspår på ena spåret.
    Använder de kopplingsvagnar och smalspårslok, normalspårslok som passar smalspårets kontaktledning, eller
    normalspåriga diesellok?
    Om vi ska grotta ner oss i detaljer så tolkar jag min Eisenbahnatlas Schweiz att det ärbtresekensspår på det södra spåret Chur-Domat/Ems och sedan ett eget normalspår sista biten till Emswerke med en otrafikerad fortsättning till Emschemie.
    Det lär väl bara gå några få normalspårsgodståg så det lär inte vara så stort problem att få in dem i en tidtabell på en så kort sträcka. Det är SBB som kör normalspårstrafiken så knappast något smalspårslok. Kanske diesel med tanke på växling men även el borde funka, RhB har samma strömsystem men lite lägre spänning nämligen 11kV .

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag som trodde att Emswerke och Emschemie är samma industri?

11kv är väl på håret att det funkar med ett lok avsett för 15-16kv. Loket måste nog åtminstone vara gjort så att det inte har något skydd som totalt stoppar traktionen vid väl låg spänning. Eller så får 11kV-matningen vara särdeles stark här. Dessutom måste ju kontaktledningen vara upphängd så att den passar båda spårvidderna, men det går säkert att lösa här.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •