Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Testbana Arvidsjaur - Jörn aktuell igen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Testbana Arvidsjaur - Jörn aktuell igen.

Rail test nordic ämnar bygga en testanläggning på banan med en upprustning tillsammans med Skanska och Europeiska Investeringsbanken.
    Vad kan det innebära för nytta och arbetstillfällen?
    Postvagnen har skrivit om det förra året men det var inget stort ämne då.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6994246

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Testbana Arvidsjaur - Jörn aktuell igen.

Fast det finns väl fortfarande inga pengar? Är det kommuner, landsting, eventuella regioner och andra offentliga instutioner som finansierar företaget Rail test nordic nu?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I artikeln står det hur dom tänkt, ska väl bli de som testar som betalar som på FD provningsanstalten när Skanska m fl byggt misstänker jag.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    I artikeln står det hur dom tänkt, ska väl bli de som testar som betalar som på FD provningsanstalten när Skanska m fl byggt misstänker jag.
    Det har väl varit liknande tongångar under åtskilliga år nu - optimistiska pressmeddelanden om att många i branschen är intresserade etc och att diskussioner om finansieringen pågår. Tidigare var det regeringen (näringsdepartmentet), nu är det Skanska och Europeiska investeringsbanken. Den som lever får se.

Det kan noteras att hemsidan har rensats på tidigare historik...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Film från den tänkta testbanan. Vid 1.20 startar man i Jörn.

https://youtu.be/eeQFjOP5Tow

Senast redigerat av Per Helmerson den 2018-07-07 klockan 15:32:57.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det har väl varit liknande tongångar under åtskilliga år nu - optimistiska pressmeddelanden om att många i branschen är intresserade etc och att diskussioner om finansieringen pågår. Tidigare var det regeringen (näringsdepartmentet), nu är det Skanska och Europeiska investeringsbanken. Den som lever får se.

Det kan noteras att hemsidan har rensats på tidigare historik...
    Jag tror att testbanan får stå kvar på listan över saker jag tror på först när jag ser dom. (Tillsammans med spårtaxi, Hyperloop och en del liknande ting).

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag tror att testbanan får stå kvar på listan över saker jag tror på först när jag ser dom. (Tillsammans med spårtaxi, Hyperloop och en del liknande ting).
    Nu satte du ord på något jag länge känt angående den här grejen!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja o.k om det finansieras helt och hållet utan bidrag från kommun eller stat, frånsett då att Trv kan bjuda på att låna ut banan. Är det här en så lysande idé så finns det väl kommetsiella intressen som vill vara med....annars icke .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja o.k om det finansieras helt och hållet utan bidrag från kommun eller stat, frånsett då att Trv kan bjuda på att låna ut banan. Är det här en så lysande idé så finns det väl kommetsiella intressen som vill vara med....annars icke .
    Den norrländska principen är väl att det är en lysande idé om det finns ett kommersiellt företag som kommer med idén; sedan förväntas det allmänna stå för finansieringen, för jobbens skull.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Borde väl räcka med att använda de banor som redan finns i Norrland. Elektrifiera en del av inlandsbanan exempel Östersund - Sveg så kan den både användas som provbana och komma Norrlands inland till del!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Den norrländska principen är väl att det är en lysande idé om det finns ett kommersiellt företag som kommer med idén; sedan förväntas det allmänna stå för finansieringen, för jobbens skull.
    Det är en fullt rimlig förväntan kan jag tycka. Norrlandskommunernas naturresurser såsom skogsbruk, gruvor och vattenkraft ger stora värden och skatteintäkter, men nästan ingenting stannar kvar i kommunerna i form av arbetstillfällen eftersom dessa näringar numera är starkt automatiserade och huvudkontoren ligger i storstäderna. Men nu blev det visst lite politik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo men det måste ju finnas något sätt att skilja bra affärsidéer från dåliga också. Det är väl inte någon allmän rättighet att få tillgång till riskfria statsbidrag bara för att man råkar befinna sig i närheten av en naturtillgång.

Nu tycker jag ju att det här med en testbana verkligen ÄR en bra idé, men tyvärr är väl intresset för detta ungefär direkt proportionellt mot de senaste två veckornas snömängd i Stockholm. Det vill säga för tillfället noll, man får vänta tills nästa gång det blir totalkaos och då har man alltså två veckor på sig att komma upp i "kritisk massa".

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag läser just nu Jernbanesviten, och det vore onekligen roligt om det kunde bli en renässans för jernbanan förbi Missenträsk och Sara Lidmans hem, men lite skeptisk är man ju...
    Så här såg det ut vid stationen i Abborträsk i maj 2016.

IMG_7483 by Simon Bertilsson, on Flickr

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brunflo till Sveg isåfall.
    Någon större mängd provkörning mellan Östersund och Brunflo tror jag inte på iom vad som redan rullar där.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Borde väl räcka med att använda de banor som redan finns i Norrland. Elektrifiera en del av inlandsbanan exempel Östersund - Sveg så kan den både användas som provbana och komma Norrlands inland till del!
    Enklast är väl att använda sträckan Kirunavaara-Svappavaara där det knappast råder kapacitetsproblem? Nackdelen är att man såväl här som Jörn-Arvidsjaur är beroende av vädret och kan få svårt med tester under de förhållanden man vill testa. Jag vill minnas att ArlandaExpress hade problem med att testa under de förhållanden som kan råda i Uppland; i Norrland var det för kallt och torrt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På tal om Sara Lidman.... När jag en gång på en tjänsteresa åkte med banan för att komma till nattåget söderut åkte framme hos föraren, när vi närmade oss Missenträsk ser han en person på perrongen och säger, "Jag tror att Sara skall ut och åka" och så var det. Hon löste dessutom biljett till Cst av föraren. Det var tider det före e-biljetternas tid!
    LSq

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Flexiwaggon och räler med utbytbar slityta är med på min lista förutom de du nämnde.
    Tur att det finns några på forumet som sätter realism före önsketänkande.Och blir kallade för pessimister och bakåtsträvare...

SA

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Haparandabanan är redan i gott skick och har en sträcka för 250 km/h och har kalla vintrar och vore lämplig som testbana.
    Den används inte så mycket och det borde gå bra att regelbundet stänga av annan trafik i några timmar åt gången.
    Tyvärr är det för mycket byråkrati att få tillstånd att köra utländska tåg, särskilt med ERTMS.
    Det är en av anledningarna till att ha en testbana.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Haparandabanan är redan i gott skick och har en sträcka för 250 km/h och har kalla vintrar och vore lämplig som testbana.
    Den används inte så mycket och det borde gå bra att regelbundet stänga av annan trafik i några timmar åt gången.
    Tyvärr är det för mycket byråkrati att få tillstånd att köra utländska tåg, särskilt med ERTMS.
    Det är en av anledningarna till att ha en testbana.
    Nu tror jag i och för sig inte att testbana Arvidsjaur-Jörn skulle bli byråkrati-fri heller. Skillnaden är bara att man kanske får en annan infrastrukturförvaltare (IF) än Trafikverket, Transportstyrelsens krav kommer att vara desamma och deras krav kommer förmodligen att vara minst lika hårda på en mindre IF.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •