Vid ett av mina många besökt denna sommar på Göteborg C upptäckte jag en orange nyuppförd restaurangbyggnad av containers norr om spåren vid Nils Ericssonterminalen.
Passade på att filma den då den var helt tom på besökare trots att alla restauranger var öppna. Anledningen till folktomheten var troligen att jag var där 5 minuter efter avspark i matchen Sverige - Schweiz och det vad jag kunde se inte fanns TV på någon av restaurangerna.
Det blev därför en liten film i solskenet från en byggnad vars ändamål jag har lite svårt att inse - men man behöver inte förstå allt.
Jag citerar Jernhusen som uppfört byggnaden.
"Jubileumsplatsen, i anslutning till Centralstationen och framtida Station Centralen för Västlänken, blir Västsveriges mest centrala plats.
Här ska så småningom en helt ny stadsdel ta form.
Nu öppnar en testarena på Jubileumsplatsen med en temporär designinstallation av moderna containrar placerade med varierande nivåskillnader där krögarna har sina restauranger."
Källa: Jernhusen
Som vanligt inleds filmen med lite Youtubereklam som ni säkert kan klicka bort. I gengäld lite vackra sommarbilder, en hissfärd och som grädde på moset - ett avslutande ankommande KtK-tåg.
/Jan-Erik
PS: Det finns också ett hotell i det orangea huset - Kan ni upptäcka det?