Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: DET LILLA ORANGEA HUSET PÅ STATIONEN - En försmak av RegionCity

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DET LILLA ORANGEA HUSET PÅ STATIONEN - En försmak av RegionCity

Vid ett av mina många besökt denna sommar på Göteborg C upptäckte jag en orange nyuppförd restaurangbyggnad av containers norr om spåren vid Nils Ericssonterminalen.

Passade på att filma den då den var helt tom på besökare trots att alla restauranger var öppna. Anledningen till folktomheten var troligen att jag var där 5 minuter efter avspark i matchen Sverige - Schweiz och det vad jag kunde se inte fanns TV på någon av restaurangerna.

Det blev därför en liten film i solskenet från en byggnad vars ändamål jag har lite svårt att inse - men man behöver inte förstå allt.

Jag citerar Jernhusen som uppfört byggnaden.

"Jubileumsplatsen, i anslutning till Centralstationen och framtida Station Centralen för Västlänken, blir Västsveriges mest centrala plats.

Här ska så småningom en helt ny stadsdel ta form.

Nu öppnar en testarena på Jubileumsplatsen med en temporär designinstallation av moderna containrar placerade med varierande nivåskillnader där krögarna har sina restauranger."

Källa: Jernhusen

Som vanligt inleds filmen med lite Youtubereklam som ni säkert kan klicka bort. I gengäld lite vackra sommarbilder, en hissfärd och som grädde på moset - ett avslutande ankommande KtK-tåg.

/Jan-Erik

PS: Det finns också ett hotell i det orangea huset - Kan ni upptäcka det?

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-07-07 klockan 06:10:37.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: DET LILLA ORANGEA HUSET PÅ STATIONEN - En försmak av RegionCity

Ska ?

Jernhusens visioner har INTE gått igenom byggnadsnämndens granskningar utan är fortfarande bara just "fluffiga visioner"!

Att bygga upp en vulgärt och vräkigt "Dallas-Dubai" mellan två K-märkta byggnader och miljöer, Göteborg C och "Vita Huset" - BJ:s stationshus torde vara ett arkitektoniskt självmord !

Eder T

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftersom man redan har sagt Ok för regionens kontorshus så lär Jernhusen nog
    kunna få bygga en hel del oberoende av Göteborg BJ och Göteborg SJ

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Arbete med ny detaljplan pågår. Jag tycker det är utmärkt med riktigt hög exploateringsgrad i det här extremt centrala läget. Vi måste sluta med att slösa bort central mark på parkeringsimpediment.

Självklart läge för de arbetsgivare som vill kunna rekrytera personal från ett större område. Förhoppningsvis får man in lite bostäder också, men risk finns att det hindras pga überrigida bullerkrav med t.ex ”tyst sida”.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Självklart läge för de arbetsgivare som vill kunna rekrytera personal från ett större område. Förhoppningsvis får man in lite bostäder också, men risk finns att det hindras pga überrigida bullerkrav med t.ex ”tyst sida”.
    Med tanke på vilken hälsorisk buller är skulle det inte bara vara dumt utan även oansvarigt att bygga lägenheter som är bullerutsatta inomhus. Idag finns det även material som gör att det utan större problem eller kostnad går att bygga "tysta lägenheter".

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Med tanke på vilken hälsorisk buller är skulle det inte bara vara dumt utan även oansvarigt att bygga lägenheter som är bullerutsatta inomhus. Idag finns det även material som gör att det utan större problem eller kostnad går att bygga "tysta lägenheter".
    Den tysta sidan handlar inte om buller inne i lägenheten (med stängda fönster/dörrar), utan buller vid fasaden.

Passagerare darthjpps avatar
    Medlem
    feb 2018

I den pågående detaljplaneringen är det ett starkt önskemål om bostäder, och med tanke på att Länstyrelsen i Västra Götaland just förlorat ett principmål vid E6:an vid gränsen mot Mölndal så har chansen ökat betydligt för att få in riktigt många bostäder i planen.

Infrastrukturintresserad arkitekt och ljusdesigner med stort fotointresse. Finns oftast i Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Eftersom man redan har sagt Ok för regionens kontorshus så lär Jernhusen nog
    kunna få bygga en hel del oberoende av Göteborg BJ och Göteborg SJ

(C) commons.wikimedia.org
    Regionens kontorshus är snart färdigt.
    Det tycker jag inte ser helt lyckat ut. Ser ut som ett vitt hus täckt med sot från en brand längs ned.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

(C) commons.wikimedia.org
    Regionens kontorshus är snart färdigt.
    Det tycker jag inte ser helt lyckat ut. Ser ut som ett vitt hus täckt med sot från en brand längs ned.
    Huset går i gröna toner vilket är tydligt när man ser det i verkligheten. Lite GAIS:igt för min smak men ganska fina rundade hörn. Smaken är ju bekant som baken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokiväst Visa inlägg
    Huset går i gröna toner vilket är tydligt när man ser det i verkligheten. Lite GAIS:igt för min smak men ganska fina rundade hörn. Smaken är ju bekant som baken. ������
    De dekadenta politikerna kanske byts ut och därmed den dekadenta byggpolitiken och även den dekadenta arkitekturen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •